Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

НОВАТОРСЬКІ ІДЕЇ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ РОЗБУДОВИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

ІВАНЮК Ганна Іванівна –

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та психології Київського університету імені Бориса Грінченка

ORCID iD: 0000−0001−7758−5121

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті висвітлено життєздатні ідеї теоретико-практичної спадщини В. Сухомлинського, що можуть упроваджуватися в сучасній моделі загальної середньої освіти України та відповідати запитам молодої генерації. Суголосними до сучасних тенденцій освіти учнів є ідеї, що розвинуті і апробовані педагогом у Павлиській середній школі, а саме: дитиноцентризму, природовідповідності, розвиток особистості в діяльності (праці), формування цінностей громадянського суспільства, партнерської взаємодії суб’єктів освітнього процесу тощо. Адаптація новаторських ідей Василя Сухомлинського в умовах розбудови нової української школи є перспективним напрямом педагогічної науки і практики.

Ключові слова: новаторські ідеї, Василь Сухомлинський, нова українська школа, людинознавство, дитиноцентризм, природовідповідність, інтеграція змісту навчання, моральні цінності, партнерська взаємодія.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Антонець М. Сучасні проблеми діяльності вчителя у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського: монографія / Михайло Антонець: Волин. обереги, 2015. – 285 с.

2. Березівська Л. Василь Сухомлинський про джерела формування в школярів патріотичних почуттів / Л. Березівська // Рідна шк. – 2016. – №7. – С. 7–16.

3. Бех І. Основоположник науки про вищі духовні переживання і цінності: принцип міжособистісної спільномірності В. Сухомлинського у вирішенні проблеми толерантності / Іван Бех // Освіта. – 2014. – 8 жовт. (№ 42). – С. 3–18.

4. Дічек Н. В. Сухомлинський і зарубіжна філософсько-психологічна думка ХХ ст.: збіжності морально-етичних поглядів на суспільство і людину в ньому / Наталія Дічек // Рідна шк. – 2015. – № 5/6. С. 3–8.


5. Іванюк Г. І. Модель особистісно орієнтованого навчально-виховного середовища школи в теоретико-практичній спадщині В. О. Сухомлинського / Г. І. Іванюк // Наука і освіта. 2008. – № 8/9. – С. 235–238.

6. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи [Електронний ресурс]: Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20sered nya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. – Назва з екрана.

7. Савченко О. Толерантність як цінність шкільної освіти: методичний аспект / Олександра Савченко // Початкова шк. – 2014. – № 1. – С. 4–7.

8. Сухомлинський В. Народження громадянина / В. Сухомлинський. – Вибрані твори. В 5-ти томах. Т. 3. К.: Радянська школа. – 1977. – С. 283–582.

9. Сухомлинський В. О. Духовний світ людини нашого часу і методи виховання / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 3. – С. 307–321.

10. Сухомлинський В. О. Людина – найвища цінність / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 5. – С. 446– 472.

11. Сухомлинський В. О. Особлива місія / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 5. – С. 418–422.

12. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 4. – С. 7– 389.

13. Сухомлинський В. О. Природа, праця, світогляд / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 5. – С. 551– 562.

14. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: к 5-ти т. – К., 1977. – Т. 4. – С. 393–659.

15. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / Василь Олександрович Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – К., 1977. – Т. 3. – С. 9–279.