Accessibility Tools

ВИКОРИСТАННЯ ПРИКЛАДНИХ ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНИХ РЕСУРСІВ В КУРСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЕКОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Ніжегородцев Владислав, Поденежко Олександр
(Ірпінь, Україна)

Анотація. Сучасні інформаційні технології у галузі підготовки економічного напряму дозволяють майбутніх фахівцям краще вивчити сутність професійної діяльності. Розв’язок ситуаційних економічних задач за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій формує здатність у випускників продемонструвати відповідні знання, уміння і цінності в розв’язку всіх можливих задач майбутньої професії. Такадіяльністьмотивує майбутніх економістів до самостійногопошукуновихзнань для практичного застосування у системі економічного профілю.

Ключові слова: інформаційні технології, професійна підготовка, інформаційно-аналітичні ресурси, індивідуальні завдання.

Аннотация. Современные информационные технологии в области подготовки экономического направления позволяют будущих специалистам лучше изучить сущность профессиональной деятельности. Решение ситуационных экономических задач с помощью информационно-коммуникационных технологий формирует способность у выпускников продемонстрировать соответствующие знания, умения и ценности в решении всех возможных задач будущей профессии. Такая деятельность мотивирует будущих экономистов к самостоятельному поиску новых знаний для практического применения в системе экономического профиля.

Ключевые слова: информационные технологии, профессиональная подготовка, информационно-аналитические ресурсы, индивидуальные задания.

Summary. The modern information technologies in the economic training allow future professionals  to study better the essence of professional activity. The solution of situational economic tasks with the help of  information and communication technologies form s in the graduates  the ability to demonstrate relevant knowledge, skills and values in the handling  of all possible problems of the future career.   This activity motivates future economists to independent search of  new knowledge for  practical use in the system of economics.

Key words: information technologies, professional  training, information and analytical resources, individual tasks.

Постановка проблеми.Підготовка сучасних економістів Державної фіскальної служби України (ДФСУ), Державної фінансової інспекції України, Державної казначейської служби України та інших державних установ і приватних підприємств неможлива без використання інформаційних технологій у професійній підготовці спеціалізованих вишів України.

У компетентнісних вимогах до змісту та рівня підготовки дипломованих майбутніх фахівців: економістів, бухгалтерів, фінансистів, аудиторів, ревізорів з вищою освітою підкреслюється тісний зв'язок його професійної діяльності з формуванням і використанням інформаційно-комунікаційних технологій для розв’язку прикладних інформаційно-аналітичних задач фахової направленості.

Особливий інтерес представляють комп’ютерні дисципліни з застосуванням сучасних інформаційних технологій у галузі підготовки економічного напряму. Такі дисципліни як «Інформатика», «Комп‘ютерний аудит», «Бухгалтерський облік» та інші розраховані на підготовку студентів, які мають ґрунтовні знання в галузі оподаткування, вміють виконувати розрахунки за допомогою табличного процесора MS Excel, користуватись локальною і глобальною мережею Інтернет, ознайомлені з комп’ютерними інформаційно-прикладними програмами, що використовуються структурними підрозділами ДФС України, тощо.

На жаль, велика частина майбутніх економістів, отримавши вже роботу за фахом, не в повному обсязі володіють необхідними навичками роботи на комп’ютері та не готові виконувати стандартні і нестандартні практичні задачі, які виникають у професійній діяльності. Звідси виникає проблема у пошуку такого підходу до підготовки майбутніх економістів, який би зміг автоматизувати вивчення дисциплін економічного напряму в об’єднанні інформатичними дисциплінами.

Аналіз останніх досліджень і публікацій.Розвиток інформаційних технологій в галузі економічного, податкового, фінансового сектору за останній час здійснюється все зростаючими темпами.

В останні роки пильна увага дослідників стала приділятися освітнім аспектам формування інформаційного суспільства, які пов’язані з аналізом проблем інформаційного суспільства як суспільства, «що навчається», оскільки для всіх членів такого суспільства зростає потреба постійного підвищення кваліфікації, відновлення знань, освоєння нових видів діяльності [4].

