ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ
Царенко О.М.
професор кафедри теорії і методики технологічної підготовки,
охорони праці та безпеки життєдіяльності
Центральноукраїнський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка
м. Кропивницький, Україна
Проблема глобальної екологічної кризи, яка виникла внаслідок взаємодії людини і природи набула в даний час планетарного характеру. Екологічна оцінка змін природного середовища, середовища проживання, стану здоровʼя людини ставить перед сучасним суспільством гостре питання щодо ставлення до навколишнього середовища і природних ресурсів. І саме процес врегулювання екологічних проблем визначає необхідність підвищення рівня екологічної культури населення. Вирішувати цю важливу задачу покликана сучасна освіта, яка в останні роки знаходиться в стадії модернізації. Її успіх багато в чому залежить від готовності педагогічних кадрів і тому все більшої актуальності набуває формування екологічної культури вчителів і їх професійної готовності до вирішення завдань екологічної освіти школярів в умовах постіндустріального суспільства.
Основним пріоритетом модернізації системи вищої освіти України вважається перехід до компетентнісно-орієнтованого навчання. Закон України «Про вищу освіту» визначає компетентність як динамічну комбінацію знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, моральноетичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність і є результатом навчання на певному рівні вищої освіти. Професійна компетентність педагога − це багатофакторне явище, що включає в себе систему теоретичних знань і способів їх застосування в конкретних педагогічних ситуаціях, ціннісні орієнтації педагога, а також інтеграційні показники його культури. Становлення професійної компетентності як базової якості майбутнього вчителя, вбачаємо, перш за все, його становленням як суб’єкта фахової діяльності на етапі навчання. Професійна підготовка вчителя – це організований, систематичний процес формування професійно-педагогічних знань, умінь і навичок, необхідних для майбутньої професійної діяльності.
У сучасній педагогічній науці вже є ряд досліджень, присвячених питанням екологічної компетентності проведених Н. Андреєвою, С. Вітвицькою, І. Єрмаковим, О. Захлєбним, В. Соломіним, А. Хуторським та іншими. Ними визначена екологічна компетентність як інтегрований результат навчальної діяльності студентів, який формується передусім завдяки опануванню змісту предметів екологічного спрямування і набуттям досвіду використання екологічних знань у процесі навчання предметів спеціального і професійного циклів. Однак, процес формування екологічної компетентності особистості майбутнього вчителя трудового навчання та технологій, його змістовна і технологічна сторона підготовки залишаються для педагогіки поки що проблемою маловивченою, актуальною і відкритою.
У даній роботі проведено теоретичний аналіз принципової можливості та необхідності формування екологічної компетентності як компонента професійної компетентності у студентів спеціальності 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології).
Аналізуючи навчальні плани та освітні програми підготовки студентів за вказаною спеціальністю різних педагогічних університетів, а також існуючі навчальні посібники, за якими відбувається підготовка фахівців, приходимо до наступних висновків. Склад освітніх компетенцій, необхідних для формування екологічної компетентності студентів спеціальності 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології) можна конкретизувати на рівні дисциплін, де чітко прослідковуються такі можливості:
- Соціально-екологічна безпека життєдіяльності: Безпека життєдіяльності.
- Основи екології.
- Виробництво та обробка конструкційних матеріалів: Технології виробництва конструкційних матеріалів.
Методика формування екологічної компетентності в процесі вивчення перелічених дисциплін включає різні форми організації освітнього процесу: лекції, практичні, лабораторні заняття та інші види аудиторної та позааудиторної роботи. Ефективною організаційно-педагогічною умовою підготовки вчителя трудового навчання та технологій є інноваційні технології навчання – широке використання мультимедійної техніки, навчальні тренінги, елементи дистанційного навчання тощо.
Разом з тим, екологічні проблеми чомусь не передбачено розглядати при вивченні дисциплін «Основи сільськогосподарської праці», «Обробка деревини різанням», «Обробка металів різанням», «Народні ремесла» та інші, що на нашу думку зовсім неприпустимо. Наприклад, вивчаючи «Основи сільськогосподарської праці», студенти мають бути обізнані про проблеми підтримки родючості грунтів, забезпечення нормального кругообігу речовин, вдосконалення традиційних систем сільськогосподарського виробництва. збереження екологічної рівноваги з довкіллям, тощо. При вивченні дисципліни «Обробка деревини різанням» варто звертати увагу студентів про екологічні проблеми деревообробної галузі: забруднення повітря та стічних вод підприємств сульфатами, хлоридами, нафтопродуктами, фенолами і т.д.
Дослідження навчальної літератури, рекомендованої для підготовки вчителів трудового навчання та технологій і навіть інженерно-педагогічних фахівців на предмет формування в них екологічних компетентностей свідчить про практичну відсутність такої інформації, а тому й складно робити висновки про можливості таких навчальних посібників щодо формування знань з екологічних проблем та їх вирішення, виховання ціннісних орієнтацій екологічного характеру, здатності формування наукових суджень з екологічних проблем тощо.
Отже, в межах сучасного освітнього процесу підготовки фахівців за спеціальністю 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології) підготувати фахівців з достатнім рівнем екологічної свідомості та культури і при цьому забезпечити гарантоване формування найважливіших компонентів екологічної компетентності неможливо. А тому, серед щонайперших завдань модернізації освітнього процесу підготовки вчителів трудового навчання та технологій вважаємо: аналіз теоретико-методичних основ формування екологічної культури майбутніх вчителів, розробку моделі та технологію впровадження екологічного виховання, що має сприяти інтеграції екологічних компетенцій, які реалізуються навчальними програмами різних дисциплін.