Патлачук Олександр Васильович
кандидат юридичних наук,
викладач Краматорського
економіко-гуманітарного інституту
Анотація
В статті розглянуто особливості юридичної техніки на підставі структурних, мовних, формальних правил, соціальної адекватності, логіки. Виконані розрахунки кількісних показників Водного кодексу 1995 р. та Лісового кодексу 1994 р., за допомогою яких проаналізовано розподілення матеріалу, структура та їх конструкція. Показано, що пріоритетними напрямками правового регулювання обох кодексів були питання використання цих природних ресурсів. Доводиться недостатня увага законодавця до юридичної відповідальності за правопорушення, пов’язані з цими природними ресурсами.
Ключові слова: Водний кодекс, Лісовий кодекс, юридична техніка, пріоритетні напрямки, логічні, структурні, формальні правила.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Копиленко О. Теоретичні засади використання кількісних показників у дослідженнях пам’яток права / О.Копиленко, Б.Кіндюк // Юридична Україна. – 2016. – № 7–8. – С. 4–12.
2. Головчук В.М. Юридична техніка нормопроектування / В.М. Головчук // Юридична техніка і технологія: теорія та практика застосування: тези доп. та повідомл. учасн. ІІ Всеукр. наук. – практ. конф. (м. Львів, 24–25 листоп. 2016 р.) за заг.ред. І.Д. Шутака. – Х. : Право, 2016. – С. 44–47.
3. Колбасов О. С. Развитие кодификации советского законодательства. – М. : "Юридическая литература", 1968. – 246 с.
Sokurenko Olena Anatoliivna
Candidate of Juridical Sciences,
Senior Lecturer of the Department of
Branch-specific Legislation
Volodymyr Vynnychenko
Central Ukrainian State
Pedagogical University
Summary
The stydy considers international experience in the field of environmental law enforcement and ways of improving administrative and legal implementation of this area. It is noted that international legal norms in the field of environmental protection are the basis of international environmental law and order. International cooperation should be carried out on an equal and mutually beneficial basis. With regard to environmental issues, this means, in particular, the intensification of the trade exchange of environmentally friendly technology and technics, the sale of patents and licenses related to environmental protection, taking into account the experience of industrialized countries, assisting to countries, that are developing, in the choice of such ways and forms of economic development that does not cause a deterioration of the environment. It is more correct to say that international ecological law-enforcement as a legal phenomenon is formed on the basis of international legal documents, that guides countries, other subjects of international law to ensure a favorable environment and rational using of nature for the benefit of present and future generations. It was emphasized on the necessity of systematization of environmental legislation and proposed some changes in the current normative legal acts.
Key words: ecological law-enforcement, economic safety, administrative-legal support, ecological legislation, ecological policy.
Full text:
References:
1. Lukashuk Y. Y. Mezhdunarodnoe pravo. Obshchaia chast:Uchebnyk. — M.: VEK, 1996.— 171 s.
2. Shmandii V.M., Soloshych I.O.Upravlinnia pryrodookhoronnoiu diialnistiu:Navchalnyi posibnyk.-Kyiv:Tsentr navchalnoi literatury,2004.-296 s.
3. Mezhdunarodnoe pravo : Uchebnyk / Otv. red. Yu. M. Kolosov, Э. S. Kryvchykova.— M.: YuRLITYZDAT, 2007. — 700 s.
4. Mezhdunarodnoe pravo: Uchebnyk / Otv. red. E.T. Usenko, H. H. Shynkaretskaia.— M.: Yuryst, 2003.— 393 s.
5. Buromenskyi M.V., Kudas I.B., Maievska A.A., Semenov B.S., SteshenkoB. C. Mizhnarodne pravo: Navch. posibnyk / M.V. Buromenskyi (zah. red.). — K.: Yurinkom Inter, 2005. — 336 s.
6. Mizhnarodne ekolohichne pravo i spivrobitnytstvo Ukrainy v ekolohichnii sferi [Elektronnyi resurs] // Rezhym dostupu : https://goo.gl/yb8Yhu.
