Accessibility Tools

ІННОВАЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО ВИВЧЕННЯ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ОСНОВІ ІНТЕГРАЦІЇ ІНФОРМАЦІЙНОГО ТА ДІЯЛЬНІСНОГО КОМПОНЕНТІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Царенко Ірина

На сучасному етапі соціально-економічного та науково-технічного розвитку суспільства педагогічна наука поступово орієнтується на нову соціальну реальність і вимагає оновлення підходів до навчання і виховання студентської молоді. Особливої актуальності набувають проблеми розуміння себе як особистості, відносин між особистістю та суспільством, загальнолюдських цінностей. Кінцевою метою навчання у цій ситуації виступає формування людини, яка володіє не лише предметними знаннями з конкретної галузі, але й готовністю до цілісного сприйняття світу, до розуміння його культурних цінностей і поваги до особистості.

Сучасна педагогічна теорія розглядає процес навчання як активне залучення особистості до конструювання своїх власних знань та розуміється як динамічний процес, під час якого студент використовує доступні джерела знань для формування власного світогляду, досвіду пізнавальної і трудової діяльності. Отже, для задоволення індивідуальних запитів, можливостей, здатностей студентів, які знаходяться в центрі освітньої системи, вона повинна бути гнучка та адаптивна [1].

Процес підготовки майбутніх учителів технологій з дисципліни «Харчові технології» може бути ефективним за умови його орієнтації на власну національну концепцію освітньої системи, яка містить чітку стратегію й тактику її реалізації.

Питання підготовки висококваліфікованого фахівця в закладах вищої освіти стали предметом дослідження в наукових роботах В. Анісімова, Д. Зязюна, В. Мадзігона, Л. Нечипоренко, С. Сисоєвої, В. Шило, Є. Яковлєвої та інших учених. У наукових працях розглядаються основні вимоги до загальної підготовки майбутніх фахівців, що зумовлює потребу творчого спрямування освітнього процесу для формування у студентів відповідних компетентностей. Водночас, у дослідженнях учені приділяли значну увагу рефлексивній складовій формування у майбутніх фахівців професійного мислення, комунікативних якостей тощо.

Згідно концепції будь-якої освітньої технології, яка реалізується у процесі підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій, в її основу покладаються різноманітні методологічні підходи до освітнього процесу. Зокрема, теоретичні та практичні заняття з харчових технологій доцільно планувати з використанням відповідної навчально-матеріальної бази, навчально-методичних і дидактичних матеріалів, аудіовізуальних засобів навчальної інформації, комп'ютерної техніки.

Враховуючи ситуацію, що склалася на сучасному ринку праці із попитом на молодих компетентних фахівців, більшість дослідників-педагогів вважають, що підготовка студентів повинна здійснюватися на засадах компетентнісного підходу. Головною ідеєю такого підходу є компетентнісно-орієнтована освіта, яка спрямована на комплексне засвоєння різних знань і способів практичної діяльності, завдяки яким випускники успішно реалізують себе в різних галузях своєї професійної діяльності, набувають соціальної самостійності, стають мобільними та успішно вирішують складні професійні завдання.

На нашу думку, важливим для проєктування дисципліни «Харчові технології» є інформаційно-діяльнісний підхід, адже в його основу покладено принцип інформаційності та відбору змісту навчальної дисципліни з опорою на врахування специфіки майбутньої професійної діяльності студентів. Відповідно, інтеграція інформаційного та діяльнісного підходів має забезпечити високу якість професійної підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій.

Разом з цим, інформаційний підхід повинен розглядатися як методологічний засіб, в якому органічно поєднуються змістовно-якісні та формально-кількісні аспекти науково-пізнавальної та практичної діяльності [2]. Діяльнісний компонент підходу до формування компетентностей майбутніх фахівців передбачає, що студенти у закладі вищої освіти опановують навички самоосвітньої діяльності під час самостійного виконання різних завдань та у процесі роботи з інформаційними ресурсами.

Зазначене дає підстави зробити висновок, що інформаційно-діяльнісний підхід забезпечує ефективне оволодіння студентами предметними компетентностями під час опанування навчальної дисципліни «Харчові технології». Інтеграція інформаційного і діяльнісного підходів у процесі планування та організації освітнього процесу з харчових технологій має відбуватися з урахуванням необхідності реалізації дидактичних принципів навчання і дотримання закономірностей інформаційної взаємодії майбутнього вчителя, котрий є активним споживачем інформації професійного змісту.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Слєпкань З.І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі : навч. посіб. Київ : Вища школа, 2005. 239 с.

  2. Технології професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів : навч. посіб. /За ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Житомир. держ. пед. ун-тет, 2001. 384с.