БЕЗПЕРЕРВНИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ВЧИТЕЛЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ КАР’ЄРИ

Олег Комар

(Умань, Україна)

Реалізація змісту та добір форм підвищення кваліфікації вчителів англійської мови залежить від етапу кар’єри, на якому знаходяться педагоги. Відповідно, не всі вчителі постійно беруть участь в усіх заходах, оскільки мають тенденцію залучатися до безперервного професійного розвитку різними шляхами на різних етапах своєї кар’єри. Згідно останніх досліджень [3], залучення вчителя до заходів з підвищення кваліфікації залежить від особистих, фінансових та сімейних обставин, освітнього закладу, в якому вони працюють, місцевого органу освіти, а також фінансування з боку уряду кожного окремого року. Крім того, ймовірність участі вчителя у заходах безперервного професійного розвитку значною мірою залежить від його професійної ролі у школі. Такий підхід пояснює професійну ієрархію в школах і перелічує заходи підвищення кваліфікації, які школи можуть розглядати на кожному етапі кар’єри вчителя. У певному сенсі це можна вважати еталоном, на основі якого вчителі можуть планувати й оцінювати свій особистий професійний розвиток, про що, зокрема, зазначає С. Грей [2, с. 13-14].

Молоді спеціалісти 1 року роботи (Newly Qualified Teachers).

Молоді вчителі зазвичай відвідують програми входження в професію, які проводять їхні школи та / або місцеві органи управління освітою. Їм подекуди надається скорочений графік роботи, аби вони могли відвідувати такі заходи. Молодих спеціалістів часто спостерігають колеги, а в багатьох випадках керівництво навчального закладу заохочує їх спостерігати за іншими більш досвідченими колегами або відвідувати інші школи. В переважній більшості випадків вони мають наставника, який мотивує їх до створення професійного портфоліо своїх досягнень у якості вчитель. Від них очікується належне знання навчального предмету, але в деяких випадках молодий спеціаліст виграє від додаткової допомоги від більш досвідчених колег або наставника, особливо якщо він викладає не той предмет, з якого він має перший освітній ступінь [1].

Молоді спеціалісти 2-3 років роботи (2-3 year Teachers)

Ця категорія вчителів зазвичай заохочується підтримувати своє професійне портфоліо і приєднуватися до методичного об’єднання вчителів у межах школи, розглядаючи такі питання, як стилі навчання, політика по домашніх завданнях тощо. Адміністрація шкіл заохочує їх розробляти нові навчальні матеріали, а також брати участь у спільному викладанні, плануванні та оцінці. У деяких випадках вони проводять індивідуальні наукові дослідження або організовують візити до інших шкіл, а також спостерігають за іншими вчителями. У випадку достатнього фінансування, вони можуть почати відвідувати зовнішні курси підвищення кваліфікації або конференції.

Спеціалісти другої категорії (4-5 year Teachers)

Більш досвідчені спеціалісти другої категорії часто заохочуються адміністрацією до конкуренції з колегами та зайняття керівних посад середньої ланки у школі, наприклад, керівника відділу в межах предмету викладання. Вони можуть ставати екзаменаторами як на внутрішньошкільних контрольних заходах, так і зовнішніх незалежних оцінюваннях, виступати в ролі менторів для молодих спеціалістів під час їхнього входження в професію, а також розробляти нові ресурси та навчальні матеріали. За умови наявності достатньої кількості часу, такі спеціалісти можуть відвідувати інші школи, формувати партнерства з колегами з інших закладів освіти, а також співпрацювати зі спеціалізованими об’єднаннями та асоціаціями в межах предмету викладання. Вони продовжують формувати своє професійне портфоліо з метою подання заявки на кваліфікаційне оцінювання, яке дозволяє їм отримати доступ до вищих посад в школі та більш високого рівня оплати праці.

