pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ДЕРЖАВНА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА БІБЛІОТЕКА УКРАЇНИ ІМЕНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО ЯК ІНТЕГРАТОР І ПОШИРЮВАЧ СУХОМЛИНІСТИКИ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ

БЕРЕЗІВСЬКА Лариса Дмитрівна –

доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України,

директор Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського

ORCID iD: 0000-0002-5068-5234

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті в рамках відзначення 100-річчя від дня народження видатного українського педагога-гуманіста Василя Олександровича Сухомлинського розкрито зміст і форми наукової, науково-інформаційної, соціокультурної діяльності ДНПБ як інтегратора й поширювача сухомлиністики, що є вагомим внеском у розвиток української біографістики, освіти, педагогіки, гуманітаристики. Схарактеризовано форми роботи щодо популяризації творчої спадщини педагога на базі читального залу Фонду В. О. Сухомлинського як структурної частини сектору сухомлиністики відділу історії освіти (культурно-освітні та науково-практичні заходи, інформаційні ресурси, бази даних, біобібліографічні покажчики тощо). Визначено перспективи розвитку сухомлиністики як напряму діяльності ДНПБ у структурі НАПН України в умовах розбудови Нової української школи.

Ключові слова: В. О. Сухомлинський, сухомлиністика, біографістика, освіта, педагогіка, інформаційний простір України, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Березівська Л. Д. Державна науковопедагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського як інтегратор і поширювач педагогічного біографічного знання / Л. Д. Березівська // Український педагогічний журнал. – 2015. – № 3. – С. 209–219.

2. Бєлан Г. В. Сучасні наукові підходи до вивчення спадщини В. О. Сухомлинського: типологічний концепт / Ганна Валеріївна Бєлан // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки: збірник наукових праць / Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського. – Миколаїв, 2014. – Вип. 1.47. – С. 26–31.

3. Гартманн Е. В. О. Сухомлинський: критик радянської та капіталістичної системи. Новий погляд на спадщину класика педагогіки / Е. Гартманн // Шлях освіти. – 2010. – № 1. – С. 32– 37.


4. Добко Т. Нове видання з бібліографічної сухомлиністики / Тетяна Добко // Бібліотечний вісник. – 2009. – № 1. – С. 28–30.

5. Заліток Л. Бібліометричне дослідження матеріалів про В. О. Сухомлинського в загальнодержавній реферативній базі даних «Україніка наукова» / Людмила Заліток // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки / Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2013. – Вип. 123. – Т. 1. – С. 155–159.

6. Заліток Л. М. Спадщина великого педагога: презентація Фонду В. О. Сухомлинського в Державній науково-педагогічній бібліотеці України / Л. М. Заліток, В. А. Соломка // Шкільна бібліотека плюс. – 2003. – Липень (№ 1/2). – С. 2–11.

7. Калініченко Н. А. Сучасники Василя Сухомлинського / Калініченко Н. А. // Педагогічні науки: збірник наукових праць / Херсонський державний університет. – Херсон, 2005. – Вип. 40. – С. 207–211.

8. Кокерілл А. Л. В. О. Сухомлинський. Гуманізм в радянській школі: дис. … д-ра філософії / Кокерілл Алан Леслі; Школа мов і порівняльних культурних досліджень, Університет Квінсленда. – Брісбен, 1994. – 279 с. – Текст англ.

9. Кузь В. Г. Сухомлиністика – нова парадигма елітного виховання / В. Г. Кузь // Педагогічний дискурс: збірник наукових праць / Інститут педагогіки НАПН України, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. – Хмельницький, 2011. – Вип. 10. – С. 268–272.

10. Пархета Л. П. Історіографія вивчення спадщини В. О. Сухомлинського / Л. П. Пархета // Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки: збірник наукових праць / Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2009. – Вип. 6. – С. 31–37.

11. Печенежська О. А. Перший пам’ятник Василю Сухомлинському в Києві: [про відкриття пам’ятника В. О. Сухомлинському в ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, 29 верес. 2008 р.] / Ольга Печенежська // Педагогічна газета. – 2008. – Листопад (№ 11). – С. 6–14.

