Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ЗЕМЕЛЬНА ВЛАСНІСТЬ ЯК ПРАВОВА ОСНОВА ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН В ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ХЛІБОРОБСЬКОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ

Бурдін Михайло Юрійович

кандидат юридичних наук, доцент, завідувач кафедри
теорії та історії держави і права Харківського національного університету внутрішніх справ

Анотація

У статті досліджено становлення і розвиток інституту земельної власності та відповідних земельних відносин в історії української хліборобської цивілізації. Прослідковано, що в період княжої доби правові норми земельної власності тісно поєднувалися з політичними інститутами самоврядування. Приватновласницькі земельні відносини сприяли формуванню консолідованого суспільства на засадах миру, добробуту, правди. Показано, що Польська держава після Люблінської унії проводила політику руйнування традиційних прав і свобод приватного землеволодіння та рівноправних земельних відносин, що призвело до національно-визвольної війни під проводом Б.Хмельницького і відновлення козацьких вольностей. Російське самодержавство після скасування козаччини утвердило інститут кріпацтва і метафору «Малоросія» для знищення української вільнолюбної нації і перетворення її на безправну масу.

Ключові слова: земельна власність, земельні відносини, звичаєве право, правовідносини, суб’єкти земельної власності, інститут кріпацтва.

Повний текст статті

Список використаних джерел:

1. Липа Ю. Призначення України / Ю. Липа. – Львів : Просвіта, 1992. – 307 с.
2. Пашуто В. Т. Очерки по истории Галицко-Волынской Руси / Отв. ред. Б. Д. Греков. – М. : Изд-во АН СССР, 1950. – 333 с.
3. Шелухін С. Історично-правні підстави Української державності / С. Шелухін. – Вінніпег, 1929. – 28 с.
4. Ключевский В. О. Сочинения: В 9 т. – Т. VI. Специальные курсы / Под ред. В.Л.Янина; Послесл. Р.А.Киреевой; Коммент. сост. В.Г.Зимина, Р.А.Киреева. – М. : Мысль, 1989. – 476 с.
5. Літопис Руський / Пер. з давньорус . Л. Є. Махновця; Відп. ред. О. В. Мишанич. – К. : Дніпро, 1989. – 591 с.
6. Сільське господарство України – від минулого до сьогодення: у 4-х т. – Т.ІІ. Від становлення земельних відносин до комплексної механізації виробництва / М.В. Зубець, В.І. Власов, І.М. Годунов та ін. – К. : Аграрна наука, 2005. – 280 с.
7. Владимирский-Буданов М. Ф. Обзор истории русского права / М. Ф. Владимирский-Буданов. – Ростов-на-Дону : Феникс, 1995. – 640 с.
8. Вернадский Г. В. Киевская Русь / Г. В. Вернадский. – Тверь ; М. : ЛЕАН ; Аграф, 2001. – 448 с.
9. Франк С. Л. Духовные основы общества / С. Л. Франк. – М. : Республика, 1992. – 510 с.
10. Доннелі Дж. Права людини і західний лібералізм // Лібералізм: Антологія. 2-ге вид. / Упоряд. О.Проценко, В.Лісовий. – К. : Смолоскип, 2009. – 1128 с.
11. Паїк В. Корінь безсмертної України і українського народу / В. Паїк. – Львів : Червона калина, 1995. – 236 с.
12. Уайтхед А. Н. Избранные работы по философии / А. Н. Уайтхед ; пер. с англ., общ. ред. и вступ. ст. М. А. Кисселя. – М. : Прогресс, 1990. – 720 с.
13. Кушинська Л. А. Звичаєве право та його еволюція у східнослов’янському суспільстві (VI–XI ст.) : монографія / Л. А. Кушинська. – К. : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – 142 с.
14. Крип’якевич І. П. Історія України / І. П. Крип’якевич. – Львів : Світ, 1990. – 520 с.
15. Панюк А. Історія становлення української державності / А. Панюк, М. Рожик. – Львів : Вид-во «Центр Європи», 1995. – 163 с.
16. Ясениця П. Річ Посполита обох народів / П. Ясениця. – Варшава, 1997.
17. Драгоманов М. П. Вибране / Упоряд. та авт. іст.-біогр. нарису Р.С.Міщук; Приміт. Р.С.Міщука, В.С.Шандри. – К. : Либідь, 1991. – 688 с.
18. Бущик Л. П. Иллюстрированная история СССР. XV–XVII вв. / Под ред. и с предисл. д.ист.н. А.А.Зимина. – М. : Просвещение, 1970. – 445 с.
19. Лисяк-Рудницький І. Історичні есе : у 2 т. / І. Лисяк-Рудницький. – К. : Основи, 1994. – Т. 1. – 520 c.

