ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ ЗВО
ДЗ Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
Скібіна Олена
Одним із найважливіших завдань вищої освіти визнано підготовку компетентного професіонала, здатного ефективно реалізовувати процеси, що забезпечують формування й використання інформації, постійно підвищувати свій професійний рівень, творчо використовувати у своїй роботі все нове, що з’являється в науці та практиці. Тому дослідження, спрямовані на застосовування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у науці й навчально-виховному процесі закладу вищої освіти, є актуальними.
Результати проведеного нами дослідження показують, що впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес ЗВО виступає ефективною умовою підвищення якості вищої освіти, якщо комп'ютерні чи мультимедійні засоби застосовуються у навчальному процесі з урахуванням психологічних та загально-педагогічних закономірностей та принципів навчання. Беручи до уваги наявні теоретичні та практичні напрацювання щодо застосування ІКТ в освітньому процесі ЗВО, можна констатувати, що ІКТ органічно вписується в різноманітні моделі професійного навчання: гуманітарно-культурологічну; особистісно-діяльнісну; компетентнісну. Тому головним завданням викладача є створення умов для самостійного розвитку індивідуальних здібностей, самостійного, правильного контролю та оцінювання знання кожного студента, зокрема засобами ІКТ.
Проблема вибору дійсно необхідної інформації полягає в тім, що формування інформаційних ресурсів для професійної підготовки студентів відбувається безперервно і тісно пов'язане із змістом навчального плану. Тому навчальний інформаційний ресурс кілька разів змінюється та коригується відповідно до цілей навчання як викладачем, так і студентами. Ступінь достовірності та значущості необхідної інформації визначається нормативними, якісними та кількісними показниками майбутньої професійної діяльності студентів. Навчальний план та робоча програма конкретного курсу визначають предметну область професійної підготовки студентів.
Для досягнення якісного рівня компетенцій виникає потреба у використанні зовнішніх джерел інформації, таких як бази даних та бази знань, каталоги та фонди електронних бібліотек, файлові та web-сервери ЗВО та професійних організацій. Дані, які використовуються з цих зовнішніх джерел, можуть мати різні формати та методи програмної обробки, тому завданням вибору джерела інформацією є вибір інтегрованої технології управління бази даних та бази знань, яка дозволить реалізувати поетапний аналіз, структурування та відповідність необхідної інформації конкретним завданням певного етапу професійного навчання.
Можна зробити висновок, що вибір джерел необхідної інформації є поетапне підключення зовнішніх сервісів підтримки професійної підготовки за планом робочої програми курсу. Слід звертати увагу на логіку навчання, тому що міцність логічно ув'язаних між собою знань висока. Студентам слід надавати можливість вивчати матеріал з різних сторін майбутньої професійної діяльності. У процесі обробки інформації формується система професійних знань, які є результатом процесу перетворення інформації, коли їй надається сенс, професійне значення, осмислення професійного досвіду та практики.
Таким чином, у ході дослідження нами було встановлено, що використання ІКТ у професійній підготовці забезпечує:
- посилення діяльнісної компоненти у змісті дисциплін, що надає освітньому процесу практико-орієнтовану та професійну спрямованість та сприяє освоєнню студентами не лише знань, а й способів діяльності, досвіду, які є основою розвитку компетенцій;
- збагачення змісту дисциплін циклу професійної підготовки за рахунок використання міжпредметних зв'язків, що посилює прикладний, професійний характер освітнього процесу;
- поєднання високого рівня обґрунтованості та доказовості при викладанні навчального матеріалу з наочністю та доступністю його подання, що сприяє оволодінню студентами методами системного та порівняльного аналізу, вміннями проектування та прогнозування, на основі яких розвиваються ключові компетенції;
- ефективний зворотний зв'язок на основі поєднання тестового комп'ютерного контролю знань із вирішенням узагальнених завдань та поданням їх відповідей за допомогою ІКТ;
- надання процесу навчання особистісно-орієнтованого характеру за рахунок усунення акцентів з викладання на вчення та розширення можливостей вибору студентами індивідуальної освітньої траєкторії, що відповідає вимогам гуманістичного підходу у професійній підготовці;
- активізацію самостійної роботи студентів, формування у них готовності до самонавчання, підвищення їхньої інформаційної компетентності.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Добровольська О.В. Використання інформаційно-комунікаційних технологій для формування інформаційної компетентності студентів : зб. наук. пр. ХДУХТ. Х., 2012. Вип. 1 (15). С. 585-591.