pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ФОРМИ І МЕТОДИ МУЗИЧНО-АНАЛІТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ

ДЕРМЕЛЬОВА Наталія Миколаївна –

старший викладач кафедри музики і хореографії

державного вищого навчального закладу

«Донбаський державний педагогічний університет»

e-mail: [email protected]

ПШЕНИЧНИХ Микола Миколайович –

старший викладач кафедри музики і хореографії

державного вищого навчального закладу

«Донбаський державний педагогічний університет»

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті розглянуто актуальну проблему сучасної професійної підготовки майбутніх учителів музики – проблему оновлення музично-аналітичної діяльності музикантів-педагогів новими формами й методами. Авторами визначено провідні види аналізу музичних творів, використані у музичній педагогіці: цілісний аналіз музичних творів, характерний для теоретико-музикознавчого осягнення твору; художньопедагогічний аналіз та аналіз-інтерпретація – провідні види музично-аналітичної діяльності на уроках музики в школі; інтонаційний аналіз, пропонований для застосування у вищій школі в процесі підготовки майбутніх учителів музики. Серед форм і методів музично-аналітичної діяльності майбутніх музикантівпедагогів виокремлено: створення аналітичних етюдів, інтонаційно-драматургічний аналіз та контролюючо-коригуючий аналіз виконання музичного твору.

Ключові слова: музично-аналітична діяльність, аналіз-інтерпретація, інтонаційний аналіз, художньо-педагогічний аналіз, аналітичний етюд, майбутні вчителі музики.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гаврілова Л. Інтерпретація музичного твору: теоретичні аспекти / Л. Гаврілова, Л. Псарьова // Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. – 2016. – № 3. – С. 97–106.

2. Масол Л. М. Методика навчання мистецтва у початковій школі: посібник для вчителів / Л. М. Масол, Е. В. Белкіна, О. В. Калініченко, І. В. Руденко. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2006. – 256 с.

3. Москаленко В. Г. Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації [Електронний ресурс] / В. Г. Москаленко. – Режим доступу: http://knmau.com.ua/chasopys/01_NBUV/web/12Moskalenko.pdf.

4. Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти: навч.-метод. посібн. / О. Я. Ростовський. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 640 с.

5. Сливко С. Засвоєння узагальнених прийомів музично-слухової активності виконавців у процесі інструментально-виконавської підготовки [Електронний ресурс] / С. Сливко. – Режим доступу: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/401.

6. Спіліоті О. В. Формування музичноінтонаційного мислення майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки: автореф… канд. пед. наук: 13.00.02 / О. В. Спіліоті. – Ніжин, 2012. – 20 с.

7. Тимофеєва К. В. Порівняльний аналіз як метод інтерпретології (на прикладі фортепіанного виконавства): автореф. дис ... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / К. В. Тимофеєва; Харків. держ. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського.– Харків, 2009.– 18 с.

8. Эдуардова И. Б. Интонационный анализ как средство освоения историко-стилевых закономерностей музыкальных произведений студентами-музыкантами: автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.02 / И. Б. Эдуардова. – М., 2002. – 23 с.

ФОРМУВАННЯ ФАХОВОГО ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

КУЛІНІЧ Лариса Олександрівна –

старший викладач кафедри образотворчого мистецтва та дизайну

Кіровоградського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглянуто особливості формування фахового професіоналізму майбутніх художників-педагогів та визначені педагогічні умови навчально-творчої діяльності студентів, що сприяють їхньому професійному становленню, у процесі вивчення курсу художнього конструювання. Розглянуто такі умови, як зв'язок теорії з практикою, набуття студентами власного досвіду професійної діяльності і апробація його результатів на практиці, використання у навчальному процесі широкого комплексу додаткових організаційних форм навчально-пізнавальної діяльності.

Ключові слова: фаховий професіоналізм, професійне становлення, професійна підготовка, художнє конструювання, майбутній художник-педагог, художньо-творча діяльність, педагогічні умови, творче завдання, кераміка, позааудиторна робота.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гарбузенко Л. В. Особистіснорозвивальний компонент художньо-естетичної компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва / Л. В. Гарбузенко // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»: Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – Додаток 1 до Вип. 31. Том V (47). – К.: Гнозис, 2013. – С. 96–103.

