ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИКЛАДАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ В УНІВЕРСИТЕТІ

Яків Бойко

(Умань, Україна)

Наразі використання інформаційних технологій – одна з умов успішного вивчення іноземних мов. Тому викладач іноземної мови повинен, окрім ґрунтовної фахової підготовки, володіти сучасною комунікативною методикою, використовувати інформаційні технології на усіх етапах навчання.

Застосування в процесі навчання іноземним мовам інформаційно-комунікаційних та мультимедійних технологій сьогодні набувають особливого значення. Сучасний освітній процес передбачає розвиток в студентів творчих здібностей та креативного мислення. Вирішенню даного завдання сприяє використання проектних технологій у вивченні іноземних мов. В даному випадку новітні технології, які призначені для створення інформаційних продуктів різного виду та володіють величезним творчим потенціалом, стають ефективним інструментом в руках студентів.

Мультимедійні програми, телекомунікаційні технології та Інтернет допомагають швидко та ефективно збільшити лексичний запас, засвоїти сприйняття усної мови, виробити правильну вимову. Мультимедійна технологія визначається як поєднання декількох видів інформації для вирішення певного завдання та презентуються за допомогою комп’ютера або іншої електронної апаратури.

Важливою перевагою Інтернету як засобу навчання є доступ до світових освітніх ресурсів. В мережі можливо знайти будь-яку інформацію, яка цікавить студентів. Тому, телекомунікаційні технології є частиною самоосвіти.

Сучасні інформаційні технології при вивченні іноземних мов дозволяють забезпечити проведення аудиторних занять і самостійної роботи, а також допомагають у формуванні усного мовлення, поповнити активний словниковий запас, розвинути навички двостороннього перекладу, перевірки орфографії, аналітичної обробки повідомлень, синтезу документів. Найвища ефективність застосування комп’ютерних інформаційних технологій у мовній підготовці досягається при їх комплексному, системному використанні.

Інформаційно-комунікаційні технології здатні:

- залучати студентів до процесу вивчення іноземних мов;

- робити з пасивних слухачів активних діячів;

- стимулювати пізнавальний інтерес до вивчення іноземних мов;

- надати навчальній роботі проблемний, творчий, дослідницький характер;

- багато в чому сприяти оновленню змістовної сторони предмета та забезпеченню сучасного матеріалу;

- індивідуалізувати процес навчання;

- розвивати самостійну діяльність студентів, яка спонукає користуватися інформацією, що безпосередньо стосується їхнього особистого чи професійного життя;

- сприяє підвищенню інтенсивності навчального процесу та активізує розумові процеси;

-покращувати рівень розвитку психологічних механізмів (уяви, пам'яті, уваги) та активізувати розумові процеси.

Найбільш зручними програмами є Microsoft Excel, Power Point, Paint, Publisher з пакету Microsoft Office. Такі програми дозволяють студентам та викладачам стати розробником власного програмного продукту. Під час презентації викладач показує таблиці, ефектні ілюстрації, відео та аудіо записи, добірки різних матеріалів, цитат тощо.

Одне з найпоширеніших електронних пристроїв, застосовуваних зараз в університеті - інтерактивна дошка. За допомогою такої дошки викладач може продемонструвати студентам графіки, діаграми, карти, таблиці.

Табличні процесори або електронні таблиці призначені, в основному, для обробки числових даних, але також можуть бути застосовані під час демонстрації презентацій студентами. За допомогою цього офісного додатка, можна створювати таблиці, графіки та діаграми. Excel дозволяє обробляти статистичні дані економічного та соціологічного характеру, проводити порівняльний аналіз таких даних тощо [3].

В цілому, застосування мультимедійних технологій і систематичне використання ПК в процесі викладання іноземних мов приводить до наступних результатів:

1) підвищення рівня використання наочності на заняттях;

2) підвищення продуктивності вивчення іноземних мов;

3) встановлення міжпредметних зв'язків з іншими дисциплінами;

4) відношення до ПК як до універсального інструменту, який можна використати для отриманні інформації з різних іноземних джерел, де мова виступає як засобом для роботи в будь-якій області людської діяльності.

Під час вивчення іноземних мов можуть бути використані наступні засоби інформаційних та мультимедійних технологій:

- текст (демонстрований на екрані);

- звук;

- графічне зображення;

- фліпчарти;

- підбір ілюстративного матеріалу до уроку;

- діафільми, фрагменти відеофільмів;

- презентації (може поєднувати в собі всі перераховані вище засоби ).

При створенні слайдів необхідно врахувати ряд основних вимог:

- Слайд повинен містити мінімальну кількість слів.

- Для написів і заголовків слід вживати чіткий великий шрифт, обмежити використання просто тексту. Лаконічність - одне з вихідних вимог при розробці сторінок слайду.

- Переважно виносити на слайд основну інформацію, визначення, терміни, які необхідно прочитувати вголос під час демонстрації презентації.

- Розмір літер, цифр, знаків, їх контрастність визначається необхідністю їх чіткого розгляду з останнього ряду.

- Забарвлення фону, букв, ліній повинні не викликає роздратування і втому очей.

- Креслення, малюнки, фотографії та інші ілюстраційні матеріали повинні, по можливості, максимально рівномірно заповнювати все екранне поле, а також бути досить чіткими і зрозумілими для даної категорії студентів.

- Не перевантажувати слайди дрібною інформацією.

- На перегляд одного слайда слід відводити достатній час, щоб студенти могли сконцентрувати увагу на екранному зображенні, простежити послідовність дій, розглянути всі елементи слайда, зафіксувати кінцевий результат.

- Звуковий супровід слайдів не повинний носити різкий, відволікаючий, дратівливий характер.

Для забезпечення ефективності навчального процесу слід використовувати наступні інформаційні та мультимедійні технології, як презентації, діафільми, відеофільми, анімації, графічні зображення, ілюстрації, аудіо файли, текстову інформацію тощо.

Отже, новітні технології під час вивчення іноземних мов дають можливість застосувати індивідуальний підхід, сприяють розвитку самостійності студентів, забезпечують сучасний та автентичний матеріал, який відповідає їх інтересам і потребам.

Список літератури:

  1. Кузьміна І.П. Використання сучасних інформаційних технологій на заняттях з іноземної мови [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://novyn.kpi.ua/2008-3/05_Kuzmina.pdf

  1. Морська Л.І. Інформаційні технології у навчанні іноземних мов: навчальний посібник. – Тернопіль:Астон, 2008. – 256 с.

  2. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті // Педагогічна газета, 2001. – 7 липня. – С. 4-6