7. Bulhakova M. H. Uchast Ukrainy u mizhnarodnykh perehovorakh z pytan zminy klimatu: ekonomiko-pravovi ta ekoloho-politychni aspekty / M.H. Bulhakova // Visnyk Natsionalnoho universytetu vodnoho hospodarstva ta Pryrodokorystuvannia 1(57) 2012 r. – S. 37-43
8. Pozytsiia delehatsii Ukrainy na 17-y Konferentsii Storin RKZK OON ta 7-y Zustrichi Storin Kiotskoho protokolu. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://goo.gl/DV7rnc.
9. Kravchenko S. Vsesvitnii sammit z pytan staloho rozvytku: dumky ta vrazhennia uchasnyka /S. Kravchenko// Visnyk ekolohichnoi advokatury # 19, Lito – 2002.- S. 5-7
10. Stratehiia ekolohichnoi bezpeky Ukrainy u konteksti mizhnarodnoho [Elektronnyi resurs] // Rezhym dostupu: https://goo.gl/vz9rGH.
11. Mykiievych M.M., Andrusevych N.I., Budiakova T.O.Yevropeiske pravo navkolyshnoho seredovyshcha. / M.M. Mykiievych, N.I. Andrusevych, T.O. Budiakova//Navchalnyi posibnyk. Lviv, 2004. — 256 s.
12. Zelena knyha Ukrainy /pid zahalnoiu redaktsiieiu chlena-korespondenta NAN Ukrainy Ya.P. Didukha – K.: Alterpres, 2009. – 448 s.
13. Problemy systematyzatsii ekolohichnoho, zemelnoho ta ahrarnoho zakonodavstva Ukrainy: naukovyi pohliad [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://goo.gl/fka9bD.
14. Кулинич П. Кодифікація земельного законодавства України: ретроспектива та перспектива [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://goo.gl/jNkQuM.
15. Законодавство України та шляхи його вдосконалення [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://goo.gl/VSWfrD.
16. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Кодекс України, Закон вiд 07.12.1984 № 8073-X / Відомості Верховної Ради УРСР вiд 18.12.1984 - 1984 р., № 51, стор. 1122.
17/ Konstytutsiia Ukrainy. — Redaktsiia vid 26 chervnia 1996 r. za # 254k/96-VR // Vidomosti Verkhovnoi Rady. — 1996. — # 30. — St. 141.
18. Moskalenko S.I Perspektyvy rozvytku rehuliuvannia administratyvno-pravovoi vidpovidalnosti u sferi ekolohichnoi bezpeky [Elektronnyi resurs] // Rezhym dostupu: https://goo.gl/QWyFJz.
Ярослав Добковскі
габілітований доктор права (доктор права),
професор, завідувач Кафедри адміністративного права
і науки про адміністрацію
Вармінсько-Мазурського університету
в Ольштині (Республіка Польща)
Анотація
У статті розкрито сутність та особливості функціонування доброї (належної) адміністрації (good administration) та поганої (неналежної) адміністрації (maladministration), що є предметом дослідження європейської адміністративно-правової доктрини. Встановлено, що добра (належна) адміністрація, як суб’єктивне право, надає підстави для ефективного забезпечення реалізації прав приватних осіб. Водночас погана (неналежна) адміністрація знаходить свій прояв у функціональній площині, тобто сферах діяльності національних, регіональних і місцевих омбудсманів та Європейського омбудсмана з громадянських прав. Констатовано, що означені поняття є базовими для європейського і глобального адміністративного права.
Ключові слова: публічна адміністрація, добра (належна) адміністрація, погана (неналежна) адміністрація, європейське адміністративне право, глобальне адміністративне право.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Wojtaszek-Mik Е. Traktaty europejskie / Wojtaszek-Mik Е., Mik С. – Kraków: Zakamycze, 2000. – 375 s.
2. Przyborowska-Klimczak A. Dokumenty europejskie / A. Przyborowska-Klimczak, E. Skrzydło-Tefelska. – T. IV. – Lublin, 2003. – 566 s.
3. E. Popławska, Złe zarządzanie przez instytucje Wspólnoty Europejskiej / E. Popławska // Jurysta. – 1998. – № 12. – S. 2-9.
