ВЕРБАЛІЗАЦІЯ ЗОРОВИХ ОЦІННИХ ЗНАЧЕНЬ У ТЕКСТІ ПОВІСТІ ПАМЕЛИ ТРЕВЕРС "МЕРІ ПОППІНС"

Марія Чикіль

(м. Бердянськ, Україна)

У мові, що відображає складний і різноманітний світ, взаємодію людини та довкілля репрезентовано в різних аспектах, одним із яких є оцінювальний. Антропоцентричний підхід до вивчення мовних явищ є домінантою сучасної лінгвістики. Набуває актуальності оцінний аспект спілкування, що зумовлено важливістю оцінювальної діяльності в культурному й соціальному житті людини.

Аксіологія являє собою один з актуальних ракурсів сучасних лінгвістичних досліджень. У науковій літературі, що з'явилася в останні десятиріччя, оцінка стала самостійним об'єктом вивчення в аспекті семантики, прагматики, теорії комунікації, когнітології. Найбільша кількість робіт присвячена вивченню її лексико-семантичного втілення. На сьогодні досить докладно вивчено і загальні проблеми лінгвістичної категорії оцінки, і семантику частковооцінних предикатів в діахронічному розвитку або на відповідному часовому зрізі, проаналізовано як певні види оцінки (наприклад, лексика із сенсорною / етичною / естетичною оцінкою), так і синкретичність декількох видів, наприклад, морально-естетичної оцінки.

Значний внесок у вивчення лінгвістичної категорії оцінки зробили Ю. Д. Апресян, Н. Д. Арутюнова, Т. В. Булигіна, А. Вежбицька, О. М. Вольф, В. Г. Гак, О. А. Івін, Т. А. Космеда, Т. В. Маркелова, А. Ф. Папіна, Л. О. Сергєєва, Е. О. Столярова, В. М. Телія, О. Д. Шмельов. Н. Д. Арутюнова розглядає оцінку як категорію логічну й застосовує методи комунікативного й логічного аналізу. О. М. Вольф аналізувала оцінку як специфічний вид аксіологічної модальності, розробила основи функціональної семантики оцінки. Проте до сьогодні в науці не було аналізу мовного втілення сенсорних, а саме зорових оцінних значень на усіх рівнях мови в тексті англійської повісті для дітей "Мері Поппінс".

Мета дослідження – з’ясувати мовні засоби вираження зорових оцінних значень у тексті повісті "Мері Поппінс".

Для досягнення поставленої мети передбачено розв’язати такі завдання:

дати робоче визначення поняття "оцінка" та з’ясувати його місце у сучасній науковій парадигмі, схарактеризувавши наявні у науковій літературі класифікації оцінних значень;

описати сенсорні зорові оцінні значення,виявлені у дослідженому тексті;

репрезентувати засоби вербалізації зорової оцінки.

Об'єктом дослідження є категорія оцінки, реалізована у тексті повісті "Мері Поппінс".

Предмет дослідження – мовні засоби вираження емоційних оцінних значень у тексті зазначеної повісті.

Матеріалом дослідження слугував текст повісті Памели Треверс "Мері Поппінс". Усього було проаналізовано 73 мікротексти, що виражають зорові оцінні значення.

Авторське тлумачення оцінки базується на врахуванні чинника "ставлення носіїв мови до об'єкта, зумовлене визнанням або невизнанням його цінності з огляду на відповідність або невідповідність його якостей певним ціннісним критеріям".

У сучасній лінгвістиці існує велика кількість класифікацій значень категорії оцінки. У дослідженні за основу взято класифікацію частковооцінних слів А. Ф. Папіної, яка, розширивши й конкретизувавши класифікацію Н. Д. Арутюнової, визначає емоційні, естетичні, етичні, сенсорні (зорові та слухові), кількісні, раціональні, логічні оцінки. Проаналізований матеріал зумовив необхідність доповнити зазначену класифікацію соціальною оцінкою (услід за Т. А. Космедою).

На основі узагальнення наявних у науковій літературі класифікацій оцінних значень створено таку: кількісна (квантитативна) оцінка; емоційна оцінка; естетична оцінка; етична оцінка; сенсорна оцінка; раціональна оцінка; логічна оцінка; соціальна оцінка.

