Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ВОКАЛЬНИЙ АНСАМБЛЬ ЯК ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ МУЗИЧНО-ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА-МУЗИКАНТА

ШЕВЧЕНКО Інга Леонідівна

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри вокально-хорових дисциплін та методики музичного виховання

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

БРОДСЬКИЙ Геннадій Леонідович –

доцент кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена дослідженню можливостей вокально-ансамблевого музикування як активного засобу музичного і морально-естетичного виховання, визначено типи та характерні риси вокальних ансамблів, учасників яких поєднує спільна мета – сценічне втілення художнього образу твору.

Ключові слова: мистецька освіта, музично-творча діяльність, вокальний ансамбль, репертуар, вокальні навички, виконавська майстерність, засоби художньої виразності, викладач, студент.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Болгарский А. Г. Формирование интереса к народной музыке у подростков на занятиях в вокально-инструментальном ансамбле: автореф. дисс. … канд. пед. наук, спец.: 13.00.02. / А. Г. Болгарский. – М., 1983. – 14 с.

2. Брилін Б. А. Педагогічні основи музичнотворчого розвитку учнів старших класів у сучасних формах дозвілля: автореф. дис... д-ра пед. наук, спец: 13.00.01. / Б. А. Брилін. – К., 1998. – 40 с.

3. Дмитриевский Г. А. Хороведение и управление хором / Дмитриевский Григорий Александрович. – М. : Музгиз, 1948. – 105 с.

4. Коваленко Н. В. Педагогические условия повышения музыкально-эстетической культуры участников самодеятельных вокальноинструментальных ансамблей: автореф. дисс. … канд. пед. наук, спец.: 13.00.05. / Н. В. Коваленко. – М., 1986. – 16 с.

5. Петрушин В. И. Музыкально-эстетическое воспитание старших школьников в условиях свободного времени: автореф. дис. … д-ра пед. наук, спец.: 13.00.02. / В. И. Петрушин. – М., 1991. – 32 с.

6. Современный словарь – справочник по искусству / И. М. Красильников, Е. Д. Критская, Л. О. Левин и др.; А. А. Мелик-Пашаев (науч. ред. и сост.). – М.: ООО «Фирма «Изд-во АСТ»: Олимп, 2000. – 813 с.

7. Свешников А. В. Сборник статей / Сост. В. Подольская, общая ред. К. Птицы. – М., 1970. – 152 с.

8. Соломоник Ф. А. Музыкальный самодеятельный коллектив как фактор гармонического развития личности: автореф. дисс. … канд. пед. наук / Ф. А. Соломоник. – Л., 1977. – 19 с.

9. Шостак Г. В. Музика масових жанрів як фактор формування музичної культури підлітків: автореф. дис. ... канд. пед. наук, спец.: 13.00.01. / Г. В. Шостак. – К., 1996. – 22 с.

10. Энциклопедический музыкальный словарь / [oтв. ред. Г. В. Келдыш]. – М.: БСЭ, 1959. – 672 c.

11. Юцевич Ю. Е. Словарь музыкальных терминов. – 3 изд., перераб., доп. / Ю. Е. Юцевич. – К.: Музична Україна, 1988.

ОБҐРУНТУВАННЯ СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ МОДЕЛІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ

ЩЕРБАК Ігор Вікторович –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент

кафедри музичного мистецтва

Миколаївського національного університету

імені В. О. Сухомлинського

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті в результаті аналізу психолого-педагогічної й навчально-методичної літератури, вивчення нормативних документів про діяльність закладів освіти, узагальнення передового педагогічного досвіду, а також за допомогою моделювання представлено теоретичні підходи до обґрунтування основних складників структурно-функціональної моделі підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до громадянського виховання учнів. Це дозволило створити підґрунтя для практичної експериментальної перевірки зазначеної моделі, зокрема – відповідних організаційно-педагогічних умов і шляхів їх створення, що є перспективою подальших наукових досліджень.

Ключові слова: готовність; майбутні учителі музичного мистецтва; громадянське виховання учнів; модель; принципи моделювання; функції моделі; організаційно-педагогічні умови; етапи підготовки.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Загальна декларація прав людини. Прийнята 10 грудня 1948 р. / М. Дженіс, Р. Кей, Е. Бредлі. Європейське право у галузі прав людини: джерела і практика застосування. Пер. з англ. – К.: «АртЕк», 1997. – 624 с.