Сучасні аспекти впровадження інформаційних технологій у навчальному процесі та побудовою інформаційних навчальних курсів розкриваються у багатьох працях українських та закордонних вченихВ. М. Беспалова, М.І.Жалдака, Н. В. Кальминої,О. В. Михайлової, Н. В. Морзе, Т. Б. Поясок, С.А.Ракова, Ю.С.Рамського,С. П. Ріппи, Г. А. Титоренко, Б. Б. Шмітова та ін.

Мета написання статті. Метою статті є розкриття ролі сучасних засобів прикладних інформаційно-аналітичних ресурсів в курсі підготовки майбутніх фахівців економічних спеціальностей під час виконання індивідуальних завдань професійної спрямованості.

Виклад основного матеріалу.Сучасні запити роботодавців висувають жорсткі вимоги до випускників. Від майбутніх фахівців вимагається не лише відповідати кваліфікації (уміння здійснювати професійні операції), а й бути здатними здійснювати професійну діяльність у різноманітних ситуаціях (соціальна поведінка, здатність до адаптації в швидко змінюваних виробничих умовах).

Сьогоднішня модернізація інформаційно-телекомунікаційної інфраструктуриДержавної фіскальної служби вимагає від випускників профілюючих ВНЗ освітньої та моральної підготовленості до професійної роботи, покликання до обраної справи, відповідного ступеня інформаційної придатності та здатності легко адаптуватися до різних виробничих умовінформаційного суспільства [3, с. 418].

На даний час існує велика кількість різних податково-звітних програм, програм фінансового аналізу, програм статистичного обліку, які успішно використовуються в органах ДФСУ, що в свою чергу надають можливість створити більш зручніші умови для використання податкових зобов’язань для платників податків на добровільних засадах, дистанційно, з індивідуальними сервісами та за кваліфікованою допомогою фахівців центрального рівня.

У системі підготовки майбутніх фахівців, за допомогою засобів моделювання з використанням комп’ютерних програм, надається можливість вивчити сутність професійної діяльності. Саме в таких умовах спостерігається динаміка переходу від навчальної діяльності до професійної[6, с. 62].

Навчання майбутніх фахівців економічних спеціальностей з використанням інформаційно-комунікаційних технологій є системним і опирається на єдину інформаційну модель в системі документообігу в закладах податкової звітності, яка є відображенням інформаційних потоків в системі Державної фіскальної служби.

Сучасний рівень інформатизації суспільства насамперед визначає використання новітніх технічних, технологічних, програмних засобів у різних інформаційних системах економічних об’єктів, зокрема такого впровадження чекає сфера обслуговування Державної фіскальної та митної служби України [1, с. 18].

Розглядаючи професійну діяльність сучасного економіста, бухгалтера, аудитора, фінансиста та інших, можна виділити певну динаміку операційних і технологічних дій пов’язану з комп’ютером. Така робота обумовлена системою великої кількості завдань, які необхідно виконати фахівцю, щоб реалізувати всі кроки на шляху вдосконалення економічного процесу.

Студенти економічних спеціальностей, що вивчають інформаційні технології, вчаться формувати до органів ДФСУ засобами телекомунікаційного зв’язку податкову звітність OPZ; створювати та формувати звіти розрахункових операцій та книг обліку (розрахункових книжок засобами MS EXCEL); здійснювати перевірку стану платника ПДВ за ІПН із бази платників ДФС України; формувати податкові накладні та реєстру виданих і отриманих податкових накладних; імпортувати інформацію зі встановлених на підприємстві автоматизованих систем бухгалтерського обліку та управління виробництвом; вести податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку; створювати картки установи і проводити заповнення карток співробітників, тощо.

Особливої уваги заслуговує використання програмного комплексу«M.E.Doc IS» у професійній підготовці майбутніх фахівців економічних спеціальностей під час вивчення інформатичних дисциплін, що готує студенів до розв’язку абстрактних ситуаційних економічних задач, які можуть виникати при обробці економічної інформації вже на реальному робочому місці.Сама програма не є складною, тому студенти активно та з зацікавленістю використовують її під час практичних робіт з дисциплін, що містять в собі складові інформаційних технологій в податковому, бухгалтерському обліку, фінансовому, аудиторському обліку, тощо.

