Використання матеріалів інформаційних телеканалів у процесі вивчення іноземної мови майбутніми журналістами
Олена Кондратьєва
(Бердянськ, Україна)
Процес інтеграції європейського освітнього простору стимулює професійний інтерес особистості до вивчення іноземних мов як засобу спілкування та розширення міжнародних зв’язків. Мас-медіа все частіше висвітлюють питання динаміки світової комерції, інвестицій, макроекономіки на національних рівнях, мікроекономіки, процесів приватизації й націоналізації в різних країнах світу. Отримання, підготовка і висвітлення цієї інформації потребують від майбутніх журналістів володіння професійною іншомовною комунікацією. Тому, на сьогодні існує потреба у підготовці конкурентоздатних висококваліфікованих журналістів.
Інформаційно-комунікаційні технології мають у своєму арсеналі ефективні засоби для вирішення вищезазначених завдань. Чільне місце серед них займають ті, що надають нові можливості використання аудіовізуальних матеріалів: телевізійних дискусій, дебатів й новин, реклами на заняттях з іноземної мови.
Застосування відеоматеріалів на заняттях з іноземної мови сприяє формуванню лексичної компетенції, удосконаленню монологічного та діалогічного мовлення, формуванню навичок професійного аудіювання та є важливим засобом досягнення ефективності навчання іншомовного спілкування завдяки можливості одночасного пред'явлення лінгвістичної й екстралінгвістичної інформації та її високій емоційній забарвленості.
Застосування матеріалів інформаційних телеканалів на заняттях з іноземної мови під час професійної підготовки журналістів у вищих закладах освіти слугують основою для розвитку аудитивних умінь студентів а також сприяють формуванню мотивації до підвищення ефективності лексико-граматичної правильності, яка проявляється у застосуванні продуктивних і рецептивних видів мовленнєвої діяльності (уміння аналізувати зміст інформаційних випусків на слух, які студенти-журналісти отримують з таких джерел інформації як телебачення, радіомовлення; інтернет), формуванню стилістичних та граматичних норм професійного іншомовного мовлення.
Виходячи зі специфіки дискурсу теленовин, у студентів формуються комунікативні вміння на основі лінгвістичних особливостей різних ланок дискурсу новин; уміння прогнозувати зміст повідомлення на основі співвіднесення вербальної і/або схематичної інформації та відеоряду.
Найбільш типовим для сучасної методики навчання іноземних мов з використанням матеріалів інформаційних новин слід вважати такий алгоритм дій під час перегляду матеріалу інформаційного телеканалу:
1. Pre-watching activity. Перед переглядом сюжету студенти знайомляться з новим лексичним матеріалом. Після засвоєння нових термінів студенти використовують нові слова під час виконання справ .
2. While watching activity. На другому етапі, під час самого перегляду відеосюжету, відбувається подальший розвиток мовної і соціокультурної компетенцій майбутніх журналістів. Студентам пропонується виконати завдання на перевірку розуміння змісту засвоєного матеріалу, використання професійних термінів та граматичних структур.
3. Post-watching activity. Завдання цього етапу спрямовані на формування комунікативної компетенції майбутніх журналістів. Метою є формування навичок використання нової професійної лексики.
Таким чином, можна зробити висновок, що використання матеріалів інформаційних телеканалів у процесі вивчення іноземної мови майбутніми журналістами сприяє посиленню мотивації до навчання, формуванню нового лексичного матеріалу та є важливим фактором розвитку іншомовної комунікативної компетенції.
Список літератури:
-
Ковальчук С. А. Аналіз методів навчання професійної діяльності студентів-журналістів засобами англійської мови. Вісник Житомирського державного університету. 2011. Вип 60. С. 3 ‑ 34.
-
Лемешко О. В. Застосування мультимедійних засобів як складової інформаційних систем у процесі вивчення англійської мови курсантами ВВНЗ. Збірник наукових праць НАДПСУ. 2014. Вип. 7 (70). С. 86.
-
Лотошнікова С.А. Використання автентичних відео матеріалів на заняттях з іноземної мови. Зб. Матеріалів сучасн. семінару „Нові підходи до навчання іноземної мови”. 2014 рік: матеріали Всеукр. семінару. 2014 р. Харків : С. 53 – 56.
-
Петрушенко О.О. Застосування мультимедійних засобів навчання у процесі вивчення іноземної мови у вищих навчальних закладах економічного профілю. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. К, 2011. С. 693 – 702.