Accessibility Tools

НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ ЗАСОБАМИ ЗМІСТУ ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТУ «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПРАКТИКУМ»

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка

Кудря Оксана,
Срібна Юлія

Важливим та актуальним завданням сьогодення є національно-патріотичне виховання студентської молоді. Це цілеспрямована діяльність з формування у молоді високої патріотичної свідомості, почуття вірності та любові до Батьківщини, поваги до національної культури українського народу, як найвищий пріоритет – формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації [4].

Дієве прилучення до надбань національної культури є одним із шляхів вирішення завдання національно-патріотичного виховання.  Під національною культурою розуміють узагальнене вираження творчих зусиль народу, його світорозуміння, релігії, моралі, художнього мислення, національної філософії, загалом же – систему його досягнень у духовній, матеріальній сферах та у сфері людських стосунків (соціальній).

Питання прилучення студентів до національної культури та формуванню на цій основі національної самосвідомості, патріотизму набуло особливої актуальності в роки незалежності України. Цій проблемі присвячено ряд ґрунтовних досліджень Д.Антоновича, Н.Кардаш, Л.Оршанського, Л.Савки, В.Титаренко, Д.Тхоржевського та ін.

Метою статті є аналіз можливостей для національно-патріотичного виховання студентської молоді шляхом прилучення до надбань української культури в межах навчальної дисципліни «Технологічний практикум».

Аналіз літературних джерел, у якій висвітлено питання культури українського народу (В. Наумко, Л. Артюх, В. Горленко, О.Воропай, В.Скуратіський, Хв. Вовк), показав, що важливим складником української культури є народне декоративно-прикладне мистецтво [1-3].

Відповідно до змістового наповнення освітнього компоненту «Технологічний практикум» у здобувачів освіти передбачено сформувати знання з технології швейних виробів та оздоблення їх аплікацією, технології в’язання виробів гачком та спицями, технології бісероплетіння, технології української народної вишивки. Вивчення означених вище видів декоративно-прикладного мистецтва у навчальному процесі, як показує практика викладання, ефективно сприяє національно-патріотичному вихованню студентської молоді.

Аплікація як вид декоративно-прикладного мистецтва, має давні традиції і використовується для декоративного оздоблення народного вбрання. Під час занять з технологічного практикуму студенти  отримують інформацію про традиційні матеріали та техніки виконання нашивних оздоблень, про особливості їх розміщення на традиційному українському одязі, про своєрідність колориту, яка є характерною для аплікацій на вбранні різних етнографічних районів України.

Бісероплетіння є давнім видом декоративно-прикладного мистецтва. Ознайомлення студентів з традиціями бісерного рукоділля на України, автентичними українськими бісерними прикрасами, які  є характерними для західних регіонів України, дозволяє розкрити ширше традиції народного декоративно-ужиткового мистецтва та прилучати студентську молодь до здобутків української культури. Студенти вивчають різні техніки бісероплетіння, створюють прикраси та декоративні вироби.

Навчання студентів в’язанню спицями та гачком як виду декоративно-ужиткового мистецтва ґрунтується на їх ознайомленні з історією розвитку даного виду мистецтва та типологією в’язаних виробів, спрямоване на формування у них знань про традиційні інструменти і матеріали, які використовують для виготовлення в’язаних речей. Студенти вивчають основні елементи в’язання спицями та гачком, на основі чого у подальшому у них формуються практичні уміння в’язати різноманітні візерунки та виготовляти в’язані речі.

Під час занять з технологічного практикуму студенти знайомляться і з українською народною вишивкою, вивчають її історію, символічне значення елементів, художні особливості вишивки деяких регіонів України. Завжди цікавою для студентів є інформація щодо створення орнаментів на рушниках,  на одязі, оскільки їхня символіка  пов’язана переважно із тими процесами, які відбувалися в етнічній культурі українців та в українському суспільстві впродовж останніх кількох століть. У навчальному процесі студенти опановують традиції української народної вишивки, оволодівають уміннями і навичками практичного виконання різних вишивальних технік.

Отже, ефективним засобом прилучення студентської молоді до національної культури є  вивчення різних видів декоративно-прикладного мистецтва на заняттях з навчальної дисципліни «Технологічний практикум». Дієве прилучення до надбань національної культури сприяє національно-патріотичному вихованню студентської молоді.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво. Львів : Світ, 1992. 272 с.
  2. Воропай О. Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис. К. : Велес, 2005. 528 с.
  3. Вовк Х.К. Студії з української етнографії та антропології. К. : Мистецтво, 1995. 336 с.
  4. Національно-патріотичне виховання. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robota-ta-zahist-prav-ditini/nacionalno-patriotichne-vihovannya