4. Galster J. Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego : Zarys wykładu / J. Galster, C. Mik. – Toruń, 1996. – 298 s.
5. Emmert F. Prawo europejskie / F. Emmert, M. Morawiecki. – Warszawa-Wrocław, 2000. – 583 s.
6. Gebethner S. Sejmowy rzecznik praw obywatelskich (rozważania de lege ferenda) / S. Gebethner // Państwo i Prawo. – 1986. - № 11. – S. 3-11.
7. Collin P. H. Słownik prawa / H. Collin, К. Bartnicki. –Warszawa, 2001. – 1110 p.
8. Langrod G. Le contrôle parlementaire de l'administration dans les pays nordiques: le role du Ombudsman en Suède, en Finlande et en Dannemarck / G. Langrod // La Revue Administrative. – 1959. № 72. – P. 661-669.
9. Whyatt J. The citizen and the administration: the redress of grievances. A report by Justice / Whyatt J. – London, 1961. – 67 p.
10. Addink G. H. The Ombudsman as the fourth power. On the foundations of Ombudsman law from a comparative perspective / G. H. Addink // Judicial Lawmaking and Administrative Law ; pod red. F. Stroinka, E. van der Lindena. – Antwerpen, 2005. – 556 p.
11. Iserzon Е. Prawo administracyjne. Podstawowe instytucje / E. Iserzon. – Warszawa, 1968. – 432 s.
12. Pollard D. Constitutional and administrative law / D. Pollard, N. Parpworth, D. Hughes ; Еxt. with materials. – Oxford, 2007. – 988 p.
13. Langrod G. «The Whyatt report» – La Grande Bretagne à la recherche de nouvelles formes de défense des droits du citoyen à l'encontre de l'Administration / Langrod G. // La Revue Administrative. – 1961. - № 84. – S. 660-680.
14. Langrod G. A la recherche de nouvelles formes de contrôle de l'administration publique y auratil un „Ombudsman” britannique? / Langrod G. // Stato Sociale. – 1961. - № 4. – S. 44-56.
15. Bar L. Nowe instytucje w angielskim prawie administracyjnym / L. Bar // Państwo i Prawo. – 1968. – Т. 3. – S. 466-476.
16. Komisarz Parlamentu do Spraw Administracji w Wielkiej Brytanii (o kontroli administracji) // Państwo i Prawo. – 1966. – Т. 6. – S. 1021-1029.
17. Lang J. Jurysdykcja Parlamentarnego Komisarza do Spraw Administracji w Wielkiej Brytanii / Lang J. // Państwo i Prawo. – 1972. – Т. 1. – S. 90-99.
18. Uwagi o działalności ombudsmana w Wielkiej Brytanii w świetle Parliamentary Commissioner Act 1967 oraz wybranych raportów // AUWr. Przegląd Prawa i Administracji. – 1974. – Т. 5. – 755 s.
19. Parliamentary Commissioner Bill. – HC Deb 18 October 1966. – V. 734. –. P. 42-172.
20. Langrod G. Le nouvel Ombudsman britannique pour l'Administration locale / G. Langrod // La Revue Administrative. – 1976. – № 173. – S. 538-544.
21. Supernat J. W Anglii / J. Supernat // Samorząd terytorialny i administracja w wybranych krajach. Gmina w państwach Europy Zachodniej ; J. Jeżewski (red.). – Wrocław, 1991. – 566 s.
22. Kowalski Р. Instytucja Komisarzy ds. administracji lokalnej („ombudsmanów lokalnych”) w Anglii i Walii / P. Kowalski // Problemy rad narodowych: studia i materiały. – Т. 69. – Warszawa, 1987. – 899 s.
23. Seneviratne М. Ombudsmen: Public Services and Administrative Justice / M. Seneviratne. – Cambridge : Univ. Press, 2002. – 567 p.
24. Page А. The Citizens Charter and Administrative Justice / A. Page // Administrative Justice in the 21st Century ; M. Harris, M. Partington (red.). – Hart Publ., 1999. – 446 p.
25. Administrative Justice. Some Necessary Reforms. Report of the Committee of the Justice – All Souls Review of Administrative Law in the United Kingdom. – Oxford, 1988. – para 2.24.