12. Рогова П. Доповідь, виголошена директором ДНПБ України Павлою Роговою на урочистому зібранні, присвяченому присвоєнню бібліотеці імені В. О. Сухомлинського / П. Рогова // Шкільна бібліотека плюс. – 2004. – Березень (№ 6). – С. 24–26.

13. Савченко О. Я. Розвиток сухомлиністики за десять років (1993–2003 рр.) / Олександра Савченко // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки / Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2003. – Вип. 52. – Ч. 1. – С. 18–22.

14. Савченко О. Я. Товариство послідовників ідей Василя Сухомлинського / Олександра Савченко // Початкова школа. – 1998. – № 9. – С. 1–4.

15. Сараєва О. Сухомлиністика як актуальний напрям історико-педагогічних досліджень / Олена Сараєва // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки / Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2008. – Вип. 78. – Ч. 1. – С. 159–163.

16. Сухомлинська О. В. Сухомлинський Василь Олександрович / О. В. Сухомлинська // Українська педагогіка в персоналіях: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів: у 2 кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. – Київ, 2005. – Кн. 2: ХХ століття. – С. 380–386.

17. В. О. Сухомлинський. Біобібліографія, 1987–2000 рр.: бібліографічний покажчик / АПН України, Укр. асоц. В. Сухомлинського; [уклад.: Г. І. Сухомлинська, О. В. Сухомлинська; за ред. Н. О. Гажаман, Л. І. Ніколюк]. – Київ: КНЕУ, 2001. – 128 с.

18. Сухомлинський. Біобібліографія: 2001– 2008 рр.: бібліографічний покажчик / АПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського; упоряд. Л. М. Заліток; наук. консультант О. В. Сухомлинська; наук. ред. П. І. Рогова. – Київ, 2008. – 307 с. – (Серія «Видатні педагоги світу»; вип. 3).

19. В. О. Сухомлинський. Біобібліографія: 2008–2013 рр.: біобібліографічний покажчик / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського; упоряд. Л. М. Заліток ; наук. консультант О. В. Сухомлинська; наук. ред. П. І. Рогова; бібліогр. ред. Л. О. Пономаренко. – Вінниця: Нілан-ЛТД, 2014. – 255 с. – (Серія «Видатні педагоги світу»; вип. 10).

20. Сухомлинський Василь Олександрович [Електронний ресурс] // Державна науковопедагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського: [офіц. портал]. – Текст. дані. – Київ, [2018]. – Режим доступу: http://dnpb.gov.ua/ua/інформаційно-бібліографічніресурси/видатні-педагоги/сухомлинський-в-о (дата звернення: 22.03.2018). – Назва з екрана.

21. Ткаченко Л. Бібліотеці присвоєно ім’я видатного педагога / Лідія Ткаченко // Освіта України. – 2004. – 5 березня (№ 18). – С. 8–23.

22. Франгос Х. Від Сократа до В. Сухомлинського через Ж. Піаже та Л. Виготського: Коперників переворот в освіті / Х. Франгос; пер. з грец. О. Овчарука // Початкова школа. – 1993. – № 10. – С. 18–20.

23. Хемчян І. І. В. О. Сухомлинський про роль освіти і бібліотеки у вихованні духовно-моральних основ особистості: бібліотечна секція для освітянських бібліотек Херсонщини [на XVI Всеукраїнських педагогічних читаннях «В. О. Сухомлинський у діалозі з сучасністю: ціннісні виміри в освіті», 17–18 верес. 2009 р., м. Херсон] / Ірина Іванівна Хемчян // Шкільна бібліотека плюс. – 2009. – Листопад (№ 21). – С. 19– 23.

24. Чжу Сяомань. Вплив педагогічних ідей В. О. Сухомлинського на розвиток освіти в сучасному Китаї і міжнародному співавторстві / Чжу Сяомань // Рідна школа. – 2010. – № 3. – С. 20–22.

ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА ТА ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЯ В ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ В. СУХОМЛИНСЬКОГО

БІЛЕЦЬКА Ірина Олександрівна –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії і практики іноземних мов Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

ORCID iD: 0000-0002-3372-9100

e-mail: [email protected]

КОБЕРНИК Олександр Миколайович –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та освітнього менеджменту Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

ORCID iD: 0000-0002-2842-0168

e-mail: [email protected]

Анотація

    Педагогіка партнерства набуває важливого значення як вектор гуманного і творчого підходу до кожного учасника освітнього процесу. У статті розкрито сутність та шляхи реалізації педагогіки партнерства у педагогічній спадщині видатного педагога, дослідника й ученого В. Сухомлинського, який неодноразово у своїх працях стверджував, що педагогіка партнерства бачить в учневі добровільного і зацікавленого соратника, однодумця, рівноправного учасника педагогічного процесу, турботливого і відповідального за його результати.

Ключові слова: В. Сухомлинський, педагогіка партнерства, суб’єкти виховання, сім’я, школа, громада, освітній процес.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бондаренко Г. Л. Творча діяльність учителя як основна умова формування творчої особистості молодших школярів у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. [Електронний ресурс] / Г. Л. Бондаренко. – Режим доступу: www.psyh.kiev.ua

2. Концепція «Нова українська школа». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua. 202016/12/05/ konczepcziya.pdf

3. Рацул А. Б. Сухомлинський про сімейношкільне та родинне виховання / А. Рацул // Наукові записки. – Випуск 78 (1). – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ ДПУ ім. В. Винниченка, 2008. – 276 с.

4. Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5-ти т. – Т. 5. – К.: Рад. школа, 1977. – С. 410–414.


5. Сухомлинський В. О. Ми продовжуємо себе в дітях / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5ти т. – Т. 5. – К.: Рад. школа, 1977. – С. 578–584.

6. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5ти т. – Т. 4. – К.: Рад. школа, 1977. – С. 7–390.

7. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа,1988. – 310 с.

8. Сухомлинский В. А. Учитель – методист – наставник / В. А. Сухомлинский. – М.: Просвещение, 1988. – 289 с.

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ГРОМАДЯНСЬКО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ І МОЛОДІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО У ВИМІРІ СТОЛІТТЯ

БОГУШ Алла Михайлівна –

доктор педагогічних наук, професор,

дійсний член НАПН України, завідувач кафедри теорії і методики дошкільної освіти

ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті позиціоновано концептуальні положення громадянсько-патріотичного виховання дітей і молоді Василя Сухомлинського у вимірі століття. Розкрито ключові поняття концепції: «патріотизм», «патріотичне виховання», «громадянськість», «громадянське виховання»; мету і завдання виховання національно свідомого громадянина-патріота України; схарактеризовано засоби, форми і методи громадянсько-патріотичного виховання, визначені і впровадженні в педагогічній і науковій діяльності В. Сухомлинського; подано критерії громадянсько-патріотичної вихованості дітей і молоді в сучасних освітніх закладах.

Ключові слова: Батьківщина, Василь Сухомлинський, громадянськість, громадянин, громадянське виховання, концепція, критерії, патріотизм, патріотичне виховання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Богуш А. М. Патріотичний вектор образу «Батьківщина» в педагогічній спадщині Василя Сухомлинського / А. М. Богуш // Рідна школа. – № 1–2, 2017. – С. 67–78. 2. Богуш А. М. Василь Сухомлинський: азбука виховання майбутніх громадян України / А. М. Богуш // Наука і освіта, 2008. – № 6. – С. 43– 68.

3. Богуш А. М. Педагогічні виміри Василя Сухомлинського в сучасному освітньому просторі: монографія / А. М. Богуш. – К.: Слово, 2008. – 342 с.

4. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу. Бесіди про громадянськість
/ В. О. Сухомлинський. – Вибр. тв. у 5 т. – Т. 1. – К.: «Рад. шк.», 1976. – 321 с.

