Accessibility Tools

Наукові конференції ЦДУ

ЗНАЧЕННЯ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ В ТЕХНОЛОГІЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка

Шевченко Тетяна, Рябець Сергій

Посилення необхідності використання міжпредметних зв’язків викликана швидкими змінами в сучасній освіті, зокрема: стрімкою тенденцією до інтеграції наукових знань, підвищенням в освітньому процесі важливості загальнонаукових ідей; методів та понять, що виникають на межі різних сфер наукового пізнання і потребують зусиль не однієї, а декількох наук; загостренням суперечностей між постійним зростанням інформації для засвоєння й обмеженими можливостями навчання; міжпредметною структурою знань та вимогами, які вона ставить перед учнем; між наявними потребами у кваліфікованих фахівцях широкого профілю на базі оволодіння фундаментальними знаннями [3,8].

Педагогічна література пропонує досить широкий вибір визначення поняття «міжпредметні зв’язки». Так, словник «міжпредметні зв’язки» визначає їх, як взаємну узгодженість освітніх  програм, обумовлену науковою системою та певними дидактичними принципами [2].

Низка науковців вважають, що «міжпредметні зв’язки» окреслюють не лише зміст освіти, але й інші складники освітньої діяльності. Таким чином, вживаючи поняття «міжпредметні зв’язки» як співвідношення між двома і більше навчальними дисциплінами, передбачають взаємне використання та збагачення спільних для цих дисциплін наукових знань та практичних навичок, теж саме стосується методів, форм і прийомів навчання [1,4,5].

Реалізацію міжпредметних зв’язків в освітній діяльності на уроках технологій, що і було за мету нашого дослідження, вбачають у першу чергу в дидактичному просторі. Останній проявляє себе за рахунок усунення повторення певних тем різних дисциплін, які є дубльовані навчальною програмою; вивільнення навчального часу, який можна витратити на інші дидактичні цілі; що й дозволяє створювати більш ефективний освітній простір у ЗЗСО.

Психологічні дослідження з даної тематики вказують на певну взаємодію між освітньої і виховною функціями міжпредметних зв’язків. Зокрема, на закономірності у свідомості сприйняття, цілісності навчання, емоційної оцінки, важливих для старшокласника почуттів. Все це відображається у навчальній діяльності старшокласника.

Досліджуючи роботи [1,2,4,6,8], ми бачимо спільні погляди на проблему міжпредметних зв’язків в освітній діяльності. Науковці вбачають в міжпредметних зв’язках спільні цілі для їх реалізації, а також пов’язують міжпредметні зв’язки із трьома провідними функціями освітньої діяльності старшокласника у ЗЗСО: освітня функція, виховна функція, розвивальна.

Так, освітня функція взаємозв’язків дисциплін на уроках трудового навчання старшокласників у ЗЗСО полягає у забезпеченні на їх основі нових можливостей підвищення рівня наукових знань, формування якісно нових вмінь і навичок учнів 10-11 класів, активізацію їх пізнавальної активності, активне використання набутих практичних умінь у повсякденному житті у сучасному суспільстві [7].

Виховна функція міжпредметних взаємозв’язків на уроках трудового навчання - це створення передумов для формування широкого наукового світогляду старшокласника в першу чергу задля його вибору майбутньої професійної діяльності.

Розвивальна функція міжпредметних взаємозв’язків передбачає підвищення самостійного вміння вчитися та оволодівати певними знаннями, вміти розвивати творчі здібності шляхом виконання самостійних творчих завдань.

Не заважаючи на великий перелік проблем з теми міжпредметних зв’язків на уроках технологій, дослідники схиляються майже до єдиної системи цілей міжпредметного навчання на уроках технологій у ЗЗСО.

Зокрема, міжпредметні зв’язки на уроках трудового навчання з іншими дисциплінами можуть реалізувати:

  • розвиток старшокласників у різних сферах наукового пізнання;
  • виховання наукового стилю мислення учнів;
  • формування пізнавального інтересу школяра;
  • активізацію навчальної діяльності в закладах освіти [3].

Зауважимо, що «Технології» як предмет шкільного курсу має тісний зв’язок з іншими предметами, що й передбачено шкільним навчальним планом. Отже, на уроках трудового навчання старшокласники можуть використовувати набуті теоретичні на практичні знання з інших предметів. Така діяльність спонукає старшокласника ґрунтовніше вивчати інші предмети шкільного курсу, зокрема математику, біологію, хімію, мистецтво, історію рідного краю тощо [1].

При цьому, успішна реалізація міжпредметних зв’язків на уроках трудового навчання дозволяє старшокласнику:

1. Вивчити нові закони та закономірності, знання котрих може знадобитися при створенні проєктно-технологічних об’єктів та відповідних до ним процесів.

2. Переконатися, що всі дисципліни так чи інакше пов’язані між собою і створюють єдину систему наукового пізнання старшокласника.

3. Окреслити переваги та недоліки технічних об’єктів, технологічних процесів

4. Оцінювати можливості використання різних знань при проєктному навчанні.

5. Критично та свідомо оцінити якість і можливість використання технічних засобів.

6. За допомогою набутих знань умінь та навичок з інших предметів вміти конструювати та проєктувати власні творчі вироби на уроках трудового навчання.

Висновки. Таким чином, на сучасному етапі модернізації освіти в ЗЗСО посилення застосування міжпредметних зв’язків трудового навчання із загальноосвітніми (в першу чергу, природничими) дисциплінами шкільного курсу сприятиме успішному навчанню старшокласника, підвищить інтерес до технологічної та технічно-наукової діяльності, поглибить мотивацію до опанування знання з інших дисциплін.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Баранов О. Наступність трудового навчання і фізики як фактор здійснення міжпредметних зв’язків. Трудова підготовка в закладах освіти. 2019, № 3. С.16-19.
  2. Бусел В.Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови, Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2015. 1440 с.
  3. Кузьменко П. Планування міжпредметних зв’язків курсу «Креслення» і технічних дисциплін. Трудова підготовка в закладах освіти. 2015. № 6. С.47-49.
  4. Лісневська О. С. Інтеграція уроків математики та трудового навчання як засіб розвитку творчого мислення та просторової уяви школярів. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, Вип. 31. С.125-127.
  5. Онишків З. М. Інтеграція навчання в новій українській школі: досвід та перспективи впровадження. Київ, 2018. С. 76-78.
  6. Петрук О. М. Проблема інтегрованого підходу до процесу навчання в науковій літературі. Педагогічний дискурс, Дніпро, 2016. (8). С.176-180.
  7. Сиротенко С. М. Інтеграція змісту освіти різних рівнів. Перспективні напрямки сучасної науки та освіти. К., 2017. С.387-390.
  8. Стадніченко С.М., Садовий, М.І., Трифонова, О.М. Вплив міжпредметних та внутрішніх зв’язків на формування системних знань з молекулярної фізики в умовах профільного навчання. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільський національний університету. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський. 2018. С.57-60.