Застосування інформаційно-комунікаційних і цифрових технологій та засобів навчання у природничо-математичній, технологічній та професійній освіті
До питання фахової підготовки студентів-екологів із застосуванням сучасних технологій
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
Волошина Наталія, Бондаренко Лідія,
Білянська Марія, Лазебна Ольга
Ринок праці коригує вимоги до підготовки фахівців: важливим є не накопичення знань, а вміння їх застосовувати, орієнтуватися в потоках інформації, прагнення до постійного самовдосконалення, мобільність і лабільність, здатність самостійно вирішувати поставлені завдання. Насамперед, це орієнтує на вироблення вміння чітко виокремити й окреслити проблему, самостійно знайти та проаналізувати необхідну інформацію, толерантно сприймати думки і точку зору інших, обґрунтовано довести власну позицію і, зрештою, реалізувати задумане. Все це обумовлює необхідність використання сучасних засобів, методів і прийомів навчання, які, насамперед, формують уміння орієнтуватися в інформаційному потоці, командної роботи, а також самостійного оволодіння знаннями.
В освітньому просторі за сучасних умов застосування інформаційно-комунікаційних технологій стало звичним явищем та зумовило виникнення електронного, мобільного, дистанційного навчання. Науковцями досліджується ефективність використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців, зокрема хімічних спеціальностей [4], під час вивчення англійської мови як в аудиторній, так і позааудиторній (самостійній) роботі [5] та ін. В. Биков характеризує використання мобільних пристроїв в освітньому процесі, зокрема способи їх застосування та функції, а також описує їх значення для забезпечення мобільності користувача в мережі Інтернет [1].
Науковці також доводять, що в процесі мобільного навчання за допомогою гаджетів створюється «мобільне освітнє середовище», у якому студенти застосовують їх для доступу до навчальних матеріалів в мережі Інтернет незалежно від місця перебування і часу. Як напрями реалізації мобільного навчання виділяють впровадження такої технології у традиційні аудиторні заняття, а також як спосіб розширення можливостей дистанційного навчання [3].
Як один із напрямів мобільного навчання можна виокремити використання мобільних додатків в освітньому процесі. На даний момент поки що вони не набули масового поширення, недостатнім також є вивчення їх ефективності в процесі навчання у вищій школі.
Застосування мобільних додатків у фаховій підготовці студентів-екологів має такі переваги:
-
Акцент на вагомості і значущості майбутньої професії завдяки можливості широкого кола комунікації професіоналів відповідного профілю.
-
Активізує навчально-пізнавальну діяльність, дозволяє студенту вільно пересуватися, здобувати знання незалежно від місця і часу, що позитивно впливає як на засвоєння теоретичної складової освітнього процесу, так і на відпрацювання практичних умінь і навичок.
-
Реалізує можливість доступу до великої кількості матеріалів з різних джерел, карт, фото та відеоматеріалів, що сприяє всебічному розширеному сприйняттю, усвідомленню потрібної інформації.
-
Забезпечує зворотний зв’язок як з викладачем, так і з іншими студентами, дозволяє коригувати знання, актуалізувати їх, вирішувати проблемні питання, ситуації тощо.
-
Дає можливість компактно розміщувати матеріали, розширити використання методичного інструментарію дисципліни.
-
Забезпечує моментальну обробку отриманих результатів досліджень або даних.
-
Дозволяє конкретизувати завдання відповідно до індивідуальних особливостей студента – його можливостей, потреб, віку [2].
Мобільні додатки створюють можливості для дистанційного, змішаного навчання, а також забезпечують доступ до освітніх послуг людей з особливими потребами, оскільки дають змогу виконувати завдання та забезпечують зворотний зв’язок з викладачем незалежно від місця і часу.
Список джерел
-
Биков В. Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування. Інформаційні технології в освіті, 2013. 17. С. 9-37. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_17_3
-
Білоус В. Мобільні навчальні додатки в сучасній освіті. Освітній дискурс: збірник наукових праць. Гуманітарні науки, 2018. 3(1-2). C. 353-362.
-
Семеріков С. О., Стрюк М. І., Моісеєнко Н. В. Мобільне навчання: історико-технологічний вимір. Теорія і практика організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів: [монографія] / за ред. проф. О. А. Коновала. Кривий Ріг: Книжкове видавництво Киреєвського, 2012. С.188-242. URL: http://ds.knu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1030.
-
Derkach T. M. Effectiveness of e-learning resources in physical chemistry. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 66, №4. С. 139-148. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_66_4_13
-
Zou B., Li J. Exploring mobile apps for English language teaching and learning. In F. Helm, L. Bradley, M. Guarda, & S. Thouësny (Eds), Critical CALL – Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference, Padova, Italy, 2015. рp. 564-568. URL: http://dx.doi.org/10.14705/rpnet.2015.000394