Спеціалісти першої категорії (Middle Managers Within Schools)

Означена група фахівців потребує більш широких можливостей для розвитку. Як правило, від них очікується, що вони відвідуватимуть засідання керівників відділів, і, за необхідності, очолюватимуть засідання предметних робочих груп вчителів. Їхня діяльність має як внутрішньошкільне, так і зовнішнє спрямування і передбачає, зокрема, співпрацю з цілою низкою установ, таких як експертні комісії та соціальні служби. Спеціалісти першої категорії підпадають під спостереження членами команди вчителів вищої категорії і старших вчителів та отримують від них відгуки про свою роботу. Іноді у їхні обов’язки входить проведення шкільних тренінгів та інших заходів з підвищення кваліфікації, а деякі спеціалісти мають можливість публікувати результати власних досліджень у методичних та наукових журналах і збірниках. Вони часто постають тренерами та / або менторами молодших колег, забезпечують командну роботу там, де це необхідно. Спеціалісти першої категорії часто виконують функції лідерів з управління діяльністю відділу вчителів-предметників та беруть участь у процесах експертної оцінки. Вони ініціюють контакти з іншими школами та закладами освіти, забезпечують проведення вхідних та вихідних візитів, опікуються аспектами мобільності вчителів, можуть ініціювати та координувати партнерські відносини з іншими школами та громадськими організаціями, координують і впроваджують національні стратегії та ініціативи тощо. Спеціалісти першої категорії продовжують відвідувати конференції та розбудовувати власні професійні портфоліо.

Спеціалісти вищої категорії (Advanced Skills Teachers)

Спеціалісти вищої категорії використовують дещо інший кар’єрний шлях, аніж спеціалісти першої категорії та вчителі-методисти, та постають зразковими професіоналами, що практикують передусім в класі. Вони поступово переходять від розробки своїх власних професійних порт фоліо до такої діяльності, що дозволяє їм витрачати щонайменше 20% свого контрактного часу на дисемінацію власного досвіду та підтримку ініціатив молодших вчителів. Спеціалісти вищої категорії навчають колег і допомагають розвивати ініціативи у плані викладання навчальних дисциплін, проведення досліджень та професійного зростання як у власних школах, так і в інших закладах освіти. Вони проводять майстер-класи для вчителів, а також відвідують місцеві органи керівництва освітою з метою промоції кращих вчительських практик. Вони беруть участь у робочих зустрічах з іншими спеціалістами вищої категорії та часто задіяні до місцевих та національних ініціатив. Спеціалісти вищої категорії мають право проводити презентації та пропозиції щодо удосконалення викладання навчальної дисципліни для керівників закладів освіти, а також розробляти та публікувати нові навчальні матеріали та ресурси.

Вчителі-методисти (Senior Management Team Members).

Означена група вчителів часто залучається до розробки стандартів, програм, рекомендацій тощо як на локальному, так і національному рівнях. Вони проводять тренінги та інші заходи з підвищення кваліфікації для шкільних предметних координаторів. Вони проводять презентації для керівників місцевих та регіональних органів керівництва освітою і відвідують інші школи, якщо це необхідно, відповідають за введення якісних ініціатив у шкільну практику, беруть на себе відповідальність за використання бюджетних коштів у межах своєї предметної компетентності. Спеціалісти вищої категорії продовжують відвідувати заходи та проекти з підвищення кваліфікації та конференції, якщо у цьому є необхідність. Вони формують партнерські відносини з іншими школами та зовнішніми організаціями з цілого ряду проектів, а також можуть здійснювати відрядження або працевлаштування за сумісництвом в іншій школі або в органі керівництва освітою.

Список літератури:

  1. Davies R., Preston M. An Evaluation of the Impact of Continuing Professional Development on Personal and Professional Lives // Journal of In-Service Education. – 2002. – Vol. 28. – 2. – Pp. 231-255.

  2. Gray S.L. An Enquiry into Continuing Professional Development for Teachers. – London : Esmee Fairbairn Foundation, 2011. – 35 p.

  3. Mann S. Learning for a Lifetime // Professional Manager. – 2004. – Vol. 13. – № 2. Pp. 28-29.