Контрольним етапом набутих знань і практичних навичок у застосуванні  інформаційних технологій у навчальній підготовці майбутніх фахівців економічних спеціальностей є виконання індивідуально-розрахункової роботи. У такій роботі майбутні економісти глибоко вивчають практичні аспекти професійної діяльності; здобувають практичний досвід в оволодінні інформаційно-комунікаційних засобів; формують проектувальні навички у вивченні інформаційних технологій; набувають знань із вивчених економічних дисциплін та інше.

На нашу думку, одним зі шляхів розкриття типових професійних завдань майбутнього економіста, пов’язані з застосуванням інформаційно-комунікаційних засобів відображені у завданнях до виконання розрахункових та індивідуальних робіт з інформаційних технологій у галузі.

На початку такої роботи студенти окреслюють загальні контури очікуваної роботи, визначають її орієнтири та основні етапи, чітко формулюють дослідницькі завдання. Всі завдання, які виконують студенти, є авторськими і підібрані на конкретних підприємствах податкового, бухгалтерського, фінансового, аудиторського сектору з врахуванням специфіки роботи в області економічних звітів та розрахунків.

Індивідуально-розрахункова робота, яку виконують майбутні економісти складається з двох етапів, кожен з яких охоплює елементи алгоритмізації процесів комп’ютерного аудиту (орієнтує студента на перелік основних питань і розробку алгоритму для вирішення індивідуального завдання) та реалізацію завдань в середовищі електронного документообігу M.E.Doc (виконання індивідуальних завдань за варіантами під безпосереднім керівництвом викладача).

Для прикладу наводимо зразок одного з завдань, що представлено в індивідуально-розрахунковій роботі для майбутніх економістів:

Завдання 1.Підприємство 20.12.2014 імпортувало продукції на 7540 евро, при цьому сплатило митним органам ПДВ. На митній території придбано у фірми ТОВ «Віна Лівадії» (індивiдуальний податковий номер 323620601127) товару на суму 120000 грн. За договорами купівлі-продажу продано товару двом фірмам на 84000 грн. та 37000 грн. відповідно. В роздрібній торгівлі через два касових апарати (Екселліо фіскальний номер 2657010278 і Екселліо ф.н. 2657010280) реалізовано продукції на суму 45000 грн. та 24360 грн. Складіть звітність за вказаний період. Наведіть перелік звітів,які будуть відправлені до ДПІ.

На початку розв’язку завдання майбутні економісти повинні підтвердити чи спростувати наступні показники: графа 12.1 декларації з ПДВ; розрахувати податкове зобов'язання з ПДВ. Для цього визначається офіційний курс гривні щодо іноземних валют; визначається митна вартість (МВ) товару; розраховується ПДВ сплачений митним органам; здійснюється перевірка бізнес партнера через офіційний сайт ДПС України www.sta.gov.ua.

Наступним кроком є пошук інформації щодо платника стосовно надходження інформації про: перебування юридичної особи в процесі припинення; набрання законної сили судовим рішенням про припинення юридичної особи, що не пов’язане з банкрутством; про порушення провадження у справі про банкрутство; про визнання юридичної особи банкрутом; державну реєстрацію припинення юридичної особи; відсутність за місцезнаходженням (для платників, щодо яких до Єдиного державного реєстру внесено запис про відсутність за місцезнаходженням); підтвердження відомостей (для платників, щодо яких до Єдиного державного реєстру внесено запис про відсутність підтвердження відомостей) з веб-сайту  Єдиного  державного  реєстру http://irc.gov.ua.

Професійно-важливими якостями сучасних податківців та митників виступають комп’ютерні знання, уміння та навички, які припускають вільне володіння сучасною комп’ютерною технікою та засобами телекомунікаційного зв’язку в системі адміністрування доходів і зборів, митними платежами, при розрахунках та обчисленнях різних видів податків тощо [5, с. 403].