26. Callaghan A. J. Maladministration / A. J. Callaghan // Ombudsman Journal. – 1988. - № 7. – P. 1-18.
27. Nowacka Е. Reformy samorządu terytorialnego w Polsce, Wielkiej Brytanii i USA / E. Nowacka. – PoznańWrocław, 2002. – 410 s.
28. The Parliamentary and Health Service Ombudsman: Principles of Good Administration. – London, 2007. – 34 p.
29. Usher J. The “Good Administration” of European Community Law / J. A. Usher // Current Legal Problems. – V. 38. – London, 1985. – 657 p.
30. Jackiewicz А. Prawo do dobrej administracji w świetle Karty Praw Podstawowych / Jackiewicz А. // Państwo i Prawo. – 2003. – № 7. – S. 67-76.
31. Mielnik В. Obywatelstwo Unii Europejskiej / B. Mielnik // Prawo. – T. CCLXXI. – Wrocław, 2000. – 256 s.
32. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie sprawozdania rocznego z działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za rok 2007 // 2008/2158 (INI).
33. Ehlermann C. D. The European Administration and the Public Administration of Member States with regard to Competition Law / C. D. Ehlermann // European Competition Law Review. – 1995. – № 8. – P. 451-467.
34. Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich 94/262/EWWiS. – WE. – Euratom.
35. Kodeks dobrego postępowania administracyjnego personelu Komisji Europejskiej w ich kontaktach ze społeczeństwem, stanowiący załącznik do Regulaminu Komisji Europejskiej przyjętego przez nią 29 listopada 2000 roku C(2000) 3614 // Dz. Urz. – WE № L 308/26. – 8 grudnia 2000 r.
36. Bałaban A. Prawo do dobrej administracji / Bałaban A. // Administracja publiczna i prawo administracyjne wobec integracji europejskiej ; J. Sługocki (red.). – Szczecin, 2003. – 444 s.
37. Usher J. A. General Principles of European Community Law / Usher J. A. – London-New York, 1998. – 160 p.
38. Kańska K. Prawo do dobrej administracji jako prawo podstawowe o randze konstytucyjnej / K. Kańska // Współczesne wyzwania europejskiej przestrzeni prawnej ; A. Łazowski, R. Ostrihansky (red.). – Krakòw : Zakamycze, 2005. – 746 s.
39. C4-0270/98 // Dz. Urz. WE Nr C 292/168. – 21 września 1998 r.; C4-0138/99 // Dz. Urz. WE № C 219/456. – 30 lipca 1999 r.
40. Europejski kodeks dobrych praktyk administracyjnych, przyjęty przez Parlament Europejski w formie rezolucji w dniu 6 września 2001 r. // Dz. Urz. WE № C 72 E/331. – 21 marca 2002 r.
41. Szydło M. Prawo do dobrej administracji jako prawo podstawowe w unijnym porządku prawnym / M. Szydło // Studia Europejskie. – 2004. – № 1. – S. 84-89.
42. Janczak J. Prawo do dobrej administracji w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej / J. Janczak // Prawa podmiotowe. Pojmowanie w naukach prawnych ; J. Ciapała, K. Flaga-Gieruszyńska. – Szczecin, 2006. – 675 s.
43. Bojarski Ł. The Charter of Fundamental Rights as a Living Instrument : Manual / Bojarski Ł., D. Schindlauer, K. Wladasch. – Rome–Warsaw–Vienna, 2014. – 146 p.
44. Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności // Dz. U. – 1993 r. – № 61. – poz. 284 ze zm.
45. Jasudowicz Т. Kilka uwag o europejskich standardach administracyjnych – ze szczególnym uwzględnieniem służby cywilnej – w świetle europejskich standardów praw człowieka / T. Jasudowicz // Księga Pamiątkowa profesora Eugeniusza Ochendowskiego. – Toruń, 1999. – 478 s.
46. Strembowicz J. Od ombudsmana do mediatora. O nietradycyjnej i pozajurysdykcyjnej metodzie ochrony praw obywatelskich / J. Strembowicz // Miesięcznik Literacki. – 1973. - № 12. – S. 86-92.
