Accessibility Tools

Іноземна мова у професійній підготовці фахівців готельно-ресторанної справи та туристичного бізнесу

Ірина Чучмій

(Умань, Україна)

У світлі динамічних глобалізаційних процесів одним із особливо актуальних завдань сучасної освіти і науки є вивчення іноземної мови, важливість якого визначається інтенсивністю міжнародних контактів у галузі освіти, науки, техніки, виробництва, масштабністю науково-технічної співпраці та культурних обмінів, що посилюють необхідність знання іноземної мови [4].

Вся система вищої освіти в галузі іноземних мов має формувати у студентів уміння іншомовного спілкування, створювати бажання дізнатися про невідомі та маловідомі факти. Все це потребує формування мотивації та розвитку комунікативних умінь студентів. Таким чином, формування та розвиток позитивної мотивації у навчанні іноземної мови, визначає спрямованість та ефективність навчального процесу [6, с. 70].

Важливо, щоб студенти розуміли прямий зв’язок між володінням іноземною мовою, як засобом для набуття необхідного досвіду роботи з іноземними клієнтами туристичної галузі, та можливістю отримання достойної високооплачуваної роботи в майбутньому. Тож студенту необхідно знайти оптимальний для себе спосіб щоб вдало поєднати набуття фахового досвіду з мовною практикою.

Туризм та готельно-ресторанне господарство є одними з важливих і динамічних галузей економіки. Суттєвим аспектом культурно-історичних турів є їжа і все, що з нею пов’язано. Іноземні гості обожнюють наші стилізовані колиби, затишні кафе та ресторани. Гастрономічний тур це частина їх великої пригоди в нашій країні. English Time Team провела огляд ресторанів і кафе міста Києва, опитала іноземців і виявила сумну статистику. Навіть при наявності меню англійською мовою і напису WE SPEAK ENGLISH HERE, обслуговування англійською мовою практично відсутнє, тож мовний бар’єр не дозволяє іноземним гостям обговорити меню. Тому навіть дуже пафосні місця, виглядають непривітно через відсутність можливості комунікації [1].

Стрімкий розвиток галузі харчування вимагає від освіти безперервного оновлення змісту підготовки фахівців з огляду не лише на сучасний, а й на прогнозований стан розвитку сфери, у якій працюватиме випускник навчального закладу. Відтак, висока культура обслуговування і конкурентоспроможність зазначених закладів органічно пов’язані з ґрунтовною професійною підготовкою фахівців ресторанного господарства [2, с. 27].

Компанії готельно-ресторанного бізнесу одні з найактивніших гравців на ринку праці. У цій галузі розміщено 3% від усіх вакансій міжнародного кадрового порталу hh.ua. Це сектор, у якому питання працевлаштування головним чином залежить від практичних навичок кандидатів і кількості пройдених ними стажувань.

Найголовнішою відмінністю вакансій в сфері HoReCa (Hotel – Restaurant – Cafe/Catering) є невисокі вимоги до досвіду. Роботодавці найчастіше готові брати на роботу молодих фахівців з невеликим досвідом, або взагалі без нього. А ось англійську мову знати бажано, щоб мати можливість обслуговувати клієнтів на рівні.

Додатковою можливістю для студентської фахової та мовної практики в готельно-ресторанному бізнесі є позмінна або сезонна робота. Так, роботу за кордоном студентам слід розглядати не лише як засіб для заробітку, але і як можливість отримати цінний практичний досвід та мовну практику. Перша допоможе поєднувати роботу і навчання, друга підробити під час канікул. Найчастіше, це робота в готелях, де потрібно зустрічати та розміщувати туристів, а також робота аніматором [3].

Стажування на круїзних лайнерах є дуже цікавим та корисним, але воно унеможливлює роботу студентів під час канікул оскільки вимагає тривалого часу. Наприклад, компанія Princess Cruises (Bermuda Company) пропонує контракт тривалістю 6 місяців. В основі роботи на круїзних лайнерах лежить знання іноземної мови. Серед вимог до претендентів на такі посади, як: Junior Assistant Purser (адміністратор в бюро інформації, екскурсійному бюро або офісі екіпажу), Bar Steward (офіціант бару), Buffet Steward (обслуговуючий персонал шведського столу (буфету самообслуговування), Assistant Buffet Steward (обслуговуючий персонал у їдальнях для екіпажу), Utility Food and Beverage (помічник у барі), досвід роботи в профільній галузі сфери обслуговування (1-3 роки) та володіння англійською мовою (від розмовної до вільного володіння) є обов’язковими [8].