Після виконання підготовчої роботи майбутні фахівці економічних спеціальностей розпочинають реалізовувати завдання використовуючи прикладні інформаційно-аналітичні ресурси в середовищі електронного документообігу M.E.Doc. Зробивши встановлення на власному комп’ютері системи електронного документообігу M.E.Doc (локальний варіант), студенти попередньо завантажують з сайту http://www.me-doc.com.ua/ демоверсію і інструкцію по роботі з «M.E.Doc» та здійснюють налаштування системи «М.Е.Dоc» для даного підприємства шляхом створення в «M.E.Dос» нового підприємства. Налаштовується комплект бланків для створення звіту з ПДВ з переліку бланків послідовно виконується розрахунок Податкової декларації та формується звіт про використання РРО і розрахунок суми збору до ДПІ (мал.1).

r2

Мал. 1. Формування звіту до податкової інспекції в системі електронного документообігу M.E.Doc

При виконанні таких завдань індивідуально-розрахункових робіт майбутні фахівці виступають в ролі «абстрактних» професіоналів, які виконують свої обов’язки в межах «конкретних» професійних завдань. В узагальненому вигляді імітують здійснення професійної діяльності в межах наданих відповідними компетенціями.

Саме за допомогою такого підходу і може проходити удосконалення нових принципів у розвитку національної економічної освіти, при якій перевіряється здатність випускника продемонструвати відповідні знання, уміння і цінності у всіх можливих стандартних та нестандартних ситуаціях.

Формування інформаційного суспільства відбувається одночасно зі становленням інформаційно-економічного простору, який в свою чергу є умовою і чинником перетворення інформації в суспільно значимий і доступний ресурс, який є середовищем різноманітних інформаційних взаємодій [2, с. 36].

Питання щодо особистісного розвитку майбутніх фахівців економічного профілю не тільки повинне залежить від рівня отриманих знань з економічних чи інформативних дисциплін, а й від формування його готовності до майбутньої професійної діяльності або становлення рівня його компетентності.

Висновки. Підсумовуючи вище, можна стверджувати, що виконання різноманітних теоретичних і практичних завдань, з використання прикладних інформаційно-аналітичних ресурсів в курсі підготовки майбутніх економістів, підсилюють значення практичної діяльності фахівця у процесі вирішення складних і неординарних завдань у різноманітних аспектах майбутньої професійної діяльності. Така діяльність мотивує  до самостійного пошуку нових знань для практичного застосування. Різні її види дають можливість студентам ознайомитися з реальною системою майбутньої професії.

Під час розв’язування таких завдань, пов’язаних з аналізом практичної діяльності, у майбутнього працівника ДФСУ формується дослідницький підхід до практичних ситуацій, розвиваються творче мислення та професійна спрямованість.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Іванюта П.В. Управлінські інформаційні системи в аналізі та аудиті: Навчальний посібник./ П. В. Іванюта. - К.: Центр учбової літератури, 2007 – 180 с.
  2. Информационные технологии в экономике. /Под редакцией д.э.н., профессора Ю.Ф. Симионова. Серия «Высшее образование». Ростов н/Д: «Феникс», 2003 - 352 с.
  3. Ніжегородцев В. О. Професійна компетентність майбутніх фахівців Державної фіскальної служби в умовах інформаційного суспільства/ В. О. Ніжегородцев // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» - Додаток 1 до Вип. 35, Том VII(58): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К.: Гнозис,
  4. Ніжегородцев В. О. Тенденції розвитку інформатизації в освітньому просторі вищої школи / В. О. Ніжегородцев, Л. П. Войтенко // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Сер. 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи: [зб. наук. пр.]. - К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова,  2010. – Вип. 22. - С. 322-327.
  5. Одинець В. А. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб якісної професійної підготовки фахівців податкової та митної служби / Одинець В. А.,  В.О. Ніжегородцев // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» - Додаток 1 до Вип. 31. Том ІХ (51): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К.: Гнозис,
  6. Тарасенкова Н. Методичні компетентності у системі фахової підготовки майбутнього вчителя математики / Н. Тарасенкова, І. Акуленко // Вища освіта України. - 2011. - № 3. - С. 53-66.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Ніжегородцев Владислав Олександрович – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри інформаційних систем і технологій Національного університету Державної податкової служби України.

Поденежко Олександр Васильович - кандидат фізико-математичних наук,доцент кафедри інформаційних систем і технологій Національного університету Державної податкової служби України.