Accessibility Tools

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ КОМП'ЮТЕРНИХ ПРОГРАМНИХ ЗАСОБІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА

Юлія Самойленко
(Житомир, Україна)

У статті обґрунтовується доцільність запровадження мультимедійних комп’ютерних програмних засобів у процес професійної підготовки майбутнього вчителя-філолога  у ВНЗ; розглядаються основні характеристики комп’ютерних програмних засобів; досліджуються основні можливості комп’ютерних програмних засобів; аналізується досвід застосування комп’ютерних програмних засобів у освітньому процесі; вивчається педагогічний потенціал цих засобів навчання для розвитку особистості майбутнього вчителя-філолога; розглядаються змістовий і організаційний аспекти застосування комп’ютерних програмних засобів у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя-філолога.  

Ключові слова. Мультимедійні комп’ютерні програмні засоби, інформаційні технології, майбутній учитель-філолог, основні характеристики, можливості, анімація, звукові ефекти, графіка, гіпермедіа, мультимедіа. 

В статье дается обоснование эффективности внедрения мультимедийных компьютерных программных средств в процесс профессиональной подготовки будущего учителя-филолога в ВУЗе; рассматриваются основные характеристики мультимедийных компьютерных программных средств; раскрываются основные возможности  мультимедийных компьютерных программных средств; анализируется опыт их применения в образовательном процессе; изучается педагогический потенциал этих средств обучения для развития личности будущего учителя-филолога; рассматриваются содержательный и организационный аспекты использования мультимедийных компьютерных программных средств в процессе профессиональной подготовки будущего учителя-филолога.

Ключові слова.  Мультимедийные компьютерные программные средства, информационные технологии, будущий учитель-филолог, основные характеристики, возможности, анимация, звуковые эффекты, графика, гипермедиа, мультимедиа.

The article provides the analysis of the effectiveness of Multimedia Computer Software for the professional teacher training, considers principal characteristics of Multimedia Computer Software and their role in professional training of prospective teacher of philology, emphasizes principal possibilities of Multimedia Computer Software and the possible methods of their usage for prospective teachers of philology education, analyzes experience of using Multimedia Computer Software during the process of education, studies the pedagogical potential of these means of education for the development of professional qualities, defines the content and organizational aspects of Multimedia Computer Software in the process of professional teacher training.

Key words. Multimedia Computer Software, Information Technologies, prospective philology teacher, principal characteristics, possibilities, sound effects, animation, graphics, hypermedia, multimedia.

Постановка проблеми. Реформування та кардинальна перебудова всієї системи вищої педагогічної освіти викликана необхідністю її фундаменталізації, гуманістичної спрямованості, неперервності, демократизації та відповідності загальноєвропейським стандартам, потребує розробки та впровадження в процес професійної підготовки майбутнього вчителя-філолога ресурсів інформаційних технологій (ІТ), а саме, мультимедійних комп’ютерних програмних засобів (МКПЗ).

В "Національній доповіді про розвиток освіти в Україні" відмічається: "Головною метою в контексті створення інформаційного суспільства й освітньо-інформаційного простору є забезпечення доступу до інформації широкого спектру споживання; розвиток та впровадження сучасних комп'ютерних технологій у системі освіти,  науці та інших сферах; створення в найкоротші строки необхідних умов для забезпечення широкого доступу навчальних закладів, наукових та інших установ до мережі Інтернет; розвиток освітніх і навчальних програм на базі комп'ютерних інформаційних технологій" [2:39 ].

З огляду на зазначене вище та в результаті вивчення досвіду роботи вищих навчальних закладів (ВНЗ) з проблем використання МКПЗ у професійній діяльності, аналіз філософської, педагогічної, методичної, психологічної літератури дозволив виявити гостру необхідність впровадження зазначених ресурсів ІТ у сферу освіти, оскільки: вищі заклади освіти готують випускників-філологів ХХІ століття, в якому відбувається стрімкий розвиток ІТ; з кожним днем зростають їхні можливості, розробляються удосконалені та нові зразки як програмного, так і технічного забезпечення; зросли вимоги до рівня підготовки майбутнього вчителя-філолога, здатного ефективно працювати в умовах інформаційного простору; з’явилась практична затребуваність до педагогічних можливостей МКПЗ, а саме, у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців; виникла потреба розробки ефективної моделі використання ІТ у освітньому процесі; окреслилась концепція "системної організації процесу професійної підготовки майбутнього вчителя-філолога засобами ІТ" на фоні локального використання педагогічних можливостей досліджуваних ресурсів в освітньому процесі. Доказом актуальності використання ІТ, а саме, МКПЗ є постійна увага науковців і численні спеціалізовані міжнародні конференції на яких обговорюються питання проблеми впровадження ІТ в освітню сферу (CALL, EuroCALL, WorldCALL).