2. Закон України «Про освіту» від 23 трав. 1991 р. № 1060-XІІ // Основні чинні кодекси і закони України / Уклад. Ю. П. Єлісовенко. – К.: Махаон, 2003. – С. 533–542.

3. Конвенція ООН про права дитини. – К. : ТМ Прінт Ікс Прес, 1999. – 32 с.

4. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 черв. 1996 р. – К.: Преса України, 1997. – 79 с.

5. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності: Проект: Додаток до рішення колегії Міносвіти і науки України від 17.08.2000 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2000. – № 17. – С. 10–12.

6. Національна доктрина розвитку освіти: затв. Указом Президента України від 17 квіт. 2002 р. № 347 // Освіта України. – 2002. – № 33. – С. 4–6.

7. Трайнев И. В. Конструктивная педагогика : [учеб. пособ.] / И. В. Трайнев; под общ. ред. В. Л. Матросова. – М. : ТЦ Сфера, 2004.– 320 с.
REFERENCES

МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОГО СМАКУ УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

АШИХМІНА Наталія Віталіівна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач

кафедри музично-інструментальної підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К Д. Ушинського

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті розглянуто питання формування музично-естетичного смаку школярів. Стислий огляд проблеми дозволив визначити, що досліджений феномен є якістю, яка формується і ґрунтується на проявах оцінного ставлення дітей до музики через використання методів спостереження, порівняння і порівняльного аналізу, спонукання до співпереживання й емоційної чуйності, експериментальної деформації музичного твору.

Ключові слова: смак, естетичний смак, музично-естетичний смак, учні загальноосвітньої школи, методи формування музично-естетичного смаку.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Алиев Ю. Б. Методика музыкального воспитания детей от детского сада к начальной школе / Ю. Б. Алиев. – Воронеж : «МОДЭК», 1998. – 352 с.

2. Асафьев Б. В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании / Б. В. Асафьев. – Л. : Музыка, 1965. – 144 с.

3. Апраксина О. А. Методика музыкального воспитания в школе : учеб. пособие для студ. педагогических институтов / О. А. Апраксина. – М. : Просвещение, 1983. – 224 с.

4. Дзюба І. Розвиток музично-естетичних смаків школярів засобами сучасної інструментальної музики/ І. Дзюба // Рідна школа. – 2012. – № 10. – С. 49–51.

5. Кикеева С. А. Формирование эстетического вкуса у учащихся начальных классов этнокультурно ориентированной школы : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / С. А. Кикеева. – Чебоксары, 2005. – 23 с.

6. Смирнова Т. И. Интерпретация // Из Серии «Воспитание искусством или искусство воспитания» / Т. И. Смирнова. – М. : Издатель Смирнова, 2001. – 367 с.

7. Тельчарова Р. А. Введение в феноменологию музыки / Р. А. Тельчарова. – Владимир : ВГПИ, 1991. – 214 с.

8. Эстетическое сознание и процесс его формирования / ред. А. Зись, Н. Киященко, Ф. Кондратенко и др. – М. : Искусство, 1981. – 255 с.

СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

ГРОЗАН Світлана Вікторівна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач

кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail:[email protected]

Анотація

    У статті на основі аналізу наукових джерел розглянуто структурні компоненти професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва, яка включає в себе такі важливі складові як «музична компетентність», «виконавська компетентність», «музично-виконавська компетентність», «науково-дослідна компетентність», «інформаційна компетентність» тощо.

Ключові слова: компетентність, професійна компетентність, майбутній вчитель музичного мистецтва.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Абакумова Н. Н., Малкова И. Ю. Компетентностный подход в образовании: организация и диагностика / Н. Н. Абакумова, И. Ю. Малкова. – Томск: Томский государственный университет, 2007. – 368 с.

2. Акулова О. В. Компетентностный подход в информационном обществе: тенденции и проблемы / О. В. Акулова // [Электронный ресурс]. – Режим доступа: ftp: //lib .herzen.spb. ru/text/akulova_6_17_16.pdf.

3. Безрукова В. С. Педагогика / В. С. Безрукова. – Екатеринбург: Деловая книга, 1996. – С. 56–62.

4. Беспалов П. В. Компьютерная компетентность в контексте личностноориентированного обучения / П. В. Беспалов. – Педагогика, 2003. – № 4. – С. 45–50.