PLACE AND ROLE OF ORGANS OF INTERNAL AFFAIRS IN THE MECHANISM OF PROVIDING OF RIGHTS AND FREEDOMS OF MAN

Sobol Eugene Yuriyovych

doctor of jurisprudence, associate professor, Нead of the
department of state and legal disciplines and administrative law of the Kirovohrad State Pedagogical
University of Volodymyr Vynnychenko

Anotation

The article examines the place and the role of internal affairs bodies in the mechanism of providing of human rights and freedoms. It is defined the powers of internal affairs bodies in the mechanism of providing of human rights.

Keywords: Legal mechanism, organs of internal affairs, rights and freedoms of man, human rights, legal status, society.

Full text

Bibliography:

1.Administrative Law of Ukraine: Manual for Legal. universities and faculties, ed. J.P. Bytyaka, Kharkov 2000, s. 59.
2.E.A. Guide, Universal human rights standards and ensure their implementation in diyalnsti police: abstract. dis. ... Candidate. Legal. of Sciences. — C.: National Academy of Sciences of Ukraine, Inst of State and Law. V.M. Koretsky, Kyiv 2000, s. 8–10.
3.K.G. Bagpipe, Problems of a mechanism to ensure individual rights and freedoms, “Bulletin of Zaporizhia Law Institute” 2000, № 3, s. 38–48.
4.M.I. Anufriev, The bodies of internal affairs at the turn of the millennium, “Science. Bulletin. Dnipropetrovsk. Legal. Institute of the Ministry of Interior of Ukraine” 2000, № 1, s. 3–15.
5.M.M. Gurenko, The development of political and legal thought on guarantees of rights and freedoms of man and citizen: Monohrafiya, Kyiv 2002, s. 252.
6.O. Klimovich national system of human rights (in the context of the Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms, “Law of Ukraine” 2001, № 1, s. 34–37.
7.O.V. Negodchenko, Ensuring human rights and freedoms and investigative, “Bull. to share experiences of MIA of Ukraine”, Kyiv 2003, s. 14–21.
8.Protection of rights, freedoms and lawful interests of citizens of Ukraine in the process of policing: Mater. mizhvuz. of scientific and practical. conf. (Department for work with personnel of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Donetsk. Inst ext. Affairs Ministry of Ukraine in Donetsk. Proc. University of those, 27 April 2001), president. yet. I.G. Kirichenko, Donetsk 2001, s. 4.
9.The administrative activities of the Interior. Chapeau: textbook. for students and university students of MIA of Ukraine, ed. I.P. Holosnichenko, YA.YU. Kondratyev, Kyiv 1999, s. 5.

 

ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКОГО РІШЕННЯ У ПРОЦЕСІ КЕРІВНИЦТВА ПІДРОЗДІЛОМ ОВС В НАДЗВИЧАЙНИХ УМОВАХ

Пєтков Сергій Валерійович

доктор юридичних наук, професор, професор кафедри
адміністративної діяльності Донецького юридичного
інституту внутрішніх справ України

Анотація

Стаття присвячена дослідженню обставин, які дозволяють визначити ситуацію як надзвичайну. Розглянуто надзвичайні умови та їх класифікація. Досліджено діяльність ОВС в екстремальних ситуаціях та визначеної їх основні завдання. Наголошено, що процес управління органами внутрішніх справ в надзвичайних умовах характеризується такими ознаками як безперервність, циклічність, послідовність, здійснення процесу в різних напрямках.

Ключові слова: надзвичайні умови, органи внутрішніх справ, управлінський цикл, процес управління, управлінська діяльність,управлінське рішення.

Повний текст статті

Список використаних джерел:

1. Полозов Г.В. Правовые и организационные вопросы деятельности милиции в период стихийных бедствий. – Ташкент: 1973. – С. 61.
2. Кузніченко С.О. Управління органами внутрішніх справ в особливих умовах, викликаних аномальними явищами техногенного і природного характеру (організаційно-правові питання): дис... канд. юр. наук. – Харків: НУВС, 2001. – С. 12-31.
3. Про підвищення готовності сил МВС України до дії під час надзвичайної ситуації: Наказ МВС України від 22 берез. 1993 р. № 143. – К.: МВС України, 1993. – 104 с.
4. Про забезпечення виконання Закону України «Про цивільну оборону України»: Наказ МВС України від 22 берез. 1993 р. № 142. – К.: МВС України, 1993. – 10 с.
5. Об утверждении Инструкции о порядке перевода личного состава органов, подразделений, учреждений, заведений системы МВД Украины на усиленный вариант оперативно-служебной деятельности: Приказ МВД Украины от 5 окт. 1995 г. № 662. – К.: МВД Украины, 1995. – 6 с.
6. Кузніченко С.О. Управління органами внутрішніх справ в особливих умовах, викликаних аномальними явищами техногенного і природного характеру (організаційно-правові питання): Автореф. дис... канд. юр. наук. – Харків: МВСУ НУВС, 2001. – С. 9.
7. Лаптий В.А. Система управления органами внутренних дел в особых условиях. Теоретические и практические проблемы. – К.: 1997. – С. 136.
8. Лаптий В.А. Основы управления органами внутренних дел в особых условиях: Учебник. – К.: 1996. – С. 116.
9. Поліщук В.Г. Адміністративно-правове регулювання та практика проведення масових заходів. – Автореф. дис... канд. юр. наук. – Харків: УВС, 1999. – С. 12.
10. Лазаренко Д.И., Мордвинов В.С., Сипайлов Ю.А. Самопомощь и взаимопомощь при поражении ядерным, химическим и бактериологическим оружием. – М. : Медицина, 1971. – 40 с.
11. Качулин М.В. Беседы с населением о гражданской обороне. – М. : Атомиздат, 1968. – 32 с.
12. Это должен знать и уметь каждый: Памятка для населения. – М. : Воениздат, 1985. – 96 с.
13. Розпорядження «Про затвердження Положення про підрозділ міліції швидкого реагування «Беркут»: Наказ МВС України від 31 серп. 1998 р. № 636. – К.: МВС України, 1998; О создании специальных подразделений милиции охраны «Титан»: Приказ МВД Украины от 28 янв. 1993 г. № 42. – К.: МВД Украины, 1993. – 16 с.; Про заходи щодо забезпечення збереження зброї, боєприпасів і спеціальних засобів: Наказ МВС України від 6 лип. 2001 р. № 541. – К.: МВС України, 2001. – 39 с.; Про заходи щодо виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 лип. 1993 р. № 583 «Про внесення доповнень до правил застосування спеціальних засобів при охороні громадського порядку в Української РСР»: Наказ МВС України від 10 верес. 1993 р. № 576. – К.: МВС України, 1993. – 2 с., (2). Про серйозні недоліки в організації підготовки та забезпеченні безпеки особового складу органів і підрозділів внутрішніх справ України: Наказ МВС України від 21 жовт. 2000 р. № 728. – К.: МВС України, 2000; Про прийняття на оснащення электрошокера ІР–4 та внесення доповнень до наказів МВС України від 10.08.94 р. № 441 та від 20.04.95 р. № 234: Наказ МВС України від 11 серп. 1999 р. № 624. – К.: МВС України, 1999. – 3 с. Про прийняття на озброєння «Форт-12» і його модифікації та внесення доповнень до додатків 1 і 2, затверджених наказом МВС України від 12.06.93 р. Наказ МВС України від 13 лип. 1999 р. № 540. – К.: МВС України, 1999. – 2 с.; Про прийняття на оснащення особового складу органів внутрішніх справ, навчальних закладів, внутрішніх військ МВС України пристроїв вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, устаткованих гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії та зазначених патронів, затвердження Інструкції про порядок їх придбання і застосування та про внесення доповнень до додатків, затверджених наказами МВС України від 10.08.94 р. № 448, від 25.01.95 р. № 60, від 15.04.95 р. № 233, від 20.04.95 р. № 234: Наказ МВС України від 25 трав. 2000 р. № 326. – К.: МВС України, 2000; Про внесення змін до Інструкції про порядок постійного зберігання і носіння табельної зброї, боєприпасів і спеціальних засобів працівниками міліції, затвердженої наказом МВС України від 25.10.95 р. № 60: Наказ МВС України від 22 черв. 1999 р. № 482. – К.: МВС України, 1999. – 1 с.
14. Rudolf Hirsh. Junge leute und ihre Note vor Gericht. Eros und Ehe vor Gericht. Gerichts-berichte. Verlag Neue. – Berlin,1995; Politische Bildung. – Aanduvg, 1987; Arbeits-feld Recht. – Hamburg, 1988.