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідження проблеми використання МКПЗ у сфері освіти, що беруть початок з другої половини ХХ століття, представлені: працями в галузі філософії, педагогіки, куди відносяться, насамперед, роботи Н.Басової, С.Вєтрова, М.Кларіна, І.Підласого, Ж.Поплавської, Д.Стетченко, В.Шукшунова, Дж. Гербнера (G. Gerbner), Г. Лассуела (H. Lasswell), М. Варшауера (MarkWarschauer); психологічний аспект впливу МКПЗ на особистість досліджували О. Бурім, Ю. Усов, К. Мелоні (ChristineMeloni); застосування у педагогіці МКПЗ розглядали у своїх дослідженнях В.Безпалько, А.Нисимчук, О.Шиян, Л. Морська,  Керол А. Поп, Джефрі Н. Голуб, Є. Полат, М. Рибаков, С. Седих, П. Сердюков, Г. Фролова, Г. Шетцер (HeidiShetzer)  та інші. Так, наприклад, Н.Ротмістров вважає, що МКПЗ дозволяють підійти до перетворення комп’ютера у могутній засіб освіти, в якому змодельовані всі аспекти процесу навчання – від методичного до презентаційного[4:89].

Мета написання статті. Метою статті є окреслення теоретичних засад використання мультимедійних комп’ютерних програмних засобів у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя-філолога як одного з найефективніших ресурсів ІТ.

Виклад основного матеріалу. Велику ефективність мають мультимедійні комп'ютерні програмні засоби, які дозволяють користувачеві одночасно сприймати візуальну і аудіоінформацію. Термін "мультимедіа" (від англійського терміну multimedia– багатокомпонентне середовище) – це сукупність комп’ютерних технологій, в якій одночасно використовується кілька інформаційних середовищ: графіка, текст, відео, фотографія, анімація, звукові ефекти, високоякісний звуковий супровід [3]. Мультимедія також містить і гіпермедію, яка зв'язує мультимедійні ресурси разом і дозволяє користувачам вибирати власний шлях всередині програми.

Найважливішою особливістю мультимедійних технологій є їх інтерактивність, тобто користувач є не пасивним слухачем, а відіграє роль активного діяча. Застосування  таких технологій може значно підвищити   ефективність навчання, оскільки мультимедійні програми дозволяють:

  1. створити позитивні, сприятливі до навчання іноземної, української мов і зарубіжної, української літератур умови за допомогою: інформаційної насиченості мультимедійних засобів, можливості зміни соціальної ролі, певної самостійності в навчальній взаємодії;
  2. продуктивно використовуючи стандартний аудиторний навчальний час, вдосконалювати різні аспекти мовної діяльності – проекція інформації фахового наповнення з мультимедійних енциклопедій (“Britannica”, “EncartaDeluxe”) англійською мовою, сприйняття та розуміння мови на слух – перегляд відеофільмів та уривків з фільмів англійською мовою;
  3. спричинити поштовх до самостійного як навчального, так і наукового пошуку засобами іноземної мови з метою використання отриманої інформації для вдосконалення процесу професійної підготовки майбутнього вчителя-філолога, розробки творчих проектів та написання рефератів.

 Одним з видів мультимедіа є комп'ютерна презентація, яка достатньо легко створюється за допомогою програми Power Point (що є одним з компонентів програми Microsoft Office). Мультимедійна презентація – це програма, яка може містити текстові матеріали, фотографії, малюнки, слайд-шоу, звукове оформлення та дикторський супровід, відеофрагменти й анімацію, тривимірну графіку. Основною відмінністю презентацій від решти способів представлення інформації є їх особлива насиченість змістом та  інтерактивність, тобто здатність певним чином змінюватися і реагувати на дії користувача [7].Керол А. Поп, Джефрі Н. Голуб розглядають програму Power Point як інструмент, який може стимулювати вивчення іноземних і української мов і зарубіжної й української літератур, як наслідок, сприяти зростанню досягнень студентів [1]. І на заняттях і в позакласній роботі  вона є ефективним засобом навчання, що допомагає студенту-філологу усвідомлювати себе як активного суб'єкта пізнання, переживати радість перемоги й успіху в особисто-значущій для нього діяльності.    

     Використання мультимедійних  презентацій має багато переваг перед традиційними методами навчання. Користуватися цією програмою можуть як викладачі/вчителі (готуючи матеріал для презентації під час заняття) так і студенти/учні для своїх виступів, проектної діяльності. Презентації дають можливість подати в привабливому вигляді ретельно підготовлену інформацію. PowerPoint допомагає  упорядкувати весь  матеріал, збудувати його, слідуючи логіці  викладу, зберегти його в одному файлі. Збереження  наочних матеріалів і можливість їх корегування теж є важливим моментом для майбутнього вчителя-філолога. У кожного викладача/вчителя є свої напрацювання, так званий «портфель викладача». Весь цей багаж можна умістити на компакт-диск  і продовжувати роботу з уже існуючою наочністю і розміщувати на ньому нові матеріали [7]. Найважливішу інформацію на слайді можна виділити, додавши їй ефект анімації. Анімація – дуже важливий елемент в презентації. Анімація – це технологія мультимедіа; відтворення послідовності малюнків, яке створює враження відображення, яке рухається. Цей ефект можливий при частоті зміни відеокадрів близько 16 в секунду [6]. Рух окремих частин слайду приверне увагу студента-філолога, він мимоволі зосередить її на анімованій частині інформації. Таким чином, всі тези повідомлення викладача будуть почуті і побачені студентом. Все це підвищує інтерес до навчання, сприяє якіснішому засвоєнню нового матеріалу, що є основною метою роботи викладача у ВНЗ.