47. Council of Europe Pub. – 1996. – 277 p.
48. Váczi Р. The institution of Good Administration in the Council of Europe / P Váczi // Europeanization of the national law, the Lisbon Treaty and some other legal issues. – Brno, 2008. – 819 p.
49. Trzeci Szczyt Szefów Państw i Rządów Rady Europy. – Warszawa, 16-17 maja 2005 r. – Deklaracja Warszawska. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.coe.org.pl
50. CJ-DA-GT. – 2005. – 34 p.; CJ-DA-GT. – 2006. – 43 p.
51. Miaskowska-Daszkiewicz К. Prawo do dobrej administracji – uwagi na tle Rekomendacji Komitetu Ministrów Rady Europy CM/Rec (2007)7 / K. Miaskowska-Daszkiewicz // Standardy wykonywania władzy publicznej ; K. Miaskowska-Daszkiewicz, R. M. Pal (red.). – Lublin-Stalowa Wola, 2008. – 344 s.
52. Lang W. Prawa podmiotowe i prawa człowieka / W. Lang // Księga Jubileuszowa Profesora Tadeusza Jasudowicza ; J. Białocerkiewicz (red.). –Toruń, 2004. – 544 s.
53. Poplik-Chorąży К. „Dobra” i „niewłaściwa administracja” w doktrynie i praktyce europejskiej (zagadnienia wybrane) / K. Poplik-Chorąży, P. Sadowski // Casus. – 2008. – № 4. – S. 23-27.
Гриценко Володимир Григорович
доктор юридичних наук, професор,
завідувач кафедри галузевого права
та правоохоронної діяльності
Центральноукраїнського державного
педагогічного університету
імені Володимира Винниченка,
заслужений юрист України
Анотація
Статтю присвячено визначенню та розмежуванню компетенції правоохоронних органів України як головних суб’єктів правоохоронної системи. Проаналізовано й досліджено співвідношення поняття “компетенція правоохоронних органів” із ”юрисдикцією”. Автором запропоновано власне визначення даного поняття та охарактеризовано юрисдикційні, неюрисдикційні та дискреційні повноваження правоохоронних органів.
Ключові слова: компетенція, повноваження, правоохоронний орган, юрисдикція.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Битяк Ю. П. Адміністративне право України: підручник для юрид. вузів і фак./ [В. В. Богуцький, В. М. Гаращук та ін.]; за заг. ред. Ю. П. Битяка. – Х.: Право,2001. – 528 с.
2. Бойчук М. І. Дискреційні повноваження органів внутрішніх справ: правова природа та умови ефективного застосування / М. І. Бойчук [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://radnuk.info/statti/565pranoohor/15149-2011-0121-08-28-26.html.
3. Голосніченко Д. І. Повноваження міліції, їх законодавче регулювання та вивчення / Д.І.Голосніченко // Адміністративне право і процес: науково-практичний журнал. – Київ, 2013. – №2 (4). – С. 133-38.
4. Грохольський В. Л. Удосконалення нормативно-правового забезпечення управління органами внутрішніх справ України / В.Л.Грохольський, Л.В.Грохольська // Вісник Академії управління МВС, 2007. – №2-3. – С. 12-19 с.
5. Гусаров С. М. Організаційно-правові засади адміністративно-юрисдикційної діяльності органів внутрішніх справ України. – Х.: ТД «Золота миля», 2009. – 408 с.
6. Діхтієвський В. П. Захист прав, свобод та законних інтересів громадян України у процесі здійснення правоохоронної діяльності: монографія / Діхтієвський В. П., Безчасний В. М., Філонов В. П., Філонов О. В., Коваль М. В., Кременовська І. В., Субботін В. М. За заг. ред. д.ю.н., проф. В. П. Діхтієвського. – Донецьк» Видавництво «Ноулідж» (донецьке відділення), 2009. – 219 с.
7. Караванський С. Практичний словник синонімів української мови. – К., Українська книга, 2000. – 480 с.
8. Корж І. Ф. Адміністративно-правове регулювання відносин у сфері державної безпеки України: Монографія. – В.: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2013. – 384 с.
