Accessibility Tools

Наукові конференції ЦДУ

Досвід французьких майстерень у Новій українській школі

Рівненський державний гуманітарний університет

Грицай Наталія

В Україні з 1 вересня 2022 року навчання п’ятикласників закладів загальної середньої освіти відбувається за програмами Нової української школи [3]. Саме тому вчителі-практики проходять різноманітні курси підвищення кваліфікації, де ознайомлюються з особливостями освітнього процесу в НУШ.

Концепція Нової української школи передбачає впровадження нових ідей, підходів, форм і методів навчання учнів, сучасних технологій, спрямованих на реалізацію педагогіки співробітництва, формування ключових компетентностей і наскрізних умінь, створення відповідного освітнього середовища для школярів [4].

Особливу увагу варто звернути на природничу освіту, адже в 5–6 класах передбачено вивчення інтегрованих курсів природничої освітньої галузі («Природничі науки», «Пізнаємо природу», «Довкілля») [3].

Викладання предметів та інтегрованих курсів у НУШ висвітлено у працях В. Вахняка [1] (фізична культура), В. Лунячека, К. Борисенко [2] (географічна освіта), О. Сахновського (історія), Л. Сєрих (мистецька освітня галузь) [5] та ін.

Природничій освітній галузі присвячено небагато публікацій, зокрема Т. Засєкіної, А. Степанюк, І. Удовиченко та А. Матейко [6].

У пропонованій статті розглянемо один із аспектів природничої освіти в НУШ – впровадження інноваційних технологій в освітній процес.

Освітній процес у Новій українській школі передбачає використання нових технологій навчання, з-поміж яких варто виокремити технологію «майстерня».

Мета наукової розвідки – окреслити особливості технології «майстерня» та з’ясувати її актуальність в умовах НУШ.

Технологія «les ateliers» (у перекладі з французької – «майстерня») виникла ще в 20-х роках ХХ століття, тобто 100 років тому. Проте ґрунтовний аналіз її основних положень дав підстави стверджувати про актуальність на сучасному етапі побудови НУШ.

Розробниками технології «майстерня» були педагоги, які належали до руху GFEN – Le Groupe Français d'Education Nouvelle (Французька група нової освіти). Нова французька освіта орієнтується на особистість кожного учня та його розвиток, виявлення інтересів і творчих здібностей. Недаремно гаслом цього руху є такі ключові слова: «Усі здібні! Усі дослідники! Усі творці!» [7].

Сутність технології «майстерня» полягає в тому, що вчитель (Майстер) створює такі умови, щоб учні самостійно здобували, «вибудовували» свої знання, розвиваючи критичне мислення, креативність, уміння працювати в групі, відстоювати свою думку та інші наскрізні уміння, які є суголосними з тими, що зазначені в Концепції Нової української школи [4].

Особливістю технології «майстерня» є наявність специфічних етапів, характерних тільки їй: індукція, само- та соціоконструкція, афішування, соціалізація, розрив та ін.

З огляду на вищезазначене можна зробити висновок, що технологія «майстерня» є актуальною для впровадження в закладах загальної середньої освіти України, оскільки ідеї Нової освіти Франції та Нової української школи мають багато спільного.

Перспективи подальших досліджень убачаємо в підготовці методичних розробок щодо впровадження технології майстерня у викладання інтегрованих курсів природничої освітньої галузі, а також окремих природничих предметів – фізики, хімії та біології.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Вахняк В. Фізична культура в умовах Нової української школи. Collection of Scientific Papers «SCIENTIA» (October 28, 2022; Kraków, Poland). 2022. Р. 177–179. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/519

  2. Лунячек В. Е., Борисенко К. Б., Ієвлєва Ю. В. Трансформація географічної освіти в процесі реалізації концепції нової української школи. Нова педагогічна думка: наук.-метод. журнал. Рівне: РОІППО, 2022. № 2 (110). С. 79–87.

  3. Навчальні програми для 5–9 класів. (2017). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalnaserednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas (дата звернення: 01.12.2022).

  4. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya (дата звернення: 01.12.2022).

  5. Організація освітнього процесу мистецької освітньої галузі в 5 класі Нової української школи: методичний посібник / за заг. ред. Л. В. Сєрих. Суми: НВВ КЗСОІППО, 2022. 129 с.

  6. Природнича освітня галузь: методичний посібник для вчителів закладів загальної середньої освіти, 5-6 класи (адаптаційний цикл) нової української школи / уклад. А. В. Метейко; за ред. І. В.  Удовиченко. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2022. 88 с.

  7. Le Groupe Français d'Education Nouvelle. URL: https://www.gfen.asso.fr/fr/accueil (дата звернення: 01.12.2022)