Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

СВІТ ЖИВОГО В ПЕДАГОГІЦІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

СУХОМЛИНСЬКА Леся Віталіївна –

науковий співробітник ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського,

ORCID iD: 0000-0003-3055-5392,

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті піднімається важливе для сьогодення і для майбутнього питання гуманізації стосунків між людьми та живою природою через виховання у дітей почуття співпереживання і підтримки усього живого на Землі. У якості прикладу розглядається педагогічна і художньо-етична спадщина В. Сухомлинського, де розкривається розуміння педагогом цієї проблеми, а також аналізуються запропоновані ним шляхи формування відповідних якостей у дітей. Зазначається, що погляди В. Сухомлинського можуть слугувати орієнтирами для організації навчально-виховного процесу і наповнювати його зміст художньо-ілюстративним матеріалом.

Ключові слова: жива природа, світ тварин, діти, виховний процес, В. Сухомлинський, гуманізм, художні твори, любов, піклування, співчуття, підтримка.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гартманн Э. В. А. Сухомлинский – критик советской и капиталистической системы. Новый взгляд на наследие классика педагогики: [воспитат. система В. А. Сухомлинского (1918–1970 гг.) в соврем. прочтении в Германии] / Э. Гартманн; пер. О. В. Сухомлинская // ИСТОРИКОПЕДАГОГИЧЕСКИЙ АЛЬМАНАХ ВЛАДИ: науч.образоват. журн. – 2010. – № 3(4). – C. 60–73.

2. Горбунов-Посадов И. Сострадание к животным и воспитание наших детей / И. ГорбуновПосадов. – Москва: Посредник, 1911. – 64 с.

3. Горопаха Н. М. Проблемні методи формування у старших дошкільників ціннісного ставлення до природи / Н. М. Горопаха // Матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції студентів та молодих науковців «НАУКА, ОСВІТА, СУСПІЛЬСТВО ОЧИМА МОЛОДИХ». – Рівне: РВВ РДГУ. – 2018. – 351 с. – с. 41–43.

4. Джайнізм. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B6%D0 %B0%D0%B9%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%BC

5. Зотов В. В. Воспитание моральноценностного отношения к животным у младших школьников: дис. канд. пед. наук: 13.00.01 / Зотов В. В. – Москва, 1998. – 147 с.

6. Ибрагимова М. К. Педагогические условия воспитания у детей старшего дошкольного возраста заботливого отношения к животным : дис. канд. пед. наук / Ибрагимова М. К. – Москва, 1999. – 17 с.

7. Курносова С. А. Воспитание эмоциональной отзывчивости к природе у младших школьников / С. А. Курносова // Известия РГПУ им.
А. И. Герцена. 2008. № 75. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanieemotsionalnoy-otzyvchivosti-k-prirode-u-mladshihshkolnikov

8. Павлова Т. Н. Биоэтика в высшей школе. / Т. Н. Павлова. – М.: МГАВМиБ им. К. И. Скрябина, 1997. – 147 с.

9. Поттер В. Р. Биоэтика: мост в будущее / В. Р. Поттер. – К.: Изд. «Вадим Карпенко», 2002. – 216 с.

10. Сухомлинский В. А. Трудные судьбы / В. А. Сухомлинский. – М.: Знание, 1967. – 80 с.

11. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибр. тв.: в 5 т. – К. : Рад. шк., 1976. – Т. 3. – С. 7–282.

12. Сухомлинський В. О. Я розповім вам казку… Філософія для дітей / Василь Сухомлинський; уклад. / вст. ст. Сухомлинська О. В. – Х.: ВД «ШКОЛА», 2016. – 576 с.

13. Толстой Л. На бойне: (Из «Первой ступени») / Л. Н. Толстой. – Москва: Посредник, 1911. – 16 с.

14. Толстой Л. Путь жизни / Л. Н. Толстой. – Москва: Эксмо, 2009. – 443 с.

15. Шамигулова О. А. Педагогические условия воспитания эмоционально-ценностного отношения к окружающему миру / О. А. Шамигулова // Воспитание школьников – 2007. – №8. – С. 55–59.