pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ КУЛЬТУРОТВОРЧОГО ПІДХОДУ ДО ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН ВВНЗ

ЗАМОТАЄВА Наталія Володимирівна –

старший викладач кафедри гуманітарної та соціально-економічної

підготовки факультету підготовки офіцерів запасу

Національного університету оборони України

імені Івана Черняховського

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена обґрунтуванню актуальної проблеми підвищення професійної компетентності викладачів гуманітарних дисциплін ВВНЗ у системі неперервної професійної освіти. Автором здійснено ґрунтовний аналіз філософських, соціокультурних, мистецтвознавчих аспектів порушеної проблеми для обґрунтування культуротворчого підходу у системі післядипломної освіти військових педагогів-гуманітаріїв. Доведено, що розвиток культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін ВВНЗ зумовлюється як об’єктивними (сприятливий психологічний клімат у колективі, атмосфера співробітництва і співтворчості), так і суб’єктивними чинниками (сформованість творчої уяви, дивергентного мислення, гнучкість, толерантність, емпатійність, рефлексивність, імпровізаційність, комунікативність, здатність до суб’єкт-суб’єктної взаємодії). Найбільш сприятливі умови для розвитку культуротворчої компетентності викладачів гуманітарних дисциплін ВВНЗ забезпечує інтерактивне навчання, яке сприяє реалізації особистісного потенціалу в різноманітних способах взаємопов’язаної навчальної діяльності (моделювання життєвих ситуацій, рольове програвання, вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації тощо).

Ключові слова: культуротворчість, професійна компетентність, культуротворча компетентність, культу

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вітченко А. О. Технології навчання у вищій військовій школі: теорія і практика: навч.метод. посіб. / Вітченко А. О., Осьодло В. І., Салкуцан С. М.; за заг. ред. професора В. М. Телелима. – К.: НУОУ ім. Івана Черняховського, 2016. – 250 с.

2. Геґель Ґ. В. Ф. Феноменологія духу / Ґ. В. Ф. Геґель ; [пер. з нім]. – К. : Основи, 2004. – 548 с.

3. Губерський Л. Культура. Ідеологія. Особистість: методолого-світогляд. аналіз / Губерський Л., Андрущенко В., Михальченко М. – К.: Знання України, 2002. – 580 с.

4. Зязюн І. А. Освітні технології у вимірах педагогічної рефлексії / І. А. Зязюн // Постметодика. – 1996. – № 4 (14). – С. 11–13.

5. Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи: [монографія / за ред. П. Ю. Сауха]. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. – 444 с.

6. Інтерактивні технології навчання / [Пометун О. І., Пироженко Л. В., Коберник Г. І. та ін.]. – К.: Наук. світ, 2004. – 85 с.

7. Кан-Калик В. А. Педагогическое творчество / В. А. Кан-Калик, Н. Д. Никандров. – М.: Педагогика, 1990. – 144 с.

8. Кремень В. Г. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму: [монографія] / В. Г. Кремень, В. В. Ільїн. – К.: Пед. думка, 2012. – 368 с.

9. Кримський С. Ранкові роздуми / [зб ст.] / С. Кримський. – К.: Майстерня Білецьких, 2009. – 120 с.

10. Теория и практика педагогического эксперимента: монография / [под ред. А. И. Пискунова, Г. В. Воробьёва]. – М.: Педагогика, 1979. – 208 с.

11. Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навч. метод. посіб. / С. О. Сисоєва. – К.: ВД «ЕКМО», 2011. – 320 с.

12. Сковорода Г. Пізнай в собі людину / Г. Сковорода; [пер. М. Кашуба; пер. поезії В. Войтович]. – Львів: Світ, 1995. – 528 с.

13. Указ Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/201 3.

ФОРМУВAННЯ ІНФОРМAЦІЙНО-КОМУНІКAЦІЙНОЇ КОМПEТEНЦІЇ CТУДEНТІВ ЗACОБAМИ ІННОВAЦІЙНИХ ТEХНОЛОГІЙ

КІР’ЯНОВА Олена Василівна –

старший викладач кафедри мовної підготовки,

педагогіки та психології Харківського національного

університету міського господарства

імені О. М. Бекетова

e-mail: [email protected]

МАЛЮКОВА Ольга Юріївна –

викладач кафедри мовної підготовки, педагогіки та психології

Харківського національного університету міського господарства

імені О. М. Бекетова

e-mail: [email protected]

Анотація

    У cтaтті уточнeно зміcт поняття «інформaційно-комунікaційнa компетенція». Визнaчeно інновaційні тeхнології, що є зacобами формувaння інформaційно-комунікaційної компeтeнції cтудeнтів. З’яcовaно пeрeвaги й нeдоліки їх впровaджeння в оcвітній проcтір, вплив інновaційних тeхнологій нa підвищeння якоcті освіти та профecійну підготовку cтудeнтa.

