СТРУКТРУРНО-ЛОГІЧНІ СХЕМИ ОФОРМЛЕННЯ КОНСПЕКТІВ ЛЕКЦІЙ СТУДЕНТАМИ
Запорізький національний університет
Перетятько Вікторія
Загальні зміни, що відбуваються в системі вищої освіти ставлять перед викладачами проблему пошуку нових форм і методів навчання студентів. Серед таких змін можна виділити зростання обсягів навчальної інформації з одночасним зменшенням лекційних годин, передбачених на підготовку висококваліфікованих фахівців.
Магістри відносяться до окремої категорії контингенту студентів, – вони мають значний досвід навчальної діяльності, деякі з них працюють, тож несистематично відвідують заняття. Виходячи з цього, можна визнати відмінність процесів проведення лекційних занять, організації самостійної роботи і контролю за її результатами.
У своєму досвіді викладання навчальної дисципліни «Сучасні методики навчання хімії» в Запорізькому національному університеті ми переконалися в дієвості оформлення студентами конспекту лекційного матеріалу у вигляді структурно-логічних схем. Структурно-логічна схема (далі – СЛС) – це модель, яка відбиває основний зміст об’єкту, що вивчається та є орієнтувальною основою дій [1, с. 576].
Ідея розділення навчального матеріалу на частини, що пов’язані між собою логічними зв’язками давно відома педагогам, її прихильниками можна вважати П.М. Єрднієва, В.Ф. Шаталова та інших. Багато методичних досліджень присвячені процесам розробки і використання СЛС на уроках у школі та навчальних заняттях у вишах. Основна увага в цих наукових пошуках приділяється діяльності педагога. Водночас, на нашу думку, не менш важливим є процес створення СЛС навчального матеріалу самими студентами. Це надає можливість СЛС реалізують гносеологічну (забезпечення раціонального засвоєння знань), орієнтувальну (формування досвіду відбору необхідної інформації та орієнтації в ній) та контролюючу (забезпечення способів контролю для викладача і самоконтролю студентів) функції [1]. Крім того, такі схеми будують за принципом структурування навчальної інформації, без якого неможливо формувати в студентів уміння абстрагувати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, синтезувати тощо.
Під час проведення лекційного заняття, викладач використовує комп’ютерну презентацію, що містить деякі СЛС. З повним текстом лекційного матеріалу студенти ознайомлюються заздалегідь, через систему електронного забезпечення навчальних дисциплін на платформі Moodle ЗНУ. Викладаючи навчальний матеріал, лектор робить логічні наголоси на основних поняттях і закономірностях.
Студенти мають можливість оформлювати конспекти лекцій за допомогою СЛС у будь-якому зручному для них вигляді: в рукописному – у робочих зошитах, на листах формату А4, у друкованому, в електронному.
Організовуючи самостійну діяльність студентів над оформленням конспектів лекцій, ми пропонуємо користуватися алгоритмом складання схеми, прикладами, розробленими авторами посібника [2] та іншими інформаційними джерелами з цього напряму.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Земцова В. И., Кичигина Е. В. Структурно-логические схемы как средство развития естественнонаучной образованности студентов педагогического направления гуманитарных профилей : Журнал Фундаментальные исследования. 2012. № 3. Ч. 3. С. 576-580. URL: https://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=29759.
-
Структурно-логічні схеми. Таблиці. Опорні конспекти. Есе. Навчальні презентації : рекомендації до складання : метод. посіб. для студ. / уклад. : Л. Л. Бутенко, О. Г. Ігнатович, В. М. Швирка. Старобільськ, 2015. 112 с.