pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

НАРОДНОПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

ЛИКОВ Василь Никифорович –

кандидат педагогічних наук, доцент,

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Здійснено комплексний історико-педагогічний аналіз розвитку ідей народної педагогіки, визначено критерії названого підходу, досліджено періоди розвитку ідей народної педагогіки в системі педагогічної творчості павлиського педагога, обґрунтована його народнопедагогічна концепція. Окреслена модель народного вчителя на основі теорії та практики В. О. Сухомлинського.

Ключові слова: народна педагогіка, критерії, народна мораль, національні та загальнолюдські цінності, народний календар, модель народного вчителя.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. В. А. Сухомлинский в размышлениях современных украинских педагогов: монография / сост. О. В. Сухомлинская, А. Я. Савченко, В. С. Курило, И. Д. Бех и др. – Луганск: Издательство ГУ «ЛНУ имени Тараса Шевченко», 2012. – 536 с.

2. Ликов В. Н. Народна мудрість педагогіки В. О. Сухомлинського: монографія / В. Н. Ликов. – Кіровоград: Народне слово, 2003. – 212 с.

3. Ликов В. Н. Розвиток В. О.Сухомлинським ідей народної педагогіки та їх упровадження в
практику сучасної школи: монографія / В. Н. Ликов. – Харків, 2018. – 300 с.

4. Ликов В. Н. Розвиток народної педагогіки в Україні: монографія / В. Н. Ликов. – Кіровоград: Центр. – Укр. вид-во, 2000. – 182 с. 5. Сухомлинський В. О. Виховання обов’язку / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5-ти т. – Київ: Рад. шк., 1977. – Т. 5. – С. 472–488.

ІСТОРІОГРАФІЧНИЙ АНАЛІЗ НАУКОВОГО ДОРОБКУ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО: МІЖНАРОДНИЙ РАКУРС

НАУМЕЦЬ Ольга Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, доцент, методист ЦМСПС управління освіти Міської ради м. Кропивницького

e-mail: [email protected]

Анотація

    В статті зроблена спроба аналізу досліджень творчості українського педагога Василя Сухомлинського в зарубіжних країнах, досвіду адаптації його педагогічних ідей та їх розвиток у якісно відмінному середовищі, що дає вітчизняній педагогіці можливість по-новому оцінити усталені погляди на актуальні освітні проблеми, подивитися на його спадщину під іншим кутом зору і таким чином збагатити українську педагогіку новими ідеями.

Ключові слова: педагогічні ідеї, зарубіжні країни, адаптація, дослідження, історіографія.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Богуславский М. В. Идея стимулирования радости познания у школьников в педагогических трудах и опытах В. А. Сухомлинского: дис.к.п.н. 13.00.01 / М. В. Богуславский. – М, 1986. – 250 с.

2. Голованова Н. Ф. Подходы к воспитанию в современной отечественной педагогике / Н. Ф. Голованова // Педагогика. – 2007. – №10. – С. 38–47.

3. Дічек Н. П. Зарубіжна сухомлиністика: дискусійний аспект виховання особистості / Н. П. Дічек. Збірник наук. пр. / за заг. ред. І. Ф. Прокопенка, члена-коресп. АПН України В. І. Лозової. – Харків: ХДПУ, 1999.– Випуск 10. – Ч. 2. – С. 108–112.

4. Назаров И. Ф. Этическая мысль / И. Ф. Назаров [Электронный ресурс] М.: ИФ РАН, 2003. – Вып. 4.– Режим доступа: http://ethics.iph.ras.ra/en/em4/II.html

5. Пархета Л. П. Історіографія вивчення спадщини В. О. Сухомлинського / Л. П. Пархета // Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. – 2009. – Вип. 6. – С. 31–37. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2009_6_8

6. Проблемы методологии педагогики и методики исследования / под ред. М. А. Данилова, Н. И. Болдырева. – М.: Педагогика, 1981. – 350 с.

7. Сухомлинський В.О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: У 5-ти т.– Т. 4. – К.: Рад. школа, 1977. – 453 с.

8. Сухомлинська О. В. У пошуках справжнього / О. В. Сухомлинська. – К.: «Акта», 2012. – С. 5–24.