Необхідним етапом у підготовці до роботи за фахом є вивчення курсу іноземної мови за професійним спрямуванням. Також важливим фактором є специфіка діяльності. Готельний бізнес дуже широке поняття. Тому необхідно орієнтувати курс так, щоб студенти вивчали те, що, безсумнівно, знадобиться їм на практиці. Всі вправи і практичні завдання мають бути націлені на відпрацювання і закріплення лексики, пов’язаної з туристичною галуззю, що підготує студентів до спілкування англійською мовою з клієнтами та з іноземними колегами.

Основні теми курсу «Англійська мова готельно-ресторанної справи та туризму», на які насамперед варто звернути увагу, пов’язані безпосередньо з практичною діяльністю працівників готельно -туристичного бізнесу:

- Робота туроператора і турагента.

- Види готелів. Розміщення в готелі. Відповіді на запити клієнтів.

- Зручності та послуги готелю. Опис готелю. Робота з клієнтами.

- Структура управління готелю. Обов’язки персоналу. Документація.

- Бронювання кімнат. Реєстрація відвідувачів. Телефонні переговори.

- Послуги ресторану. Замовлення вечері. Меню.

- Робота зі скаргами відвідувачів.

- Відрядження, організація бізнес-поїздок, конференцій, семінарів.

- Робота з групами та індивідуальними відвідувачами.

- Туристичні маршрути. Відпочинок, організація дозвілля.

Це загальні основні тематичні блоки, які в разі потреби можуть бути адаптовані під певну спеціалізацію. Зважаючи те, що «Зелений туризм» стає модним явищем у світі і в Україні, активно розвивається сільський або аграрний туризм, який користується все більшою популярністю, насамперед серед жителів міст із різних країн світу, видається корисним врахувати і цей напрямок та його специфіку, навчаючи іноземної мови майбутніх фахівців туристичної галузі.

Метою навчальної дисципліни є формування навичок практичного володіння англійською мовою як засобом спілкування у побутовій, загальноосвітній та професійній сфері. Завданням вивчення дисципліни є підготовка студента до спілкування іноземною мовою в усній та письмовій формі, а також реалізація виховних та загальноосвітніх питань.

Закладам вищої освіти, які готують фахівців у сфері туризму та готельно-ресторанної справи, варто активно співпрацювати з туристичними компаніями, готелями і ресторанами різних країн та постійно налагоджувати нові контакти. Таким чином студенти ЗВО відповідних спеціальностей і всі, хто цікавиться, матимуть можливість отримати додаткові теоретичні знання, побачити готельний і туристичний бізнес зсередини, перейняти практичний досвід кращих фахівців у своїй сфері з різних країн світу та підвищити кваліфікацію, вдосконаливши також знання та навички англійської мови, зокрема істотно розширити словниковий запас, поліпшити розмовну мову і поглибити знання граматики [7].

Сьогодні вища професійна освіта повинна стати тим щаблем професійного та особистісного становлення, що стимулює такі процеси, як самоосвіта, саморозвиток та сприяє формуванню пізнавальних та професійних мотивацій та цінностей [5, с. 365].

Список літератури:

1. Английский язык для отельно-ресторанного бизнеса. [Електронний ресурс, режим доступу: https:// englishtime-team.com.ua/dlya-otelno-restorannogo-biznesa/]

2. Грішнова О. А. Проблеми ринкової трансформації освіти та професійної підготовки. Україна: аспекти праці. 1998. № 1. С. 27.

3. Как устроиться на работу в отельно-ресторанном бизнесе. [Електронний ресурс, режим доступу: https://ubr.ua/labor-market/ukrainian-labor-market/kak-ustroitsia-na-rabotu-v-otelno-restorannom-biznese-211469/]

4. Каричковська С. П. Підготовка майбутніх вчителів англійської мови в Університетах України і Польщі (порівняльний аналіз): автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ. Б.в., 2011. 20 с.

5. Каричковська С. П. Чучмій І.І. Теоретичні аспекти професійної підготовки майбутнього фахівця у вищому навчальному закладі. Молодий вчений. 2017. № 4. С. 365.

6. Кухарьонок С. С. Формування мотивації студентів на заняттях з іноземної мови. Мова і світ: сучасні тенденції викладання іноземних мов у вищій школі: збірник матеріалів IV Всеукраїнського науково-практичного вебінару. 2017. 29 лист. Житомирський державний університет імені Івана Франка. 2017. С. 70.

7. Літнє стажування в сфері туризму і готельного бізнесу в Празі MSM Academy. [Електронний ресурс, режим доступу: http://sonata-ua.com/tree/study/ stazhirovka_otelniy_biznes_chehiya _msm/]

8. Marine Agency Volans. [electronic resource, access: http://volans.com.ua/cruise-ships/22/]