ІНОЗЕМНА МОВА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ СПЕЦІАЛІСТІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ І СТРАТЕГІЇ

Вікторія Павлюк

(Умань, Україна)

В сучасному світі підготовка фахівців дошкільної освіти зі знанням іноземних мов набуває особливого значення, адже дошкільні заклади з кваліфікованими вчителями сприяють поширенню якісної освіти для дошкільнят.

До переваг сучасної дошкільної освіти можна віднести: навчання з висококваліфікованими спеціалістами, які демонструють високий академічний та соціальний розвиток; взаємодію дошкільного навчального закладу із закладом вищої освіти; підхід до навчання, заснований на грі, який допомагає учням осмислювати свій соціальний світ і розвивати почуття приналежності до спільноти; створення центрів дошкільної освіти для дітей різних статей, культурних традицій, здібностей та інтересів, тощо.

Л. Петько вважає, що майбутні вихователі-педагоги повинні проводити заняття з іноземної мови цікаво, зрозуміло, енергійно, вміти «тримати» в полі зору всю групу дітей і кожну дитину окремо, вміти переключати увагу дітей з одного виду діяльності на іншу, чітко планувати хід заняття. Тому оптимальним вихователем, на наш погляд, був би такий педагог, який добре володіє іноземною мовою, має музичну освіту (хоча б на рівні музичної школи), отримав диплом бакалавра чи магістра зі спеціальності «Дошкільна освіта». На думку науковця, готовність майбутнього педагога-викладача до роботи з дошкільнятами зумовлює оволодінням професійними навичками і уміннями, спрямованості на досягнення навчально-виховних цілей і завдань щодо набуття дитиною різних видів компетентностей, усвідомлення головних ліній розвитку дитини, досягнення змісту освітніх ліній в розвитку дитини у процесі навчання іноземної мови, а також майбутня професійна діяльність пов’язана з необхідними психологічними характеристиками особистості майбутнього педагога [3].

К. Віттенберг вважає, що підготовка майбутніх вихователів до навчання дітей іноземних мов відбуватиметься ефективніше за організаційно-педагогічних умов:

  • наскрізне застосування інформаційно-комунікаційних технологій в усіх формах організації навчальної діяльності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти;
  • залучення студентів до продуктивної діяльності з розробки та змістового наповнення електронних ресурсів, спрямованих на задоволення освітніх потреб у сфері дошкільного навчання іноземних мов;
  • забезпечення варіативності опанування студентами іншомовних лінгводидактичних умінь у процесі вивчення дисциплін за вибором та професійно спрямованій позааудиторній роботі [2].

Т. Шкваріна підкреслює, що підготовка вчителів іноземної мови до роботи у сучасній дошкільній ланці освіти має на меті формування професійної компетентності як інтегрованої характеристики особистості, яка об’єднує знання, навички, вміння, креативність, ініціативність, самостійність, самооцінку, самоконтроль особистості, здатність адекватно користуватися іноземною мовою у професійних цілях, навчаючи мови. Дослідниця стверджує, що професійна компетентність складається з окремих компетенцій (психолого-педагогічної, іншомовної комунікативної, методичної) [4].

Методична компетентність спеціаліста дошкільної освіти характеризується здатністю користуватися мовою у професійних цілях. О Бігич під методичною компетентністю розглядає  сукупність методичних знань, навичок і вмінь та індивідних, суб’єктних й особистісних якостей вчителя іноземної мови початкової школи, яка функціонує як здатність проектувати, адаптувати, організовувати, вмотивовувати, досліджувати й контролювати навчальний, пізнавальний, виховний і розвиваючий аспекти іншомовної освіти молодших школярів, а також спілкуватися з ними [1, c. 12-13].

Отже, одним із пріоритетним напрямком стратегічного розвитку дошкільної освіти є формування іншомовної компетентності майбутніх фахівців на заняттях з іноземної мови та розробка стандартів професійної підготовки фахівців дошкільної освіти в аспекті вивчення іноземних мов. До проблем у навчанні іншомовної комунікативної компетентності студентів дошкільних факультетів закладів вищої освіти України можна віднести:  скорочення годин на вивчення іноземних мов на користь фахових дисциплін, проблеми пристосування світових освітніх стратегій до умов сучасних вищих навчальних закладів України, потреба в переосмисленні навчальних цілей програм підготовки фахівців дошкільної освіти в умовах світового ринку праці, та ін.

Список літератури: 

  1. Бігич О.Б. Теорія і практика формування методичної компетенції вчителя іноземних мов в початковій школі: навчальний посібник. / О.Б. Бігич. – К.:Ленвіт, 2006. – С. 11-32.
  2. Віттенберг К. Ю. Підготовка майбутніх вихователів засобами інформаційно-комунікаційних технологій до навчання дітей іноземних мов: дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / Ксенія Юріївна Віттенберг. – Херсон, 2010. – 275 с.
  3. Петько Л.В. Підготовка майбутніх педагогів-вихователів до навчання іноземної мови дітей в дошкільних освітніх закладах / Л.В.Петько // Вісник Інституту розвитку дитини. Вип. 23. Серія: Філософія, педагогіка, психологія: зб. наук. праць. – К. : Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2012. – С. 111–115.
  4. Шкваріна Т.М. Методика навчання іноземної мови дошкільників: навчальний посібник / Т.М. Шкваріна. – Київ: «Освіта України», 2007. –300 с.