ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ

Віктор Литвиненко

(м. Умань, Україна)

З моменту набуття Україною незалежності та зміцнення її як самостійної держави відбувається постійний розвиток системи освіти. В зв’язку з спрямованістю України до європейського мовного простору приділяється підвищена увага до викладання іноземних мов, оскільки це один з головних критеріїв інтеграції нашої держави в європейське та світове співтовариство. Задля цього перед Міністерством освіти України постає завдання модернізації освіти в цілому та іншомовної освіти зокрема, а також пошуку ефективних педагогічних новацій.

Реалізація інноваційних підходів значно полегшує та оптимізує навчальний процес. Проте головними перевагами прогресивних методик є розкриття потенціалу учнів у різноманітних сферах життєдіяльності, їх інтелектуальних, творчих якостей, сприянню підвищенню мотивації до навчання, активізація пізнавальної діяльності та спонукання до творчого пошуку і самовдосконалення. Основним завданням у навчання іноземної мови є формування комунікативної компетентності учнів.

У сучасних дослідженнях комунікативного методу українські вчені (Ф. Бацевич, О. Вовченко, О.П. Петращук, Т. Стеченко та ін.) пов’язують його з рівнем сформованості міжособистісного досвіду, необхідного індивіду, щоб у межах власних здібностей та соціального статусу успішно функціонувати в суспільстві [2, 18].

Розробкою проблеми комунікативної компетентності під час вивчення іноземних мов цікавилися багато відомих вчених і методистів у різних країнах, а саме І. Кондратюк, Н. Бордовська, О. Леонтьєв, А. Михальська, І. Максимова, Ю. Пасов, Л. Шипиліна, Б. Бурлесон (B. Burleson), С.Вілсон (S. Wilson) та інші. Застосування на уроках інтерактивних технологій, введення інновацій розглядали науковці І. Абрамова, Н. Анікєєва, Н. Борисова, А. Вербицький, Р. Мильруд, Ю. Ємельянов та інші.

Метою тез є більш детальний розгляд особливостей інтерактивних технології як одну з ефективних форм стимулювання учнів до вивчення іноземних мов на прикладі французької мови.

Актуальність дослідження полягає у тому, що володіння навичками іншомовної комунікативної компетентності стало розглядатися як засіб соціалізації, засіб, що об’єднує держави і народи. Саме тому сьогодні необхідно приділяти серйозну увагу ефективності та якості процесу навчання іноземних мов.

Новітня парадигма шкільної іншомовної освіти має комунікативно-діяльнісний  характер процесу оволодіння іноземною мовою, враховуючи міжкультурне спрямування його змісту.

Досвід методистів доводить, що використання інтерактивних методик навчання значно збільшує діапазон термінологічної лексики за фахом, робить процес навчання цікавим, пізнавальним, професійно-спрямованим та особистісно значущим. Інтерактивні технології навчання сприяють стимулюванню когнітивних процесів та активізують мовний і мовленнєвий матеріал в іншомовному спілкуванні учнів.

Оскільки головною метою навчання іноземної мови є формування комунікативної компетентності, викладач французької мови повинен створювати відповідну методику на нових засадах. Найбільш результативними є технології, спрямовані на встановлення атмосфери взаємоповаги між вчителем та учнями, залучення їх до активної комунікації. Застосування інтерактивних технологій на занятті з французької мови передбачає перетворення учня з об'єкта навчаючого впливу на суб'єкт активного творчого процесу, забезпечення сприятливих психологічних умов для співпраці викладача та студентів, стимулювання пізнавальної активності на занятті та після нього [3].

Інтерактивне навчання є професійно зорієнтованим, поєднуючи в собі проектну роботу, застосування телекомунікаційних технологій, комп’ютерні програми, презентації в програмному середовищі Microsoft Power Point, а також роботу в всесвітній мережі Internet.

Інтерактивна методика передбачає застосування на будь-якому етапі уроку мультимедійних технологій. Розглянемо тлумачення терміну «мультимедійна технології».

Так, О. Пінчук під мультимедійною технологією вважає технологію, яка окреслює порядок розробки, функціонування та застосування засобів обробки інформації різних модальностей [4, 56].

Серед переваг використання мультимедійних технологій у процесі вивчення французької мови можна виокремити наступні:

  • Подача навчального матеріалу з використанням відео, аудіо, зображень і схем з метою активізації пізнавальних процесів учнів;

  • Можливість індивідуального підходу до кожного учня, враховуючи темп засвоєння нових знань та диференціації завдань;

  • Автоматизований контроль знань, умінь та навичок, з метою економії часу та збільшення об’єктивності в оцінюванні;

  • Активізація уваги та пізнавальної діяльності через впровадження інтерактивного навчання;

  • Підвищення активності учнів через потребу в реалізації їх творчих здібностей, ініціативності та самостійності;

  • Занурення в атмосферу спілкування носіїв мови через впровадження у навчальний процес відповідних інформаційних систем.

Отже, удосконалення системи освіти є неможливою без урахування та використання новітніх засобі вивчення іноземної мови, серед яких має місце мультимедійне забезпечення. Перевагами інноваційних технологій є розкриття потенціалу учнів у різноманітних сферах життєдіяльності, активізація пізнавальної діяльності, ознайомлення з різноманітними матеріалами країнознавчого характеру, що допомагають краще засвоїти отримані знання. Крім цього, використання комп’ютерних технологій у викладанні французької мови дозволяє відійти від традиційних форм навчання й підвищити індивідуалізацію навчальної діяльності студентів, а також подолати монотонність заняття при формуванні комунікативної компетентності учнів під час вивчення французької мови.

Список літератури:

  1. Кондратюк І. Г. Активізація навчальної діяльності учнів на уроці // Англійська мова та література. – 2006. – № 15. – С. 2.

  2. Мильруд Р. П., Максимова І. Р. Сучасні концептуальні принципи комунікативного навчання іноземної мови // Іноземні мови в школі. – 2000. – № 5. – С.17 – 21.

  3. Папіжук В. Використання автентичних матеріалів під час навчання французької мови як третьої іноземної у ВНЗ / Валентина Папіжук //  Проблеми підготовки сучасного вчителя : зб. наук. пр. Вип. 10. Ч. 2 / Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини ; [редкол. : Побірченко Н. С. (голов. ред.), Ярошинська О. О. (заступ. голов. ред.), Євтух М. Б. та ін.]. - Умань : Жовтий О. О., 2014. - 304 с. – С. 43-47.

  4. Пінчук О. П. Проблема визначення мультимедія в освіті: технологічний аспект / О. П. Пінчук // Нові технології навчання: наук.-метод. зб. – К.: Інститут  інноваційних технологій і змісту освіти, 2007. – Вип. 46. – С. 55-58.