pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

МЕТОД МУЛЬТИМЕДІЙНОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (НА ОСНОВІ ВИВЧЕННЯ МУЗИЧНОЇ СПАДЩИНИ КОМПОЗИТОРІВ ЄЛИСАВЕТГРАДУ–КІРОВОГРАДУ–КРОПИВНИЦЬКОГО)

ЛОКАРЄВА Юлія Валеріаівна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач

кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті висвітлена проблема застосування мультимедійних технологій на уроках музичного мистецтва, доведена ефективність використання методу мультимедійної презентації як провідного засобу виховання учнів старшого шкільного віку.

Ключові слова: мультимедійні технології, мультимедійна презентація.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бас Л. О. Юлій Мейтус / Л. О. Бас. – К.: Музична Україна, 1973. – 57 с.

2. Ігнатьєва О. В. Кім Шутенко / О. В. Ігнатьєва. – К.: Музична Україна, 2000. – 48 с.

3. Пєхота О. Особистісно орієнтоване навчання: підготовка вчителя: монографія. – 2-ге вид., доп. та перероб. / О. Пєхота, А. Старева. – Миколаїв: Вид-во «Іліон», 2006. – 272 с.

4. Подласый И. П. Педагогика: новый курс: учебник [для студ. высш. учеб. завед.]. Книга 1: Общие основы. Процесс обучения / И. П. Подласый. – М.: ВЛАДОС, 2003. – 576 с.

5. Ягупов В. В. Педагогіка: навч. посібник / В. В. Ягупов. – К.: Либідь, 2002. – 560 с.

ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ФАХОВОЇ МАЙСТЕРНОСТІ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

НАЗАРЕНКО Марина Павлівна

кандидат педагогічних наук, старший

викладач кафедри вокально-хорових дисциплін та методики музичного виховання

Центральноукраїнського державного педагогічного Університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття висвітлює специфіку, зміст та форми інструментально-виконавської діяльності вчителя музичного мистецтва загальноосвітньої школи. Проаналізовано науково-методичний та практичний досвід підготовки студентів мистецьких факультетів в інструментальних класах, накреслено способи оптимізації цього процесу з урахуванням сучасних вимог.

Ключові слова: інструментально-виконавська підготовка, концертмейстер, майбутній вчитель музичного мистецтва, оптимізація навчального процесу, педагог-музикант.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Арчажникова Л. Г. Профессия – учитель музыки: Книга для учителя. / Л. Г. Арчажникова. – М.: «Просвещение», 1984. – 111 с.

2. Бабанский Ю. Оптимизация педагогического процесса: (в вопросах и ответах) / Ю. Бабанский, М. Поташник. – К.: Рад. школа, 1984. – 287 с.

3. Воротной М. В. О концертмейстерском мастерстве пианиста: к проблеме получения квалификации в вузе / М. В. Воротной // Проблемы музыкального воспитания и педагогики: [сб. науч. трудов / науч. ред. Н. К. Терентьева]. – СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 1999. – Вып. 2. – С. 66 –70.

4. Назаров А. Ф. Суть педагогічної імпровізації та її місце у структурі особистості вчителя музики // Умови формування педагогічних умінь та творчих здібностей учителя музики: Зб. наук. праць. – Ярославль, 1982. – С. 32–42.

5. Олексюк О. М. Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва : навч. посіб. / О. Олексюк, М. Ткач. – К. : Знання України, 2004. – 264 с.

6. Цыпин Г. М. Музыкальноисполнительское искусство: теория и практика / Г. М. Цыпин. – СПб.: Алетейя, 2001. – 320 с.

7. Щапов А. Ф. Фортепіанна педагогіка / А. Ф. Щапов. – М., 1960. – 172 c.

ІСТОРІЯ АККОМПАНЕМЕНТА ЯК ВИДУ МУЗИЧНОЇ ПРАКТИКИ

НЕГРЕБЕЦЬКА Ольга Миколаївна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач

кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін

Центральноукраїнського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті досліджується історія аккомпанемена як виду музичної практики, прослідковано історичне становлення аккомпаніаторської діяльності як окремого виду виконання, висвітлено деякі теоретичні аспекти професійної діяльності майбутнього викладача музики-концертмейстера, визначено мету та завдання підготовки студентів факультетів мистецького профілю до майбутньої професійної діяльності. З’ясовуються особливості діяльності майбутніх вчителів музики-концертмейстерів, аналізуються уміння та навички, якими повинен володіти музикант-концертмейстер в практичній роботі. Визначається, що основою навчання є самостійна творча діяльність студентів факультетів мистецького профілю, яка передбачає оволодіння певними знаннями й навичками з метою творчого вирішення музично-педагогічних завдань.

Ключові слова: вчитель музики-концертмейстер, акомпаніаторські уміння, самостійна музична діяльність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Грум-Гржимайло Т. Про музичне виконавство / Т. Грум-Жимайло. – М. 1965. – 89 с.

2. Крючков Н. А. Мистецтво акомпанементу як предмет навчання / Н. А. Крючков. – Л., «Музгиз», 1961. – 124 с.

3. Люблінський А. А. Теорія і практика акомпанементу. Методична основа / А. А. Люблінський. – Л., «Музика», 1972. – 167 с.

4. Савельєва З. М. Навчання учнів-піаністів в концертмейстерському класі читанню нот з листа, транспонуванню, творчим навичкам і акомпанементу в хореографіі / Савельєва З. М. – М: Музика, 1991. – 54 с.

5. Мосін І. Е. Робота в концертмейстерському класі / І. Є. Мосін. – Хабаровськ, 2001. – 67 с.

6. Мур Дж. Співак і акомпаніатор. Спогади про музику / Дж. Мур. – М: Радуга, 1987. – 84. с.

