ВПЛИВ КАЗКИ НА РОЗУМОВИЙ РОЗВИТОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ (ЗА В. О. СУХОМЛИНСЬКИМ)
Наталія Затуливітер
(магістрантка2 курсу факультету педагогіки та психології)
Центральноукраїнський державний педагогічний
університет імені Володимира Винниченка,
м. Кропивницький
Науковий керівник – канд. пед. наук, доцент, доцент кафедри педагогіки
дошкільної та початкової освіти Т. О. Прибора
Анотація. У статті висвітлено педагогічні ідеї видатного українського педагога В. О. Сухомлинського щодо розумового виховання дітей літературними творами.
Ключові слова:В. О. Сухомлинський, розумовий розвиток, літературні твори, книга.
Постановка проблеми. В старшому дошкільному віці знання все частіше поєднуються з розвитком пізнавального ставлення до навколишнього. Діти оволодівають порівнянням, узагальненням, класифікацією, у них формується загальний спосіб розумової діяльності: здатність швидко і точно зрозуміти завдання, планомірно і послідовно вирішувати його, вірно оцінювати результати. Розумова діяльність в дітей формується у процесі навчання під керівництвом дорослого. За допомогою казкив дітей збагачується обсяг знань, формується уявлення про добро і зло, вчинки, моральні якості. З творів дитина дізнається про різні явища, проте як саме потрібно вчинити так чи інакше.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемою розумового виховання дошкільників займалися такі вітчизняні вчені Л. С. Виготський, Н. В. Гавриш, Т. І. Поніманська, В. О. Сухомлинський, М. М. Фіцула. Проблему розумового та мовленнєвого розвитку досліджували педагоги В. В. Нестеренко, Л. П. Гайдажирська, Н. М. Мельник, А. Г. Самохвалова, В. А. Чекаліна. Роль художньої літератури у вихованні дошкільників вивчали А. M. Богуш, Ю. В. Богачук, Т. Я. Довга, І. В. Онищенко.
Метою даної статті є дослідження розумового розвитку старших дошкільників засобом казки за В. О. Сухомлинським.
Виклад основного матеріалу. Мистецтво слова відображає дійсність у художніх образах, зображує найбільш типове, усвідомлюючи та узагальнюючи реальні життєві факти. Це допомагає дитині пізнавати життя, формує її ставлення до оточення. В. О. Сухомлинський підкреслював, що думка дитини невіддільна від її почуттів і переживань.Емоційна насиченість процесу навчання, сприйняття навколишнього світу – важлива умова розумового розвитку дітей, творчого мислення. Дитяче мислення і пам’ять живляться яркими образами, картинами, уявленнями.Художні твори, розкриваючи внутрішній світ героїв, змушують дітей хвилюватися, переживати, як свої, радощі та печалі героїв.
Процес спілкування дошкільника з книгою, як вказувала педагог І. В. Онищенко, спрямований насамперед на становлення та формування особистості, тобто соціалізації. Книга впливає на розумову, духовну та емоційну сфери дитини, і тому уточнення місця і ролі дитячої літератури як засобу впливу на емоційний розвиток дошкільника, з’ясування принципів організації процесу естетичного виховання дітей дошкільного віку засобами словесного мистецтва, обґрунтування необхідних методів трансформації цього напряму виховання є сьогодні актуальним[3, с. 354].
В. О. Сухомлинський завжди підкреслював, що думка дитини невіддільна від її почуттів і переживань, що емоційна насиченість процесу навчання, сприйняття навколишнього світу – важлива умова розумового розвитку дітей, творчого мислення. Дитяче мислення і пам’ять живляться яркими образами, картинами, уявленнями. Такою яркою емоціональною насиченістю відрізняються казкові образи, тому слухання і створення казок – найсильніший засіб розвитку мислення і мови дітей. Казкові образи допомагають їм відчувати красу рідної землі.
У Павлиськійшколіпедагогом була створена «Кімнатаказок» для проникнення у таємничий світ казки. В. Сухомлинський виняткову роль відводив впливу казки на розвиток мислення дітей. Вважав, що вона розкриває малюкам на доступному рівні філософію життя та сутність загальнолюдських цінностей[2, с. 9].
Казки з яскравими сюжетами, виразними образами та реалістичним описом життєвих фактів глибоко закарбовуються у свідомість дитини. Казки, на цьому етапі, розкривають поняття добра і зла, вчаться розуміти і оцінювати дійсність. Дітей цього віку цікавлять дидактичні розповіді, що демонструють певний приклад для наслідування або почуття. Казка є одним із засобів розумового виховання, який сприяє збагаченню об`єму знань і словникового запасу, розвитку пам`яті, вчать послідовно і логічно викладати думки. Ще з самого дитинства наші матусі читали нам казки на різноманітні теми, цим вони прикріплювали нам любов до їх читання.
Видатний український педагог В. О. Сухомлинський говорив: «Казка невіддільна від краси, сприяє розвиткові естетичних почуттів, без яких неможливо благородство душі, щира чуйність до людського нещастя , горя, страждань. Завдяки казці дитина пізнає світ не тільки розумом, а й серцем. І не тільки пізнає, а й відшукується на події і явища навколишнього світу, виявляє своє ставлення до добра і зла. З казки бере дитина перші уявлення про справедливість і несправедливість» [4, с. 177]. Василь Олександрович використовував казки у своїй роботі з дітьми, проводив уроки на яких вони мали можливість створювати свої власні.
Висновки і перспективи подальших розвідок напряму. Педагог-новатор В. О. Сухомлинський наголошував, що літературні твори розвивають усі пізнавальні психічні процеси дитини. Поряд із цим вони значно впливають на моральний і естетичний розвиток дитини. Протягом дошкільного віку у дошкільників формується ставлення до героїв, оцінка їхніх вчинків. Під час прослуховування літературного твору розвивається та сторона естетичного сприймання, яка має важливе значення для розвитку пізнавальної діяльності дитини, оскільки художній твір не лише знайомить її з новими явищами, розширює коло її уявлень, але й дозволяє їй виділяти суттєве, характерне у предметі. У подальших дослідженнях ця тема буде розглянута більш ширше, адже формування розумового розвитку старших дошкільників це складний як педагогічний так і психологічний процес.
Бібліографія
-
Бондаренко A. K. Дидактическиеигры в детском саду / Бондаренко Антонина Кирилловна. – М.: Просвещение, 1991. – 160 с.
-
Нор К. Ф. В. О. Сухомлинський про розумовий розвиток учнів молодшого шкільного віку / К. Ф. Нор // Рідна школа. – 2009. – №5. –С. 9 – 12.
-
Онищенко І. В. Дитяча література як засіб формування естетичної свідомості дошкільника [Електроний ресурс] / І. В. Онищенко – Режим доступу до статті: http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_50_1/72.pdf
-
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. / Ред.: Дзеверін О. Г. та ін. / В. О. Сухомлинський // Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. – К.: Рад. шк., 1977. Т 3. – 671 с.
-
Цимбал-Слатвінська С. Розумове виховання як основа розвитку особистості в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського (за матеріалами часопису «советскаяпедагогика») / Світлана Цимбал-Слатвінська. [Електроний ресурс]. –Режим доступу до статті: library.udpu.org.ua/library...pedagog.../visnuk_32.pdf