Accessibility Tools

ДО ПИТАННЯ ПОЛІТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ У СТАРШИХ КЛАСАХ

Центральноукраїнський державний педагогічний
університет імені Володимира Винниченка

Стець Артем, Рябець Сергій

Нове тисячоліття та перехід до нього тісно пов’язані з технологічною революцією, яка охоплює всі види людського буття. Суспільне життя розширює сферу застосування технологій та відкриває нові можливості технологічних підходів, які в свою чергу впливають на соціальну сферу, суспільне життя, науку і освіту в цілому. Політехнічна освіта сьогодні стає невід’ємним фактором всебічного розвиненого суспільства [4].

Сьогодні очікується, що учень старших класів, майбутній фахівець, має орієнтуватися в сучасних технологіях, швидко адаптуватися до сучасних умов, обирати оптимальні підходи до вирішення трудових питань, усвідомлювати відповідальність за свої дії, застосовувати набуті технологічні знання на благо існування людства. Провідна роль у формуванні всіх вище описаних вмінь належить предметам природничого циклу, які зокрема, переважають в змісті технологічної освіти. Отже, за мету дослідження приймали політехнічну складову технологічної підготовки в освітньому процесі ЗЗСО.

Політехнічне навчання на уроках технологій у старших класах в значній мірі визначає зміст освіти, вибір методів навчання та практичної підготовки в закладах загальної середньої освіти. Вчені-педагоги [1, 2, 4-6] визначають такі політехнічні засади у ЗЗСО, що дозволяють:

  • забезпечити широту кругозору учнів старших класів, майбутніх працівників,
  • високий рівень технічної культури школяра,
  • розвиток здатності старшокласника швидко орієнтуватися в сучасній техніці і технологіях сучасного виробництва.

Основними призначеннями освітньої галузі «Технологія» в старшій школі на профільному рівні є впровадження формування культури праці старшокласника, виховання трудових, цивільних і патріотичних якостей його особистості, уточнення професійних і життєвих планів в умовах ринку праці сьогодення [6].

Необхідність використання політехнічної освіти на уроках технологій у старшокласників закладу загальної середньої освіти зумовлена дією двох чинників, а саме: необхідністю ознайомлення майбутніх робітників з виробництвом та із законодавчими актами про працю, що постійно ставлять значну кількість майбутніх працівників перед проблемами опанування нових професією внаслідок об’єктивних змін у структурі сучасного виробництва [3].

Отже, метою політехнічної освіти на уроках технологій є розвиток тих сторін особистості учня старших класів, завдяки яким він включається у процес виробництва.

При реалізації політехнічної освіти на уроках технологій старшокласників слід дотримуватися ряду дидактичних вимог:

1.При вивченні теоретичного матеріалу необхідно створювати умови для встановлення зв’язку теорії та практики.

2. Вся творчо-технічна діяльність учня старших класів на уроках технологій має опиратися на  ґрунтовні теоретичні знання.

3. Добір навчально-технічних завдань на уроках технологій для школярів старших класів у закладі загальної середьної освіти повинен відповідати творчому розвитку особистості, його системним знанням, сформованим умінням та навичкам [3].

Висновки. Таким чином, політехнічна освіта старшокласника на уроках трудового навчання має будуватися на освітніх засадах навчально-виховного процесу у закладу загальної середньої освіти та визначати зміст освіти, вибір методів навчання та практичної підготовки учня.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. ДідухВ. Політехнічна освіта в процесі трудового навчання. Трудова підготовка в закладах освіти. 1998. №4. С. 26-31.
  2. Коберник О. М. Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні. Тернопіль: «Азбука», 2017. 208 с.
  3. Коберник О. Проектна-технологія на уроках трудового навчання. Трудова підготовка в закладах освіти. 2018. № 1. С. 4.
  4. Нікуліна А.С., Сілаєва І.Є, Шевчук С.С. Сучасний урок у школі: проектування, організація, аналіз: Методичний посібник. Донецьк: ДІПО ІПП, 2018 160 с.
  5. Сидоренко В. Проектно-технологічний підхід як основа оновлення змісту трудового навчання школярів. Трудова підготовка в закладах освіти. 2016 № 1. С. 2-4.
  6. Ящук С. Організаційно-методичні умови проектно-технологічної діяльності учнів на уроках трудового навчання. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту ім. Павла Тичини. К.: Міленіум, 2014. С. 160-170.