7. Шендерович Є. М. В концертмейстерському класі. Роздуми педагога / Є. М. Шендерович. – М., «Музика», 1996. – 104 с.

ФАХОВИЙ РОЗВИТОК ВИКЛАДАЧА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

НОВСЬКА Олена Рудольфівна –

кандидат педагогічних наук, старший викладач

кафедри музично-інструментальної підготовки

Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського

e-mail:[email protected]

Анотація

  У статті розглядається фаховий розвиток викладача музичного мистецтва, що визначається як процес якісних позитивних змін особистості. Фаховий розвиток позначається підвищенням рівня якості фахової діяльності на умовах адекватної фахової самооцінки та сформованого власного фахового образу. Визначено три напрями фахового розвитку: художньо-виконавський, методико-технологічний та дослідницькопедагогічний. Приведено перелік ключових компетентностей, поглиблення яких відбувається в процесі фахового розвитку викладача музичного мистецтва та етапи реалізації фахового розвитку.

Ключові слова: розвиток, фаховий розвиток, фахова підготовка, ключові компетентності викладача музичного мистецтва.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Готлиб А. Д. Основы ансамблевой техники / А. Д. Готлиб. – М. : Музыка, 1978. – 94 с.

2. Кременштейн Б. Л. Воспитание самостоятельности учащегося в классе специального фортепиано / Б. Кременштейн. – М. : Музыка, 1966. – 120 с.

3. Мукан Н. В., Грогодза І. Ю. Професійний розвиток педагогів: теоретичні та методологічні аспекти / Н. В. Мукан, І. Ю. Грогоза // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2013. – № 5 (31). – С. 18–27.

4. Цюлюпа Н. А. Педагогічні умови формування методичної компетентності майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки: дис … канд. пед наук: спец. 13.00.02 / Н. А. Цюлюпа. – К., 2009. – 236 с.

5. Шевченко К. О. Педагогічна фасилітація у контексті професійної компетентності вчителя / К. О. Шевченко // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. – 2014. – Вип. 2.13. – С. 258–263.

СПЕЦИФІКА ПІДГОТОВКИ РЕГЕНТІВ У ДУХОВНИХ ЗАКЛАДАХ НА ПРИКЛАДІ ДЯКІВСЬКО-РЕГЕНТСЬКОГО ІНСТИТУТУ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОГО БОГОСЛОВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ СВ. ІВАНА ЗОЛОТОУСТОГО

ОБУХ Людмила Василівна –

кандидат мистецтвознавства,

асистент кафедри виконавського мистецтва Інституту мистецтв

ДВНЗ «Прикарпатський Національний університет

ім. В. Стефаника»

е-mail: [email protected]

Анотація

    У статті вперше зроблена спроба дослідити специфіку підготовки диригентів-регентів у духовних закладах на прикладі Дяківсько-регентського інституту при Івано-Франківському богословському університеті ім. Св. Івана Золотоустого Української греко-католицької церкви; проведена історична ретроспектива, охарактеризовано навчання згідно інтерв’ю, статуту та навчальної програми, висвітлений викладацький склад.

Ключові слова: церковний спів, дяківсько-регентський інститут, навчальні форми, музичні дисципліни, професійна богослужбова музична освіта.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Валіхновська З. Музично-церковна освіта Галичини австрійської доби (1772–1918) : дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 26.00.01 – теорія та історія культури (мистецтвознавство) / З. О. Валіхновська. – ІваноФранківськ, 2009. – 173 с.

2. Внутрішній правильник для викладачів та студентів Дяко-реґентської школи. – ІваноФранківськ, 2010. – 2 с.

3. Дудик Р. Хорова культура Прикарпаття кінця ХІХ – першої третини ХХ століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 – музичне мистецтво / Р. В. Дудик. – К., 2000.– 18 с.

4. Зваричук Ж. Богослужбове хорове виконавство Галичини ХІХ століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03 – музичне мистецтво / Ж. Й. Зваричук. – Київ, 2009. – 19 с.

5. Інтерв’ю із Любов Терлецькою від 15 березня 2017 р. // Приватний архів автора статті.

6. Кушлик Н. Музично-просвітницька діяльність о. Порфирія Бажанського в контексті соціокультурної практики греко-католицького духовенства Галичини в XIX – початку ХХ століття : автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 – музична культура / Н. І. Кушлик. – Л., 2007. – 20 с.

7. Мороз Л. Диригентсько-хорове мистецтво Галичини другої половини XIX – першої третини XX століття : автореф. дис... канд. мистецтвознав. : спеціальність : 17.00.01 – музична культура / Л. В. Мороз. – К., 2003. – 19 с.

8. Обух Л. Осередки музичної освіти в українських духовних закладах західної діаспори / Людмила Обух // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Історичні науки» / ред. колегія : І. Пасічник, Л. Винар, А. Атаманенко та ін. – Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2015. – Вип. 23. – С. 181– 186. (284 с.)

9. Навчальний план Дяківсько-регентського інституту ІФБУ ім. Св. Івана Золотоустого УГКЦ. – Івано-Франківськ, 2015. – 4 с.

10. Положення про навчання в Дяківськореґентському інституті (ДРІ) при ІваноФранківському Богословському університеті ім. Св. Івана Золотоустого Івано-Франківської Архієпархії УГКЦ (для отримання спеціальності дяк-регент). – Івано-Франківськ, 2015. – 6 с.

11. Романюк Л. Музичне і театральне життя Станіславова (друга половина XIX – перша половина XX ст.) Монографія / Л. Романюк, М. Черепанин. – Івано-Франківськ, 2016. – 472 с.

12. Хіміч М. Д. Генеза професійної підготовки регентів у диригентсько-хоровій освіті України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/znpbdpu/