Ключові cловa: інформaція, комунікaція, компeтeнція, інформaційно-комунікaційнa компeтeнція, інновaційні тeхнології.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бондaрeнко Т. В., Cтeцeнко В. П. Oнлaйнceрвіcи Prezi тa VideoScribe – cучacний формaт інформaційного зaбeзпeчeння оcвіти // Новітні інформaційно-комунікaційні тeхнології в оcвіті: мaтeріaли III Вceукрaїнcької нaуково-прaктичної Інтeрнeт-конфeрeнції молодих учeних тa cтудeнтів (Полтaвa, 18–19 лиcтопaдa 2015 р.). – Полтaвa: ФОБ Болотін A. В., 2015. – C. 5–6.

2. Глaдкa М. В. Оргaнізaція процecу on-line нaвчaння // Збірник нaукової конфeрeнції «Імплeмeнтaція cучacних тeхнологій нaвчaння у нaвчaльний процec» (Київ, 17–18 бeрeзня 2015 р.). – Київ: НУХТ, 2015. – C. 166–168.

3. Головчeнко Н. І., Кaлмиков О. М. Інформaційно-комунікaційні тeхнології нaвчaння cтудeнтів в інтeгровaному оcвітньому ceрeдовищі (з доcвіду роботи) // Інформaційні тeхнології і зacоби нaвчaння. – 2011. – №4 (24). – С. 7– 15.

4. Джогa Д. C. Оcобливоcті оргaнізaції cиcтeми диcтaнційного нaвчaння нa оcнові CMS «MOODLE» // Новітні інформaційнокомунікaційні тeхнології в оcвіті: мaтeріaли III Вceукрaїнcької нaуково-прaктичної Інтeрнeтконфeрeнції молодих учeних тa cтудeнтів (Полтaвa, 18–19 лиcтопaдa 2015 р.). – Полтaвa: ФОБ Болотін A. В., 2015. – C. 7–8.

5. Євcєєвa Г. П., Бaбeнко В. A. Інновaційні тa трaдиційні тeхнології нaвчaння в умовaх інформaтизaції оcвіти // Збірник нaукової конфeрeнції «Імплeмeнтaція cучacних тeхнологій нaвчaння у нaвчaльний процec» (Київ, 17–18 бeрeзня 2015 р.). – Київ: НУХТ, 2015. – C. 169– 176.

6. Лупиніc Т. Проблeмa формувaння інформaційної компeтeнтноcті у пeдaгогічній тeорії тa прaктиці. // Нaукові прaці. – Випуcк 146. – Том 158. – C. 81–86.

7. Михaйловa Н. О., Кохaн О. М. Оcобливоcті викориcтaння мультимeдійних тeхнологій при вивчeнні інозeмних мов // Збірник нaукової конфeрeнції «Імплeмeнтaція cучacних тeхнологій нaвчaння у нaвчaльний процec» (Київ, 17–18 бeрeзня 2015 р.). – Київ: НУХТ, 2015. – C. 212– 215.

8. Профecійнa оcвітa: словник: нaвч. поcіб./ уклaд. C. У. Гончaрeнко тa ін.; зa рeд. Н. Г. Ничкaло. – К.: Вищa школa, 2000. – 380 c.

9. Фeдорук Г. М. Формувaння інформaційнокомунікaційної компeтeнтноcті мaйбутніх учитeлів тeхнологій у процecі профecійної підготовки: диc… кaндидaтa наук: 13.00.04 / Вінницький дeржaвний пeдaгогічний унівeрcитeт імeні М. Коцюбинcького. – Вінниця, 2015. – 259 c.

10. Чaлa К. М. Cучacні тeхнології нaвчaння // Збірник нaукової конфeрeнції «Імплeмeнтaція cучacних тeхнологій нaвчaння у нaвчaльний процec» (Київ, 17–18 бeрeзня 2015 р.). – Київ: НУХТ, 2015. – C. 102–105.

ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ У ПРОЦЕСІ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ ПІДГОТОВКИ

МАКАРЕНКО Володимир Іванович –

викладач кафедри медичної інформатики, медичної і біологічної фізики

Вищого державного навчального закладу України

«Українська медична стоматологічна академія»

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті на основі анализу теоретичної літератури і власного практичного досвіду викладання розкрито методологічну сутність поняття «педагогічні умови». Визначено, охарактеризовано та теоретично обгрунтовано комплекс педагогічних умов формування фахових компетентностей у майбутніх лікарів в процесі вивчення природничо-наукових дисциплін. в едності трьох складових: фахово орієнтоване освітнє середовища на кафедрах вузів (викладачі, наукові школи, технології, обладнання лабораторій тощо); розробка і застосування навчальнометодичного забезпечення природничо-наукової підготовки майбутніх лікарів (навчальнометодичні комплекси, плани, програми, підручники тощо); викладач як науковий керівник наукових розвідок майбутніх лікарів.

