ДІЯЛЬНІСТЬ ВАСИЛЯ ОЛЕКСАНДРОВИЧА СУХОМЛИНСЬКОГО ЯК КЕРІВНИКА ШКОЛИ
Єлизавета Карась
(студентка 4 курсу факультету педагогіки та психології)
Кіровоградський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка,
м. Кропивницький
Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Баранюк Ірина
Постановка проблеми. Сьогодні немає чітких механізмів, які б прописували управлінську діяльність керівників освітніх закладів та методичну діяльність методкабінетів, їх відносини в рамках тісної співпраці щодо поліпшення навчально-виховного процесу та досягнення високого кінцевого результату. Тому сьогодні дуже актуальним постає питання – яким має бути директор сучасної школи, адже він є ключовою фігурою освітнього середовища. З огляду на зазначене цінною є педагогічна спадщина Василя Олександровича Сухомлинського як керівника навчального закладу, яка може стати гідним орієнтиром у будівництві сучасних шкіл.
Аналіз досліджень. Багато психологів та педагогів розглядали питання керівництва школою, шукаючи оптимальні шляхи та методи підвищення ефективності управлінського процесу. Серед яких: І. А. Зязюн, Ю. А. Конаржевський, В. Г. Кремень, О. Я Савченко, Т. І. Шамова та ін., що особливу увагу приділяли гуманістичному підходу в управлінні; Л.П. Одерій, С.О. Сисоєва розглядали роль творчого потенціалу особистості керівника у забезпеченні якості оствіти; В.І. Луговий, Н. Г. Ничкало – необхідність професійної підготовки керівників-новаторів. Великий внесок у проблему виховання керівників освітніми закладами зробив відомий педагог Василь Олександрович Сухомлинський, багатий досвід якого використовується і сьогодні.
Мета статті. Проаналізувати управлінські ідеї щодо підвищення ефективності та удосконалення роботи керівника навчальним закладом у досвіді Василя Олександровича Сухомлинського.
Виклад основного матеріалу. Проблемою роботи школи в той час В. О. Сухомлинський вважав удосконалення педагогічної майстерності на основі духовного росту вчителя. Він закликав учителів пам’ятати важливу істину: виховують і навчають не програми й підручники, не метод і технологія, а виключно особа вчителя.
Хороший директор, зазначає педагог, це, перш за все, добрий організатор, вихователь і дидакт як для дітей, так і для вчителів. Головним методом роботи директора з вчителем В.О.Сухомлинський вважав індивідуальну, дружню, відверту, душевну розмову. «Коли мені вдається переконати вчителя і він почне доводити свою переконаність практичною роботою, лише тоді я вважаю, що виконав свою місію керівника» [5, 39].
Особливістю стилю керування шкільним колективом у школі Василя Олександровича було те, що він знав всі предмети навчального плану. Для нього стало правилом стежити за найновішими успіхами і досягненнями наук, що становлять шкільну програму: «Мої інтереси й захоплення передаються вихованцям і безпосередньо, і особливо через учителів» [4, 38].
Особливу увагу він приділяв книзі, бібліотеці, що були для нього критерієм естетичної культури. В.О. Сухомлинський ділився книгами зі своєї бібліотеки з вчителями, учнями, батьками. Кожна зустріч з читачами приносила йому велику радість: з’ясовувалась бесіда, він дізнавався про цікаві життєві історії, що розширювали його педагогічний кругозір.
Головне в школі – високий ідейно-теоретичний і методичний рівні уроку. У всіх явищах шкільного життя директор повинен бачити ті нитки, які зв'язують ці явища з уроком. Плануючи методичну роботу, директор повинен бачити в здійсненні конкретних заходів не самоціль, а шлях до поліпшення уроку, якості знань та практичних навичок учнів.
Аналіз уроків повинен бути цілеспрямованим, продуманим: «Зауваження керівника школи про урок учителя повинні бути глибоким аналізом його, а не ярликом: «погано», «добре», «так собі». «Зауваження про низьку якість уроку повинно сприйматися не як обвинувачення, а як критика недоліків, що потребують негайного усунення» [5, 40]. Педагог звертає увагу, що в керівництві роботою вчителів не може бути шаблону: до кожного вчителя необхідно підходити з урахуванням його сил і можливостей.