15. Пєтков С.В. Організаційно-правові основи співпраці ОВС з молодіжними спортивно-патріотичними товариствами // Проблеми правознавства та правоохоронної діяльності. – Донецьк, 2000. – № 2. – С. 46-53; О введении в действие Временной инструкции об организации работы инспекций по делам несовершеннолетних горрайлинорганов и Временного положения о приёмниках-распределителях для несовершеннолетних органов внутренних дел: Приказ МВД Украины от 10 июня 1992 г. № 362. - К.: МВД Украины, 1992. – 49 с.
16. Про затвердження Інструкції щодо порядку спільного виконання завдань охорони громадського порядку працівниками міліції та військовослужбовцями Національної гвардії України: Наказ МВС України, Командуючого Національною гвардією України від 26 лип. 1993 р. № 437/139. – К.: МВС України, 1993. – 5 с.; Об утверждении Устава патрульно-постовой службы милиции Украины: Приказ МВД Украины от 28 июля 1994 г. № 404. – К.: МВД Украины, 1994. – 239 с.; Про затвердження Статусу патрульно-постової служби міліції України: Наказ МВС України від 28 лип. 1994 р. № 404. – К.: МВС України, 1994. – 226 с.; О повышении эффективности реагирования на сигналы тревоги из охраняемых объектов и уровня профессиональной подготовки нарядов милиции: Приказ МВД Украины от 15 окт. 1992 р. № 598. – К.: МВД Украины, 1992 г. – 12 с.
17. Троицкий Н С. Управление силами и средствами горрайорганов внутренних дел в условиях массовых
беспорядков: Учебное пособие. – М. : Академия МВД СССР, 1982. – 62 с.
18. Бандурка О.М. Основи управління в органах внутрішніх справ України: теорія, досвід, шляхи удосконалення. – Харків : Основа, 1996. – С. 104.
19. Салига С.Я. Основи менеджменту: навч. посібник. – К. : ОКО, 1994. – С. 56.
20. Лукаш С.С. Нормативно-правове забезпечення ефективності управлінської діяльності ОВС України. – автореф. дис... канд. юр. наук. – Харків : НУВС, 2002. – С. 10-11.
21. Методические рекомендации к «Основам управления в ОВД»/ Укл. А.М. Бандурка, А.К. Бессмертний, А.М. Комзюк. – Харків : 1995 – С. 16-17.
22. Михайлов В.А. Меры пресечения в уголовном судопроизводстве: автореф. дис... док. юр. наук. М.: 1996. – С. 15.
23. Виханский А.С. Проблемы развития управления общественным производством. – Харьков: 1991. – С. 69.
24. Васильев А.В. Подготовка и принятие управленческих решений: организационно-правовые проблемы. – Одесса: АО БАХВА, 1997. – С. 29.
25. Jacques Borge et Nicolas Viasnoff Archives de la police. – Milan: Editions Michele Trinckvel. – 205 c.
26. О порядке сбора, обработки и представления оперативной информации: Приказ МВД Украины от 1 июня 1992 г. № 325. – К.: МВД Украины, 1992. – 27 с.
27. Про внесення змін до Положення про організацію постачання матеріально-технічних ресурсів у Міністерстві внутрішніх справ України, затвердженого наказом МВС України від 10.11.93 р. № 702: Наказ МВС України від 22 січ. 2001 р. № 46. – К.: МВС України, 2001. – [1] с.
28. Лаптий В.А. Организационные основы специальных операций, которые утверждают органы внутренних дел. Методические рекомендации (управленческий аспект). – К.: НАВСУ, 1997. – С. 73.
29. Фандалюк О.В. Правозастосувальні акти-дії в механізмі здійснення функцій органами внутрішніх справ: авореф. дис... канд. юр наук. – Харків: НУВС, 1999. – 21 с.
30. Кузенко Л.В. Правове регулювання права громадян на інформацію в сфері державного управління: автореф. дис... канд. юр. наук. – Харків: НУВС, 2003. – С. 8.
31. Зуйков Г.Г. Основи наукової організації управління і праці в органах внутрішніх справ. – Москва: Юр. литература, 1974. – С. 116.
32. Кувакін С.В.Організаційні форми управління органами внутрішніх справ: загальнотеоретичний аспект: Автореф. дис... канд. юр. наук. – Харків: НУВС, 2001. – С. 11.
33. Dieu Fransios Gendarmerie / Defense Nationale – Paris: 1998.
34. Оказание догоспитальной помощи пострадавшим при дорожно-транспортных происшествиях. – Запорожье: Издатель, 1991. – 24 с.; Никифорова Н.П. Первая помощь при бытовых травмах у детей. - М.: Медицина, 1971. – 32 с.; Харламов Г.Е., Рябов В.С. Самопомощь и взаимопомощь при ранениях и поражениях. – М.: Медицина, 1971. – 16 с.; Уваров Б.С., Орешников В.А. Как восстановить кровообращение и дыхание при несчастных случаях. – Ленинград: 1968. – 22 с.
35. Афанасьєв В.Г. Научное управление обществом. – М. : Политиздат, 1989. – С. 39.