9. Цайчжи Л. Ідеї Василя Сухомлинського в Китайській педагогіці /Ляо Цайджи [Електронний ресурс]. Режим доступу: (http://yandex.ua/yandsearch?lr=20221&clid=2051442 &oprnd=9376537277&text=%D0%).

10. Цзихуа Лі. Творче використання спадщини В. О. Сухомлинського в КНР. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук /Лі Дзихуа. – К., 2005. – 16 с.

11. Carew J., Goodman E., Grotberg E., Katz L., Wattenberg W., Ziglar E., Cascione R. (1980). Parenting in a changing society. Washington DC: National Institute of Education.

12. Gartmann E. Pedagogik Zwischen Menchen und Guterproduction Zur Sittleichkeitserziehung von V. A. Suckomlinsky / Erika Gartmann. – Munchen, 1984. – 201 s.

ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В ПЕДАГОГІЧНІЙ СИСТЕМІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ОЛЕШКО Петро Степанович –

кандидат історичних наук, доцент, ректор Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти

e-mail: [email protected]

Анотація

    Розглянуто проблему патріотичного виховання дітей у педагогічній системі В. О. Сухомлинського й актуальність її реалізації в сучасній національній школі.

Ключові слова: патріотизм, Батьківщина, громадянин, виховання, особистість, педагог.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Клочек Г. Д. Константи Василя Сухомлинського / Г. Д. Клочек // Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. – 68 с.

2. Кузьмінський А. І. Педагогіка у запитаннях і відповідях : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко // К.: Знання, 2006. – 311 с.


3. Сухомлинський В. О. Педагогіка серця / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. – Т. 5. – К.: Рад. шк., 1976–1977. – С. 316–321.

4. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. Т. 1. – К.: Рад. шк., 1977. – 653 с.

5. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. – Т. 3. – К.: Рад. шк., 1976–1977. – С. 5–279.

6. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. – Т. 2. – К.: Рад. шк., 1976–1977. – С. 417–654.

7. Сухомлинський В. О. Шматок хліба / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. – Т. 5. – К.: Рад. шк., 1976–1977. – С. 308–316.

8. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5 т. – Т. 2. – К.: Рад. шк., 1976–1977. – С. 147–416.

9. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.sociology.kpi.ua/wp

ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ РОДИННИХ ТРАДИЦІЙ У КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

СОКОЛОВСЬКА Олександра Семенівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри дошкільної освіти Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського

e-mail: [email protected]

СІЧКО Ірина Олександрівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського

ORCID iD: 0000-0301-937316

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті висвітлюються теоретичні основи формування творчої особистості дитини. Розглядаються проблеми формування творчої особистості дитини дошкільного віку, чинники родинного середовища, що зумовлюють формування творчої особистості. Розкривається роль родини у формуванні творчої особистості дитини дошкільного віку. Вказується на зв’язок з такими якостями особистості як вигадка, оригінальність, ініціативність, творчість. Підкреслюється точка зору В. О. Сухомлинського, на формування творчої особистості в родині. Окремо розглядаються родинні традиції, що зумовлюють високі показники творчості, роль батька та матері у процесі соціалізації дітей дошкільного віку, вивчено основні засоби впливу на дитину дошкільного віку. Визначено зв’язок між часом та провідними педагогічними ідеями, що знаходять своє місце у теорії та практиці В. О. Сухомлинського – навчання, виховання, формування творчої особистості.

Ключові слова: формування, творчість, творча особистість, родина, традиція, родинні традиції, дитина дошкільного віку.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Базовий компонент дошкільної освіти. – К.: Дошкільне виховання, 2012. – № 7. – С. 4–19.

2. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В. О. Огневн’юк; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч,
Н. І. Богданець-Білоскаленко; наук. ред.: Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець; Мін. осв. і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. – 304 с.

3. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу / В. О. Сухомлинський / Вибр. твори: у 5 т. – К.: Рад. школа, 1976. – Т. 1. – 687 с.

4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1976. – Т. 2. – 670 с.

5. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1977. – Т. 3. – 670 с.