Професіоналізм учителя формується щоденною, спрямованою на досягнення навчального та виховного результату працею. І чим більше вчитель аналізує свої уроки, чим глибше осмислює результативність застосованих ним дидактичних прийомів, з яких складається урок, тим інтенсивніше відбувається формування його професійної компетентності [3].
Директор – «виховний центр» школи. Для цього йому необхідно знати кожного учня своєї школи, здійснювати різноманітні методи виховної роботи з усім учнівським колективом, на конкретних прикладах показувати класним керівникам, як виховувати класні колективи. При організації роботи класних керівників, директор школи повинен домагатися того, щоб у роботі безпосередніх вихователів класних колективів створювалася певна система.
У відомій книзі «Павлиська середня школа» В.О. Сухомлинський зазначає, що основою наукового керівництва вихованням і освітою, організації роботи колективу школи є наука виховання. У широкому розумінні виховання – це оновлення як тих, хто виховується, так і тих, хто виховує [1].
У зв’язку з цим на директора покладається велика відповідальність, що висуває ряд вимог до його духовного світу – моральності, інтелекту, вольових якостей. Найголовніша якість – «це глибока любов до дітей, глибока людяність і здатність проникнути в духовний світ дитини, зрозуміти, відчути в кожному з вихованців особисте, індивідуальне» [1, 31]. «Якомога глибше знати духовний світ дитини – це перша заповідь і вчителя, і директора». Директор повинен бути другом і товаришем для вихованців: «шлях до серця дитини лежить через дружбу, через спільні інтереси, захоплення, почуття, переживання».
Предмет постійної уваги директора – здоров’я дітей. Вивчаючи спеціальну медичну літературу, він вчить педагогів розуміти внутрішні фізіологічні, психічні, вікові, статеві процеси, що відбуваються в організмі вихованця. Адже від розуміння цього залежить успіх дитини в навчанні.
Значну увагу директор В.О. Сухомлинський приділяв роботі батьківської школи, без якої він не уявляв повноцінного шкільно-сімейного виховання. Основною формою занять в батьківській школі були лекції і бесіди директора, завуча, вчителів. Теоретичні знання з психології і педагогіки тісно пов’язувалися з практикою виховання в сім’ї.
Найважливіші питання діяльності Павлиської школи завжди обговорювалися і вирішувалися за участю всього педагогічного колективу. «За таких умов керівництва кожна вказівка директора стає більш авторитетною, бо вона умотивована волею всього колективу, виходить з його прагнень» [5, 38]. Перевірка виконання прийнятого рішення здійснювалась також з участю всього колективу, тому що у процесі перевірки створювалась необхідна громадська думка.
Намагаючись втілювати виховні ідеї в різноманітні шкільні справи, треба бачити стратегічну перспективу розвитку колективу. І в цьому процесі вирішальну роль відіграє директор школи.
Висновок. Отже, управління навчально‑виховним процесом за В. О. Сухомлинським – це ретельно сформована професійна команда, яка формує нову ідеологію і практику життєдіяльності. Управління є тим важелем, тією рушійною силою, яка націлена на активізацію людини шляхом створення оптимальних умов для прояву та розвитку її творчого потенціалу.
Бібліографія
- Баранюк І.Г. Система діяльності В.О. Сухомлинського як ученого та директора школи з формування професійної компетентності вчителя / І.Г. Баранюк // Наукові записки. – 2008. ̶ Вип.78 (2) ̶ Серія: Педагогічні науки. ̶ С. 310 ̶ 314.
- Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин ̶ СПб. : Питер, 2000. ̶ 512 с.
- Мізюк Б.М. Системні основи теорії та інструментарій менеджменту підприємства : монографія / Б.М.Мізюк – Львів : Коопосвіта, 2000. – 417 с.
- Сухомлинський В.О. Директор школи – керівник навчально – виховної роботи / В.О. Сухомлинський // Радянська школа ̶ 1953. – №1. – с. 38 ̶ 41.
- Сухомлинський В.О. Розмова з молодим директором // Вибрані твори: В 5-ти т. – Т. 4. – К. : Рад.шк., 1976. ̶ С. 393 ̶ 626.