ЗАСТОСУВАНННЯ ТЕХНОЛОГІЇ «ВЕБ-КВЕСТ» ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ЗВО

Безлюдна Віта Валеріївна, (м. Умань, Україна)

Безлюдний Роман Олександрович, (м. Умань, Україна)

Як відомо, одним із завдань неперервної лінгвістичної освіти в нашій країні є сприяння розвитку діалогу між носіями різних мов і культур у цілях взаємного розуміння і збагачення, що передбачає формування полікультурної багатомовної особистості, яка володіє інтелектуальними, інформаційними і комунікативними потребами, здібностями і компетенціями, що дозволяють їй успішно діяти в умовах міжкультурного спілкування та професійної діяльності в ролі суб'єкта іншомовного пізнання й іншомовного спілкування.

Саме тому перед кожним педагогом стоїть завдання не тільки передати знання студентам в чистому вигляді, а й пробудити в них інтерес до цих знань, сформувати здібності до самоосвіти, до самостійного отримання знань і відпрацювання навичок і вмінь. Досягненню цих цілей служить технологія веб-квест (WebQuest), яка широко застосовується в практиці навчання іноземних мов в закладах вищої освіти України.

Веб-квест перекладається на українську мову як «пошук в мережі». Автор означеного поняття, професор Берні Додж, визначає веб-квест наступним чином: «Веб-квест це пошукова діяльність (або діяльність, орієнтована на пошук), при якій вся інформація, якою оперує той, хто навчається, або її частина надходить з інтернет-джерел факультативно, доповнюючись відеоконференцією» [2].

Веб-квест має чітку структурою і передбачає глибоке й усебічне дослідження конкретно взятого проблемного питання, найчастіше стосується майбутньої професійної діяльності студентів. Багато викладачів сприймають веб-квест як простий набір посилань, з яких студентам необхідно витягти інформацію для подальшого її відтворення. Однак суть цієї технології полягає у постановці перед студентами проблеми, яка не має однозначного вирішення, при цьому посилання підбираються таким чином, щоб проблема висвітлювалася з різних сторін, але інформація в посиланнях не давала б точної відповіді на поставлене запитання.

Таким чином, з усього різноманіття матеріалів (текст, відео, графіки, зображення) студентам необхідно самостійно витягти потрібну інформацію і зробити свій власний висновок, працюючи при цьому в команді.

Основне завдання веб-квесту дати студенту можливість самостійно здобути і засвоїти отримані знання. Робота повинна починатися із створення проблемної ситуації з метою мотивації до початку пошукової діяльності.

Після представлення теми викладач пропонує студентам різні завдання, складені відповідно до рівня їх мовної підготовки та сформованості їх основних компетенцій. Для успішного виконання завдань і здійснення цілеспрямованого пошуку інформації викладач надає посилання на джерела в Інтернеті. Результати пошукової діяльності можуть бути представлені у вигляді Інтернет-сторінки, презентації в Power point, усного виступу, друкованої брошури, відео- або в будь-який інший формі. Після виконання веб-квесту студентам необхідно здійснити рефлексію своєї роботи, а також дати оцінку роботі інших. Викладач, у свою чергу, оцінює пошукову діяльність студентів [1].

Таким чином, при використанні технології веб-квесту викладач вже більше не є основним джерелом інформації, а виконує лише консультативну роль, допомагаючи студентам ефективно засвоїти набуті знання і створюючи сприятливу навчальну та творчу атмосферу.

Технологія веб-квесту зазвичай передбачає наступну структуру:

введення (огляд сценарію квесту, попередній план роботи);

виконання завдання (формулювання проблемних завдань);

 – посилання на джерела інформації;

процес виконання завдань;

оцінювання діяльності студентів;

 – висновок (підведення підсумків).

Серед основних переваг застосування технології веб-квестів під час вивчення іноземної мови у ЗВО можна виділити наступні:

 – занурення у віртуальне соціокультурне середовище країни, мова якої вивчається;

 – високий рівень мотивації студентів;

автентичність навчального матеріалу, представленого в Інтернеті;

 – залучення студентів до самостійної творчо-пізнавальної діяльності;

розвиток розумової діяльності;

 – розвиток толерантності по відношенню до культури, традицій і звичаїв країни, мова якої вивчається;

створення атмосфери співпраці і відповідальності за успіх спільної справи (розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль);

 – розвиток навичок публічних виступів (публічний захист проекту, участь в дискусії);

розвиток інформаційної компетенції студентів (використання ІТ для вирішення професійних завдань: для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, веб-сайтів, баз даних тощо) [1]..

Слід зазначити, що крім розвитку інформаційної компетенції студентів не менш важливо працювати і над інформаційною культурою викладача, оскільки при застосуванні квест-технологій він повинен бути готовий до швидкого пошуку й обробки інформації, а також до своєчасного оволодіння сучасними методами, засобами і технологіями, повинен вміти застосовувати їх у своїй діяльності як для рутинних, так і для неординарних ситуацій, що вимагають нетрадиційного творчого підходу.

Всі вищезгадані чинники, поряд з соціокультурно значущим характером інформації в мережі Інтернет, так само як і практичною цінністю результату виконання квесту, який може бути корисний студентам в їх подальшій навчальній та професійній діяльності, є однією із головних причин високої ефективності застосування технології веб-квесту на заняттях з іноземної мови у ЗВО.

Список літератури:

1. Филончик, Е.И. Применение технологии «веб-квест» при обучении иностранному языку в вузе / Е.И. Филончик // Управление в социальных и экономических системах : м-лы XXV международной научно-практической конференции, г. Минск, 12 мая 2016 г. / редкол.: Н.В. Суша (предс.) и др. ; Минский инновационный ун-т. – Минск : Минский инновационный университет, 2016. [Электрон. ресурс] – Режим доступа : http://elibrary.miu.by/conferences!/item.uses/issue.xxv/article.110.html. – Дата доступа : 20.01.2019.

2. Dodge, B. Some thoughts about WebQuests [Электронный ресурс]. – Mode of access: edweb.sdsu.edu/ courses/edtec596/about_webquests.html,1995-1997.