9. Крупчан О. Компетенція центральних органів виконавчої влади / О.Крупчан // Вісник Академії правових наук України: Збірник наукових праць. – Харків, 2002. – №2. – С. 47-59.
10. Морозов С. М., Шкарапута Л. М. Словник іншомовних слів / Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Український мовно-інформаційний фонд НАН України. – К. : «Наукова думка», 2000. – 686 с.
11. Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13.01.2011 № 2939-VI // Відомості Верховної Ради України від 12.08.2011. – №32. – стор.1491. – стаття 314.
12. Про Національну поліцію: Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/580-19
13. Про прокуратуру: Закон України від 14.10.2014 №3541 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1697-18
14. Словник української мови в 11 томах. За ред. І. К. Білодіда, А. А. Бурячок та ін. Т. 4. «І-М». – К.: Наукова думка, 1973. – 741 с.
15. Суд, правоохоронні та правозахисні органи України: Підручник / МОНіНУ; Авт.:Білоус В. Т., Захарченко О. С., Ковальський В. С., Лукомський В. С., Маляренко В. Т. та ін.; відп. ред. В. Т. Маляренко. – 3-є вид., перер. і доп. – Київ: Юрінком Інтер, 2007. – 352 с.
16. Юридична енциклопедія: В 6-ти томах / Нац.акад.наук України; Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАНУ; Гол. ред.: Шемшученко Ю. С., Зяблюк М. П., Горбатенко В. Д. та ін. – Київ: Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана. – Т.3:К-М. – 2001. – 792 с.
Литвиненко Віктор Іванович
доктор юридичних наук, професор
директор Навчально-наукового
інституту права ім. князя Володимира Великого
ПрАТ «ВНЗ «МАУП»,
Заслужений юрист України
Анотація
Статтю присвячено сучасним проблемам функціонування правоохоронної системи України. Автор наголошує на доречності, нагальності прийняття Закону України “Про приватну детективну (розшукову) діяльність”, який ось уже 2 роки не може пройти процесуальних перепон. В ході дослідження доведено необхідність подолання політичних, особистих та інших причин протидії прийняттю згаданого закону з боку органів державної влади, консолідації всіх зусиль з метою захисту прав та законних інтересів громадян, в тому числі – шляхом створення такого інституту як приватний детектив.
Ключові слова: приватна детективна діяльність, правоохоронна діяльність, права та інтереси людини і громадянина, законотворчий процес.
Повний текст:
Список використаних джерел:
1. Організаційно-правове забезпечення діяльності приватних детективів в Україні: курс лекцій / Низенко Е. І., Заросило В. О., Пригунов П. Я., Литвиненко В. І., Лужанський М. В. К. : «МП Леся», 2016. 192 с.
2. Про приватну детективну (розшукову) діяльність: проект закону України / База даних «Законодавство України» URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=57580
3. Пропозиції до Закону України "Про приватну детективну (розшукову) діяльність"/ База даних «Законодавство України» URL: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=57580&pf35401=425603
4. Кримінальний процесуальний кодекс України: Закон України № 4651-VI від 13 квітня 2012р./ База даних «Законодавство України» URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/4651-17
5. Про інформацію: Закон України № 2657-XII від 02 жовтня 1992р. / База даних «Законодавство України» URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2657-12
6. Про доступ до публічної інформації: Закон України № 2939-VI від 13 січня 2011р./ База даних «Законодавство України» URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2939-17
7. Про адміністративні послуги: Закон України № 5203-VI від 06 вересня 2012р./ База даних «Законодавство України» URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/5203-17
8. Висновок Головного науково-експертного управління URL: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=57580&pf35401=374040
9. Цивільний кодекс України: Закон України № 435-IV від 16 січня 2003р. / База даних «Законодавство України» URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/435-15
10. Про адвокатуру та адвокатську діяльність: Закон України № 5076-VI від 05 липня 2012р./ База даних «Законодавство України» URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/5076-17
11. Суддю, що після хабаря стріляв у детективів НАБУ, випустили із СІЗО URL: http://expres.ua/news/2018/02/06/283207-suddyu-habarya-strilyav-detektyviv-nabu-vypustyly-sizo