Наше дослідження присвячено вивченню одного з різновидів сенсорної оцінки – зорової оцінки. Взагалі, сенсорна оцінка відображає безпосередню реакцію п'яти органів чуття на різні об'єкти дійсності та має такі різновиди: зорова – оцінка, що зумовлена показниками світла та кольору; слухова – формує ряди підвищення або зниження звуку); оцінка смаку – оцінні значення, що характеризують приємні або неприємні смаки); тактильна оцінка – приємні або неприємні відчуття від дотику); оцінка одоративних вражень – оцінка приємних або неприємних запахів).

Памела Треверс майстерно створює колірний словесний образ за допомогою характерних деталей, зі знанням контрастів і світлотіней, колірної перспективи. Як основні кольори у тексті оригіналу розглядаються прикметники white,black, red, green, yellow, blue, brown, pink, violet, grey, purple. Відтінки передаються наступними способами: зверненням до однослівних синонімів або елементів відповідної лексико-семантичної групи, або за допомогою використання словотворчих способів словосполучення. Використовуються також словосполучення, що дозволяють формувати вказівки на відтінки одного кольору, а також на змішані кольори і відтінки. Серед таких способів, що утворюють кольоропозначення і мають при собі конкретизуючі прикметники, можна виділити наступні підгрупи:

  1. кольоропозначення з конкретизуючими прикметниками, вказуючими на інтенсивність кольору, наприклад: A spoon was attached to the neck of the bottle, and into this Mary Poppins poured a dark crimson fluid [6, 17]. Вказаних кольоропозначень в тексті повісті було знайдено й описано 21;

  2. прикметники, які включають найменування предметів навколишнього світу (22 приклади). Наприклад, в описі полісмена можемо знайти такі зорові оцінки: He will push his helmet slightly to one side, scratch his head thoughtfully, and then he will point his huge white-gloved finger and say: 'First to your right, second to your left, sharp right again, and you're there. Good-morning' [6, 1];

  3. Прикметники, що позначають демінутивну ознаку, в тексті повісті є найменш уживаними і представлені 6 одиницями: But Mary Poppins, her face as stern as before, was pouring out a dose for Jane. It ran into the spoon, silvery, greeny, yellowy [6, 18].

Зорові оцінні значення в тексті повісті вербалізовані не тільки кольоропозначеннями, а й позначеннями "світло-темрява": The trees themselves, turning and bending in the half light, looked as though they had gone mad and were dancing their roots out of the ground [6, 12]; There he is!' said Michael, pointing suddenly to a shape that banged heavily against the gate. Jane peered through the gathering darkness [6, 13]. Зазначених мікротекстів було виявлено 24.

Дослідивши мовні засоби вираження зорових оцінних значень в тексті повісті П.Треверс "Мері Поппінс", можемо зазначити, що вказані оцінки вербалізовані переважно за допомогою прикметників – колоративів, але в багатьох мікротекстах зорова оцінка реалізована разом із іншими видами сенсорних оцінок. Отже, перспектива вивчення оцінних значень, реалізованих в текстах художньої літератури визначається теоретичними та практичними потребами, адже за останній час зріс інтерес вчених до ідентифікації й опису засобів вираження категорії оцінки.

Список літератури:

  1. Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека / Н. Д. Арутюнова. – М. : Языки русской культуры : IXV, 1999. – 896 с.

  2. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки / Е. М. Вольф. – [3-е изд.] – М. : КомКнига, 2006. – 280 с.

  3. Космеда Т.А. Аксіологічні аспекти прагмалінгвістики : формування і розвиток категорії оцінки / Т. А. Космеда. – Л. : ЛНУ ім. Франка, 2000. – 350 c.

  4. Папина А.Ф. Текст : его единицы и глобальные категории : учебник для студентов – журналистов и филологов / А. Ф. Папина. – М. : Едиториал УРСС, 2002. – 368 с.

  5. Travers P. L. Mary Poppins / P. L. Travers. – London: Harper Collins, 1996. – 60 p.