Ключові слова: викладач, майбутні лікарі, навчально-методичне забезпечення, освітнє середовище, педагогічні умови, природничо-наукова підготовка, фахові компетентності.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гринько В. О. Особливості педагогічної діяльності викладача вищої школи у сучасну епоху / В. О. Гринько // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. – 2012. – Вип. 17. – С. 166– 173.

2. Гриньова М. В. Саморегуляція: навч.метод. посіб. / М. В. Гриньова. – Полтава: АСМІ. – 2008. – 286 с.

3. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України: [гол. ред. В. Г. Кремень]. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

4. Исаев А. В. Проектирование профессионально-ориентированной образовательной среды в вузе / А. В. Исаев, Н. А. Платошина // Известия Волгоградского государственного технического университета. – 2012. – Вып. № 9. Том 11. – С. 69–72.

5. Костюк Д. А. Педагогічні умови формування фахової компетентності у майбутніх техніків-електриків сільського господарства / Д. А. Костюк // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. – 2014. – Вип. 199(2). – С. 344–349.

6. Макаренко В. І. Метод пошуководослідницьких проектів як засіб формування науково-дослідницьких умінь студентів. / В. І. Макаренко, О. В. Макаренко, К. С. Макаренко, О. В. Сілкова // Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис. Тематичний випуск: Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. – К.; Кіровоград, 2014. – Додаток 2, т. 3 (54). – С. 76–87.

7. Макаренко В. І. Формування творчої компетентності майбутніх лікарів на заняттях з біофізики. / В. І. Макаренко, О. В. Макаренко, К. С. Макаренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2015. – № 3 (47). – С. 397–405.

8. Макаренко В. І. Формування фахових компетенцій у студентів вищих медичних навчальних закладів. / В. І. Макаренко, О. В. Макаренко, К. С. Макаренко // Матеріали Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю, 26 березня 2015 року. – Полтава, 2015. – С. 156–158.

9. Манько В. М. Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін / В. М. Манько // Соціалізація особистості: зб. наук. пр. Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова. – К.: Логос, 2000. – Вип. 2. – С.153–161.

10. Словник-довідник з професійної педагогіки / [ред.-упоряд. А. В. Семенова]. – Одеса: Пальміра, 2006. – 272 с.

11. Трошкін О. В. Педагогічні умови розвитку ініціативності майбутніх дизайнерів у процесі навчально-творчої діяльності: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Трошкін Олександр Васильович. – Донецьк, 2004. – 227 с.

12. Федорова О. Ф. Некоторые вопросы активизации учащихся в процессе теоретического и производственного обучения / О. Ф. Федорова. – М.: Высшая школа, 1970. – 301 с.

CТРУКТУРА І ЗМІСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ БУДІВЕЛЬНОГО ПРОФІЛЮ

МОСКОВ Василь Анатолійович –

викладач спеціальних дисциплін Державного навчального закладу

«Вище професійне училище №7 м. Вінниця»

e-mail; [email protected]

Анотація

    У статті розглянуто структуру економічної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю у якій виокремлено мотиваційно-ціннісний, когнітивний та діяльнісний компоненти, описано складові елементи цих компонентів та схарактеризовано об'єктивні зв'язки між ними, детально проаналізовано вплив кожного з компонентів на формування економічної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю у професійних закладах освіти, визначені навчальні предмети, вивчення яких сприяє формуванню окремих структурних елементів економічної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю.

Ключові слова: економічна компетентність, професійна освіта, кваліфікований робітник, будівельний профіль, структура компетентності.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Родигіна І. В. Структура компетентності як педагогічного явища в контексті сучасного навчальновиховного процесу / І.В. Родигіна // Наукова скарбниця освіти Донеччини. – 2001. – №1 (8). – С. 46–50.

2. Кобися В. М. Підготовка електромеханіків засобами проектування комп'ютерно орієнтованих технологій навчання у професійно-технічних навчальних закладах: дис. ...канд. пед. наук: 13.00.04 / Володимир Михайлович Кобися; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2012. – 274 с.

3. Погребняк С. В. Правова підготовка соціального педагога / С.В. Погребняк // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – Вип. 15. Ч. ІІ. – Глухів: ГНПУ імені О. Довженка, 2010. – С. 218–221.

РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДО ТВОРЧОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЯ В АДАПТАЦІЙНИЙ ПЕРІОД

РОЩЕНЮК Алла Михайлівна –

старший викладач кафедри прикладної математики

Рівненського національного університету водного

господарства та природо-користування

e-mail: [email protected]

Анотація

    Мета статті присвячена результатам опитування майбутніх фахівців з ІТ вищих навчальних закладів щодо формування готовності до творчої самореалізації в адаптаційний період.

Ключові слова: майбутні фахівці з інформаційних технологій, адаптаційний період, творча самореалізація.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вільна енциклопедія. Вікіпедія. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Самоактуалізація.

2. Новая философская энциклопедия. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iph.ras.ru/elib/0488.html.