5. Васильева Н. В. Формирование музыкально-исполнительской компетентности будущего учителя музыки: автореф. дис. ... канд. пед. наук / Н. В. Васильева. – Магнитогорск, 2007. – С. 3–10.

6. Зайцева О. Б. Формирование информационной компетентности будущих учителей средствами инновационных технологий: автореф. дис. ... канд. пед. наук / О. Б. Зайцева. – Брянск, 2002. – С. 14–20.

7. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И. А. Зимняя // [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: //aspirant.rggu. ru/article. html?id=50758

8. Нестеров В. В., Белкин А. С. Педагогическая компетентность: учеб. пособие / В. В. Нестеров, А. С. Белкин. – Екатеринбург: учебная книга, 2003. – С. 4–16.

9. Нурутдинова Ж. В. Формирование социальной компетентности студентов инженернопедагогического вуза: автореф. дисс. ... канд. пед. наук / Ж. В. Нурутдинова. – Н. Новгород, 2009. – С. 3–15.

10. Семёнов А. Л. Роль информационных технологий в общем среднем образовании / А. Л. Семёнов. – М., 2000. – С. 32–41.

11. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты / А. В. Хуторской // [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: //www. eidos. ru/j ournal/2002/0423. htm.

12. Шишов С. Е., Агапов И. Г. Компетентностный подход к образованию: прихоть или необходимость / С. Е. Шишов, И. Г. Агапов // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2002. – № 2. – С. 59–67.

13. Ямпольский И. М. Исполнение музыкальное / И. М. Ямпольский / Музыкальная энциклопедия. – М., 1974. – Т. 2. – С. 123–178.

РОЗВИТОК МОТИВАЦІЇ ШКОЛЯРІВ ДО МУЗИЧНОГО НАВЧАННЯ ЗАСОБАМИ ПЕДАГОГІЧНИХ ІННОВАЦІЙ

ЛЕВИЦЬКА Ірина Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач

кафедри музично-інструментальної підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського

e-mail:[email protected]

Анотація

    У статті розгядаються позиції вчених щодо проблематики розвитку мотивації школярів, зокрема до музичного навчання. Проаналізовано наукову літературу з означеного питання. Розкрито зміст поняття «мотивація». Визначено сутність феномена «мотивація школярів до музичного навчання». Зосереджено увагу на значенні педагогічних інновацій як ефективних шляхів підвищення мотивації школярів до музичного навчання. Автором викладено методику розвитку зазначеної проблеми, яка включала: проектну діяльность, створення мультимедійної презентації та карти знань, комп’ютерні квести.

Ключові слова: мотивація, музичне навчання, інноваційні методи навчання, школярі.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бордовская Н. В. Педагогика. Учебник для вузов / Н. В. Бордовская, А. А. Реан. – СПб: Издательство Питер, 2000. – 304 с.

2. Борківська Р. В. Формування мотивації навчальної діяльності студентів коледжу економіки та права: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук: 13.00.04 / Борківська Руслана Валеріївна. – Тернопіль: Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка, 2005. – 20 с.

3. Красовська О. О. Методичні засади реалізації інноваційних технологій професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи у галузі мистецької освіти [Інтернет-ресурс] / О. О. Красовська. – Режим доступу: irbisnbuv.gov.ua/.../cgiirbis_64.exe?...

4. Новая философская энциклопедия: В 4 т. / [гл. редактор В. С. Степин]. – М.: Мысль, 2010 – Т. II. – 634 с.

5. Психологический словарь / [Под общ. ред. Ю. Л. Неймера]. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2003 – 640 с.

6. Рубинштейн С. Л. Человек и мир (отрывки из рукописи) / С. Л. Рубинштейн // Методические и теоретические проблемы психологии. – М.: Наука, 1969. – С. 348–374.

7. Теория и методика музыкального образования детей: Научно-методическое пособие / Л. В. Школяр, М. С. Красильникова, Е. Д. Критская, В. О. Усачева, В. В. Медушевский, В. А. Школяр. – М.: Флинта-Наука, 1999. – 336 с.

8. Хасия Т. В. Педагогические инновационные технологии в вузе / Т. В. Хасия // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы Междунар. науч. конф. (г. Уфа, июнь 2011 г.). – Уфа: Лето, 2011. – С. 120–122.