Accessibility Tools

Наукові конференції ЦДУ

АКТУАЛЬНІ ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ХІМІЇ

Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України

Величко Людмила

Поміж проблем, спричинених загарбницькою війною росії проти України, актуальними є як проблема збереження життя і здоров’я людей, так і довкілля в цілому.

Екологічна компетентність як ключова передбачає, згідно з Державним стандартом базової середньої освіти, усвідомлення учнями важливості збереження природи для забезпечення сталого розвитку суспільства [1]. На відміну від мирного часу, в умовах воєнного стану екологічна компетентність спрямовується передусім на збереження життя в довкіллі, що зазнає руйнувань, часто незворотних. Власне бойові дії напряму знищують довкілля, але мають і віддалені у значній перспективі наслідки аж до зміни клімату. За попередніми оцінками Міністерства довкілля, лише за 150 днів війни військова техніка спричинила 4 млн тонн викидів вуглецю, що в 10 разів перебільшує показники за весь 20221 рік [2].

Аварія на газогоні «Північний потік», що виникла внаслідок протистояння росії усьому світові, призвела до значного витоку природного газу. Як відомо, метан, один із найпотужніших парникових газів, робить у 80 разів більший вплив на клімат, ніж вуглекислий газ, а ймовірний витік метану в 300 000 тонн за впливом на клімат еквівалентний викидам від 5 млн. бензинових автомобілів протягом року, причому цей вплив триває упродовж 20 років [3].

Шкільний курс хімії надає значний за обсягом і цінністю матеріал, що його можна спрямувати на формування екологічної компетентності як складника ключової природничо-наукової компетентності. Сучасні підручники та численні методичні посібники з навчання хімії достатньо уваги приділяють цим питанням, наразі йдеться лише про розкриття воєнного контексту навчального змісту, який розглядається. Зокрема, вивчення хімічних елементів та їхніх сполук, фізичних і хімічних властивостей основних класів речовин має акцентувати увагу учнів на інформації про небезпечні властивості та біологічну дію хімічних сполук, які в умовах війни стають зброєю, є продуктами детонації ракет і снарядів, згоряння палива, виділяються в результаті пожеж, промислових аварій. Поняття про взаємодію кисню з простими речовинами, оксиди й окиснення, хімічні властивості кислотних оксидів (взаємодія з водою), кислотні дощі, реакцію нейтралізації, умови виникнення та припинення горіння - цей матеріал дає змогу зрозуміти небезпеку використання ворогом фосфорних боєприпасів чи технологічних аварій за участю сполук Нітрогену. Вивчення метану, оксидів Карбону пов’язано із впливом парникових газів на довкілля. Хоча бойові отруйні речовини не вивчають у школі, проте учні мають знати про їхній вплив на життя і здоров’я людей та на природу загалом. Окремої уваги потребує розгляд впливу радіації, до цього слід залучати інформацію, що її надають також курси фізики і біології [4].

Інше спрямування екологічного матеріалу курсу хімії – ощадливе використання природних ресурсів, особливо актуальне в умовах пошкодження критичної інфраструктури по всіх теренах України, що завдає і економічної, і екологічної шкоди.

Повоєнне відновлення і повноцінне членство України в Євросоюзі тісно пов’язані із захистом довкілля, оскільки існують певні вимоги, передбачені Угодою про Асоціацію України в ЄС [2]. Розуміння воєнного контексту і взаємозв’язку господарської діяльності й збереження природи важливі для наступної відбудови економіки України, в якій братимуть участь нинішні учні.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1.Державний стандарт базової середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898.

http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP200898.html.

2.https://cikavosti.com/rosiiska-agresiia-v-ykraini-prishvidshyie-zminy-klimaty-mindovkillia/#&hcq=pSVNQit

3.https://news.bigmir.net/ua/ukraine/6878648-avariia-na-sevpotokax-mozet-vyzvat-rekordnyi-vybros-gaza-bloomberg

4.Величко Л.П. Хімічна компетентність і безпека життєдіяльності учня в умовах воєнного стану. Science, innovations and education: problems and prospects. Proceedings of the 13th International scientific and practical conference. CPN Publishing Group. Tokyo, Japan. 2022. 246-248. https://sci-conf.com.ua/xiii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-science-innovations-and-education-problems-and-prospects-28-30-07-2022-tokio-yaponiya-arhiv/