5. Сухомлинський В. О. З чого починається громадянин? / В. О. Сухомлинський. – Вибр. тв. у 5 т. – Т. 5. – К.: «Рад. шк.», 1977. – 245 с.

6. Сухомлинський В. О. Сто порад учителю. Як же приходить духовна зрілість юнацтва / В. О. Сухомлинський. – Вибр. тв. у 5 т. – Т. 2. – К.: «Рад. шк.», 1976. – 348 с.

7. Сухомлинський В. О. Шматок хліба / В. О. Сухомлинський. – Вибр. тв. у 5 т. – Т. 5. – К.: «Рад. шк.», 1977. – 34 с.

8. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. Любов до соціалістичної Батьківщини, висока ідейність і громадянськість / В. О. Сухомлинський. – Вибр. тв. у 5 т. – Т. 2. – К.: «Рад. шк.», 1976. – 78 с.

9. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вихованні любові до соціалістичної Батьківщини, патріотичної вірності, відданості Вітчизні / В. О. Сухомлинський. – Вибр. тв. у 5 т. – Т. 1. – К.: «Рад. шк.», 1976. – 213 с.

10. Сухомлинський В. О. Як домогтися того, щоб юне серце не було байдужим до нашого життя, до нашої боротьби / В. О. Сухомлинський. – Вибр. тв. у 5 т. – Т. 2. – К.: «Рад. шк.», 1977. – 56 с.

11. Сухомлинський В. О. Роки дитинства / В. О. Сухомлинський. – Вибр. тв. у 5 т. – Т. 3. – К.: «Рад. шк.», 1977. – 178 с.

ІДЕЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ В КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІКИ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ЗАВГОРОДНЯ Тетяна Констянтинівна –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки імені Богдана Ступарика

ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті автор аналізує розвиток освіти відповідно до вимог сучасності, що може забезпечити гідне місце у світовому співтоваристві. Адже наслідками науково-технічної та «інформаційної» революцій, зростання виробництва призвели до втрати суспільної необхідності на ранньому етапі діяльності з одночасним підвищенням вимог до рівня освітньої та фахової підготовки людини. А професійна освіта є невідʼємною ланкою системи безперервної освіти, що забезпечує реалізацію потреб людини в оволодінні робітничими професіями, спеціальностями, кваліфікацією відповідно до її інтересів, здібностей, стану здоровʼя та соціального замовлення суспільства і держави. Як показує практика, у сучасній українській освіті практично забули про виховання як важливу складову єдиного навчально-виховного процесу. Але ще В. О. Сухомлинський наголошував на гармонії навчання і виховання, що призводить до оволодіння значно ширшим колом знань. Доведено, що основні підходив до реалізації Концепції «Нової української школи» співзвучні з основними положенням організації діяльності загальноосвітніх шкіл у педагогічній спадщині Василя Олександровича Сухомлинського (залучення учнів до творчих справ з використанням групових, індивідуальних і колективних форм, різноманітних прийомів педагогічного впливу, робота учнів в групах і в змішаних парах у навчальному процесі, які є беззаперечними складовими педагогіки добра тощо).

Ключові слова: Василь Сухомлинський, концепція, реформа освіти, навчально-виховний процес, досвід, практика, фахова підготовка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гриневич розвіяла міфи про нову українську школу. Режим доступу: www. uk.org.ua/obshestvo/liliya-grinevich – rozviyzala – mifi –pro-novu-ukrayinsku – shkolu -71611.

2. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року // Розпорядження КМУ №988 – р від 14. 12. 16 року.

3. Сухомлинський В. О. Знання і участь у громадському житті // В. О. Сухомлинський. Сто порад учителеві // В. О. Сухомлинський. Вибрані твори. – В 5-ти т. – Т.2. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 486–487.

4. Сухомлинський В. О. На нашій совісті людина / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. – Т. 5. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 203–217.

5. Сухомлинський В. О. (1977). Наші вчителі,
вихователі // Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. – Т.4. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 49– 65.

6. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // В. О. Сухомлинський. Вибрані твори. В 5-ти т. – Т.1. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 55–208.

7. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві // В. О. Сухомлинський. Вибрані твори. В 5-ти т. – Т. 2. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 417–656.

8. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором // В. О. Сухомлинський. Вибрані твори. В 5-ти т. – Т.4. – К.: Радянська школа, 1977. – С. 393–626.

9. Сухомлинський В. О. Теоретичні й практичні проблеми, які висуваються життям у процесі здійснення ідеї всебічного розвитку особистості / В. О. Сухомлинський. Вибрані твори. В 5-ти т. – Т. 1. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 72–91.

10. Сухомлинський В. О. Як злити думку й почуття громадянської гідності // Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. – Т. 2. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 485–486.

НОВАТОРСЬКІ ІДЕЇ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ РОЗБУДОВИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

ІВАНЮК Ганна Іванівна –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та психології Київського університету імені Бориса Грінченка

ORCID iD: 0000−0001−7758−5121

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті висвітлено життєздатні ідеї теоретико-практичної спадщини В. Сухомлинського, що можуть упроваджуватися в сучасній моделі загальної середньої освіти України та відповідати запитам молодої генерації. Суголосними до сучасних тенденцій освіти учнів є ідеї, що розвинуті і апробовані педагогом у Павлиській середній школі, а саме: дитиноцентризму, природовідповідності, розвиток особистості в діяльності (праці), формування цінностей громадянського суспільства, партнерської взаємодії суб’єктів освітнього процесу тощо. Адаптація новаторських ідей Василя Сухомлинського в умовах розбудови нової української школи є перспективним напрямом педагогічної науки і практики.

Ключові слова: новаторські ідеї, Василь Сухомлинський, нова українська школа, людинознавство, дитиноцентризм, природовідповідність, інтеграція змісту навчання, моральні цінності, партнерська взаємодія.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Антонець М. Сучасні проблеми діяльності вчителя у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського: монографія / Михайло Антонець: Волин. обереги, 2015. – 285 с.

2. Березівська Л. Василь Сухомлинський про джерела формування в школярів патріотичних почуттів / Л. Березівська // Рідна шк. – 2016. – №7. – С. 7–16.

3. Бех І. Основоположник науки про вищі духовні переживання і цінності: принцип міжособистісної спільномірності В. Сухомлинського у вирішенні проблеми толерантності / Іван Бех // Освіта. – 2014. – 8 жовт. (№ 42). – С. 3–18.

4. Дічек Н. В. Сухомлинський і зарубіжна філософсько-психологічна думка ХХ ст.: збіжності морально-етичних поглядів на суспільство і людину в ньому / Наталія Дічек // Рідна шк. – 2015. – № 5/6. С. 3–8.


5. Іванюк Г. І. Модель особистісно орієнтованого навчально-виховного середовища школи в теоретико-практичній спадщині В. О. Сухомлинського / Г. І. Іванюк // Наука і освіта. 2008. – № 8/9. – С. 235–238.

6. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи [Електронний ресурс]: Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20sered nya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. – Назва з екрана.

7. Савченко О. Толерантність як цінність шкільної освіти: методичний аспект / Олександра Савченко // Початкова шк. – 2014. – № 1. – С. 4–7.

8. Сухомлинський В. Народження громадянина / В. Сухомлинський. – Вибрані твори. В 5-ти томах. Т. 3. К.: Радянська школа. – 1977. – С. 283–582.

9. Сухомлинський В. О. Духовний світ людини нашого часу і методи виховання / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 3. – С. 307–321.

10. Сухомлинський В. О. Людина – найвища цінність / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 5. – С. 446– 472.

11. Сухомлинський В. О. Особлива місія / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 5. – С. 418–422.

12. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 4. – С. 7– 389.

13. Сухомлинський В. О. Природа, праця, світогляд / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 5. – С. 551– 562.

14. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: к 5-ти т. – К., 1977. – Т. 4. – С. 393–659.

15. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 3. – С. 9–279.