2. Гузій Н. В. Основи педагогічного професіоналізму [навчальний посібник] / Н. В. Гузій. – К., 2004. – 138 с.

3. Кайдановська О. О. Методичні особливості вивчення курсу «Основи композиції» у вищих навчальних закладах / О. О. Кайдановська // Педагогічний процес: теорія і практика: зб. Наук. Праць. – К.: П/П «Екмо», 2003. – Вип. 2. – С. 32–37.

4. Кулініч Л. О. Формування пізнавального інтересу майбутніх художників-педагогів на прикладі гончарства / Л. О. Кулініч // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Вип. 133. – С. 276–283.

5. Максименко О. А. Дизайн и дети / О. А. Максименко. – Н.: Евро-прес, 2000. – 160 с.

6. Орлов В. Ф. Професійне становлення майбутніх вчителів мистецьких дисциплін: теорія і технологія: монографія / Валерій Федорович Орлов / [за заг. ред. І.А. Зязюна]. – К.: Наукова думка, 2003. – 262 с.

7. Сисоєва С. О. Технологізація освітньої діяльності в умовах неперервної професійної освіти / С. О. Сисоєва // Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи / [За ред.. І. А. Зязюна]. – К.: Віпол, 2000. – С. 249–274.

8. Стрітьєвич Т. М. Самореалізація майбутніх учителів образотворчого мистецтва як умова професійного становлення / Т. М. Стрітьєвич // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Вип. 133. – С. 188–194.

9. Энциклопедия профессионального образования / [гл. ред. С. Я. Батышев]: В 3-х т. – М.: АПО, 1998. – Т. 2. – 440 с.

10. Яців Р. Інтеграли мистецького фаху та сучасний освітній процес / Роман Яців // Вісник Львівської національної академії мистецтв. – Львів, 2007. – Вип.18. – С. 3–9.

ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ МАНЕРИ ЛЮДМИЛИ СЕМИКІНОЇ В ПЕРІОД НАВЧАННЯ В КИЇВСЬКОМУ ХУДОЖНЬОМУ ІНСТИТУТІ

ПАПЕТА Олена Валеріївна –

старший викладач Національної академії керівних

кадрів культури і мистецтв

e-mail: [email protected]

Анотація

    Стаття присвячена проблемі формування творчої особистості однієї з видатних українських художниць другої половини ХХ – початку ХХІ століть, Лауреата Державної премії ім. Т. Шевченка Семикіної Людмили Миколаївни. Одним з основних питань в проблемі формування живописного світосприйняття художниці залишається визначення тієї художньої школи, яка вплинула на її світогляд. Такою школою стали роки навчання в Київському художньому інституті.

Ключові слова: творча манера, Семикіна Л. М., художня школа.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Афанасьєв В. Мистецьке життя України першої половини ХХ століття. Утворення Української академії мистецтв: Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ століття. У 2-х кн. – Кн. 1. – 2006. – С. 7–61.

2. Владич Л. В. Алексей Шовкуненко / Альбом. – М.: Советский художник. – 1983. – 136 с.

3. Голубець О. До питання природи естетичних деформацій в українському мистецтві ХХ ст.// Мистецтвознавчі записки: Зб. наукових праць. – К.: 2002. – Випуск 1(2). – С. 121–127.

4. Зайко Н. Післявоєнне мистецтво на Україні: політико-ідеологічні кампанії 1946–1948 рр. // Грані. – 2000. – № 3. – С. 46–50.

5. Born M. C. Russian and soviet painters 1900 – 1980. – Izomar, London, 1998. – 372 c. 6. Dzieje szkuki polskiej: 1890–1980. – Warszawa.: Widawnictwo Interpress. – 1988/ – S. 83.

ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ ХОРЕОГРАФІВ

САЛЕНКО Олег Олександрович –

cтарший викладач кафедри хореографічних дисциплін

Кіровоградського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті здійснена спроба узагальнення особливостей формування творчого потенціалу майбутніх хореографів. Охарактеризовано мотиваційний, змістовий та практичний етапи. Визначено особливості та взаємозв’язки даних етапів.

Ключові слова: творчий потенціал, хореографічна культура, майбутні хореографи, професійний саморозвиток.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Благова Т. О. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів-хореографів у системі педагогічної освіти / Т. О. Благова // Вісник Житомирського державного університету, 2010. – Вип. 50.– Серія: Педагогічні науки. – С. 72–74.

2. Брате Т. Г. Из опыта развития общей культуры учителя// Педагогика. – 1993. – №2. – С. 70–74.

3. Володько В. Ф. Методика викладання народно-сценічного танцю: навч.-метод. посібник. – Ч.2. – К.: Мистецтво, 2003. – 122 с.

4. Легка С. А. Українська народна хореографічна культура XX століття: автореф. дис... канд. іст. наук: спец. 17.00.01 / С. А. Легка. − К.: Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, 2003. − 20 с.

5. Радул В. В. Основи професійного становлення особистості сучасного вчителя: [навчальний посібник] / Радул В. В., Кравцов В. О., Михайліченко М. В. – Кіровоград: Поліграфічновидавничий центр ТОВ «Імекс-ЛТД», 2007. – 252 с.

6. Спінул І. В. Теоретичні підходи до інтерпретації професійної компетентності майбутніх вчителів хореографії // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ і м. В.Винниченка, 2010. – Вип. 101.– С. 271–278.

7. Стан народної хореографії в Україні та перспективи її розвитку / Матеріали науковопрактичної конференції – К., 2002. – 96 с.

8. Фриз П. І. Хореографічна культура як чинник творчого розвитку особистості дитини: автореф. дис... канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.01 / П. І. Фриз. − Львів: Львів нац. муз. академіяім. М. Лисенко, 2007. − 18 с.

ТВОРЧИЙ МЕТОД К. ПІСКОРСЬКОГО В КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

ГУСЄВА Любов Григорівна –

викладач кафедри образотворчого мистецтва та дизайну

Кіровоградського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розглядаються умови формування та особливості творчого методу українського художника кінця ХІХ початку ХХ ст. К. Піскорського. В наш час, коли мистецька освіта переживає ряд суперечностей і протиріч, викликаних змінами, які відбуваються в суспільстві, важливим є переосмислення вже накопиченого художнього та художньо-педагогічного досвіду. Що, в свою чергу, сприятиме якісним змінам в подальшому процесі розвитку мистецької освіти України.

Ключові слова: творчий метод, мистецька освіта, К. Піскорський, Г. Нарбут, художній метод, образотворча підготовка, авангард, символізм.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Борев Ю. Б. О природе художественного метода. Эстетика. – 4-е изд. доп. – М.:Политиздат, 1988. – 496 с.

2. Волков И. Ф. Творческие методы и художественные системы. – 2-е изд., доп. – М.: Искусство, 1988. – 253 с.

3. Киев понемногу превращается в глухую провинцию. Письма В. Вайсблата П. Эттингеру //Эгупець. – 2007. - №17. – С. 187–212.

4. Пискорский К. Обрывки мыслей и чувств // ЦГАМЛИ УССР, ф.358, оп.1 ед.хр. 621, л.19.

5. Пискорский К. Беглые заметки о философии и об искусстве // ЦГАМЛИ УССР, ф.335, ед.хр. 21, л.4.

6. Рубан В. В. Забытые имена. Рассказы об украинских художниках ХІХ – начала ХХ века / Под ред. А.К.Федорука. – К.: Наукова думка, 1990. – 286 с.

7. Ясперс К. Смысл и назначение истории. – М.: Политиздат, 1991. – 527 с..

8. Електронний ресурс. Режим доступу:http: //uahistory.com/topics/famous people/5712.

9. Електронний ресурс. Режим доступу: http://gazeta.zn.ua/SOCIETY/skolko do siriusa nedaleko olveka semya kievskogo hudozhnika konstantina piskorskogo.