      Комп'ютерна підтримка із застосуванням презентацій безперечно ефективна при роботі як над лексичним так і над літературним матеріалом, зокрема при його введенні. За допомогою мультимедійних технологій на екран виводяться нові слова, особливості їх вживання, наводяться приклади літературних творів, їх фрагменти, візуальні образи; студенти повинні здогадатися про значення нових слів, про твір або автора, над яким вони будуть працювати, за прикладом або за зображенням. Використання  презентацій також доцільне при проведенні тестових завдань перевірки засвоєння лексики по темі, літературного матеріалу, оскільки можливості презентацій дозволяють здійснити взаємний контроль з наочним представленням відповідей на екрані.

Творчі завдання в основі яких лежить створення мультимедійних презентацій спонукають до активного використовування Internet-ресурсів, виховують естетичний смак, сприяють розвитку навичок роботи в мережі, підвищують інформаційну культуру й грамотність студентів-філологів.

 Підготовка  презентацій вимагає залучення різних джерел, ретельного опрацювання матеріалу, що є трудомістким процесом. От чому виконання презентацій майбутнім учителем-філологом, як один з видів  самостійної роботи, сприяє ґрунтовному засвоєнню нової лексичної й літературознавчої інформації. Таким чином, реалізується діяльнісний  підхід до навчання.

Крім того презентації створені за допомогою PowerPoint дозволяють тренувати різні види мовленнєвої діяльності (читання, говоріння, аудіювання та письмо) і поєднувати їх в різних комбінаціях, що в свою чергу сприяють накопиченню та збагаченню лексичного запасу студентів-філологів; допомагають усвідомити мовні явища, сформувати лінгвістичні здібності, створити комунікативні ситуації, автоматизувати мовні й мовленнєві дії, а також забезпечують реалізацію індивідуального підходу та  інтенсифікацію самостійної роботи майбутнього вчителя-філолога.

 Досить цікавою, з точки зору використання мультимедійних технологій, є можливість створення мультимедійного класу, ефективність використовування можливостей якого для інтенсифікації процесу навчання іноземним і українській мовам і зарубіжній і українській літературі пов'язано з наступними характеристиками:

  1. різноманітністю форм введення мовного/літературознавчого матеріалу, що вивчається;
  2. використання комплексу засобів для презентації матеріалу (звуку, графіки, мультиплікації, відео, тексту);
  3. показом мовних/літературознавчих явищ в динаміці;
  4. варіюванням мовного/літературознавчого наповнення завдань;
  5. прискоренням виконання традиційних "паперових" видів завдань;
  6. використанням різних форм контролю на основі програмного забезпечення;
  7. можливістю перегляду, аналізу, виправлення помилок;
  8. комплексністю дидактичних матеріалів (включення в структуру програми словників, довідників, редакторів тексту і т.п.);
  9. наявністю специфічно комп'ютерних видів завдань, які складно або неможливо виконати без комп'ютера [5].

Вищеперераховані можливості забезпечують підвищення ефективності засвоєння матеріалу з філологічних дисциплін, що відбувається шляхом включення студентів-філологів до активної взаємодії.

Висновки. Використання МКПЗ дає можливість майбутньому вчителю-філологу свідомо засвоювати матеріал, демонструвати свої вміння, виявляти ініціативу, аналізувати точки зору інших і, таким чином, збагачувати свій власний життєвий досвід, розширювати мовну, мовленнєву, соціокультурну та інформаційну компетенцію. Наслідком цього є розширення словникового запасу майбутнього вчителя-філолога та  зростання  його комунікативної активності.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Калугіна В. Н. Применение PowerPoint на уроках английского языка.
  2. Національна доповідь про розвиток освіти в Україні / Відпов. за випуск: Кремень В.Г., Степко М.Ф., Левківський К.М., Сухолиткий О.С. - Київ: Міністерство освіти і науки, 2001. - 39 с.
  3. Пушкарева Е.В. Применение информационных технологий при изучении иностранных языков. www.vio.fio.ru/vio_06/cd_site/Articles/art_1_11.htm - 26k
  4. Ротмистров Н.Д. Мультимедиа в образовании  // Информатика и образование. – 1994. – №4.– C. 89-96.
  5. http://www.auditorium.ru
  6. http://dic.academic.ru/dic.nsf/fin_enc/20098
  7. http://www.electricteacher.com/tutorialhtm

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Самойленко Юлія Петрівна – аспірант кафедри педагогіки Житомирського державного університету імені Івана Франка.