6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. // В.О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1977. – Т.4. – 637 с.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа. – 1977. – Т.5. – 640 с.

 

СВІТ ЖИВОГО В ПЕДАГОГІЦІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

СУХОМЛИНСЬКА Леся Віталіївна –

науковий співробітник ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського,

ORCID iD: 0000-0003-3055-5392,

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті піднімається важливе для сьогодення і для майбутнього питання гуманізації стосунків між людьми та живою природою через виховання у дітей почуття співпереживання і підтримки усього живого на Землі. У якості прикладу розглядається педагогічна і художньо-етична спадщина В. Сухомлинського, де розкривається розуміння педагогом цієї проблеми, а також аналізуються запропоновані ним шляхи формування відповідних якостей у дітей. Зазначається, що погляди В. Сухомлинського можуть слугувати орієнтирами для організації навчально-виховного процесу і наповнювати його зміст художньо-ілюстративним матеріалом.

Ключові слова: жива природа, світ тварин, діти, виховний процес, В. Сухомлинський, гуманізм, художні твори, любов, піклування, співчуття, підтримка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гартманн Э. В. А. Сухомлинский – критик советской и капиталистической системы. Новый взгляд на наследие классика педагогики: [воспитат. система В. А. Сухомлинского (1918–1970 гг.) в соврем. прочтении в Германии] / Э. Гартманн; пер. О. В. Сухомлинская // ИСТОРИКОПЕДАГОГИЧЕСКИЙ АЛЬМАНАХ ВЛАДИ: науч.образоват. журн. – 2010. – № 3(4). – C. 60–73.

2. Горбунов-Посадов И. Сострадание к животным и воспитание наших детей / И. ГорбуновПосадов. – Москва: Посредник, 1911. – 64 с.

3. Горопаха Н. М. Проблемні методи формування у старших дошкільників ціннісного ставлення до природи / Н. М. Горопаха // Матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції студентів та молодих науковців «НАУКА, ОСВІТА, СУСПІЛЬСТВО ОЧИМА МОЛОДИХ». – Рівне: РВВ РДГУ. – 2018. – 351 с. – с. 41–43.

4. Джайнізм. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B6%D0 %B0%D0%B9%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%BC

5. Зотов В. В. Воспитание моральноценностного отношения к животным у младших школьников: дис. канд. пед. наук: 13.00.01 / Зотов В. В. – Москва, 1998. – 147 с.

6. Ибрагимова М. К. Педагогические условия воспитания у детей старшего дошкольного возраста заботливого отношения к животным : дис. канд. пед. наук / Ибрагимова М. К. – Москва, 1999. – 17 с.

7. Курносова С. А. Воспитание эмоциональной отзывчивости к природе у младших школьников / С. А. Курносова // Известия РГПУ им.
А. И. Герцена. 2008. № 75. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanieemotsionalnoy-otzyvchivosti-k-prirode-u-mladshihshkolnikov

8. Павлова Т. Н. Биоэтика в высшей школе. / Т. Н. Павлова. – М.: МГАВМиБ им. К. И. Скрябина, 1997. – 147 с.

9. Поттер В. Р. Биоэтика: мост в будущее / В. Р. Поттер. – К.: Изд. «Вадим Карпенко», 2002. – 216 с.

10. Сухомлинский В. А. Трудные судьбы / В. А. Сухомлинский. – М.: Знание, 1967. – 80 с.

11. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К. : Рад. шк., 1976. – Т. 3. – С. 7–282.

12. Сухомлинський В. О. Я розповім вам казку… Філософія для дітей / Василь Сухомлинський; уклад. / вст. ст. Сухомлинська О. В. – Х.: ВД «ШКОЛА», 2016. – 576 с.

13. Толстой Л. На бойне: (Из «Первой ступени») / Л. Н. Толстой. – Москва: Посредник, 1911. – 16 с.

14. Толстой Л. Путь жизни / Л. Н. Толстой. – Москва: Эксмо, 2009. – 443 с.

15. Шамигулова О. А. Педагогические условия воспитания эмоционально-ценностного отношения к окружающему миру / О. А. Шамигулова // Воспитание школьников – 2007. – №8. – С. 55–59.