ДИСПОЗИТИВНІСТЬ ТА ПУБЛІЧНІСТЬ ЯК ВЛАСТИВОСТІ ПРОВАДЖЕННЯ В СПРАВАХ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ

Миколенко Олександр Іванович

доктор юридичних наук, професор, завідувач
кафедри адміністративного та господарського права
Одеського національного університету імені І.І. Мечникова

Анотація

Стаття присвячена розгляду таких особливостей провадження в справах про адміністративні правопорушення як диспозитивність та публічність. Аналізуються недоліки чинного законодавства України у цій сфері.

Ключові слова: принципи та властивості провадження, диспозитивність, публічність, провадження в справах про адміністративні правопорушення.

Повний текст статті

Список використаних джерел:

1. Грошевий Ю., Говорун Д. Скарга як засіб реалізації принципу публічності (до проекту Кримінального процесуального кодексу України) / Ю. Грошевий, Д. Говорун // Вісник національної Академії прокуратури України. – № 1. – 2012. – С. 50-56.
2. Миколенко А.И. Административный процесс и административная ответственность : учебное пособие / А. И. Миколенко. - изд-е 3-е перераб. и допол. – Х. : ООО «Одиссей», 2007. – 360 с.
3. Бандурка О. М. Адміністративний процес : підручник [для вищих навч. закл] / О. М. Бандурка, М.М.Тищенко. – К. : Літера ЛТД, 2001. – 336 с. (рос. мовою).
4. Кодекс Украины об административных правонарушениях : Научно-практический комментарий / А.С.Васильев, Е. В. Додин, А. И. Миколенко, О. П. Подцерковный [и др.] ; под общ. ред. А. С. Васильева, А.И.Миколенка. – 6- е изд., доп. и перераб. - Х. : ООО «Одиссей», 2008. – 1024 с.
5. Сиротяк М. Р. Захист прав потерпілого в провадженні в справах про адміністративні правопорушення : дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец 12.00.07 – адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право / М. Р. Сиротяк. – Харків, 2007. – 204 с.

ПОЛІТИЧНА КОРУПЦІЯ – ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ

Армаш Надія Олексіївна

доктор юридичних наук, доцент, завідувач кафедри
конституційного, адміністративного, господарського права та процесу,
Київський університет права НАН України

Анотація

У статті розглянуто поняття та сутність політичної корупції. Поняття «політична корупція», пропонується розуміти як одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, наділеній державно-владними повноваженнями в сфері формування державної політики, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов'язаних із цим можливостей. такий підхід дозволить
індивідуалізувати питання відповідальності за корупційні діяння та підвищити ефективність запобігання проявам політичної корупції серед державних політичних діячів. Визначені суб’єкти політичної корупції та їх характеристика.

Ключові слова: політична корупція, державна політика, суб’єкти політичної корупції, державний політичний діяч.

Повний текст статті

Список використаних джерел:

1. Мельник М. Політична корупція: сутність, чинники, засоби протидії / М.І. Мельник // Національна безпека і оборона. – № 7, 2009. – С. 67–72.
2. Міщенко С. Політична корупція: український діагноз [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.intellect.org.ua/index.php?lang=u&material_id=43704&theme_id=7223
3. Дерега В.В. Політична корупція: визначення та особливості / В.В. Дерега // Наукові праці. Серія «Політологія», 2009. – Том 110. Випуск 97. – С. 72–76.
4. Чуклинов А.Е. Административный ресурс как специфическая форма политической коррупции: специализированный учебный курс / Под ред. доц. Е.В. Кобзевой. – Саратов : Саратовский Центр по исследованию проблем организованной преступности и коррупции, 2004. – 50 с.
5. Мельник М. Політична корупція: сутність, чинники, засоби протидії / М.І. Мельник // Національна безпека і оборона. – № 7, 2009. – С. 67–72.
6. Словник української мови / За заг.ред. І. Білодіда. – Т. 8. – Київ : «Наукова думка», 1977. – 832 с.
7. Мельник М. Політична корупція: сутність, чинники, засоби протидії / М.І. Мельник // Національна безпека і оборона. – № 7, 2009. – С. 67–72.
8. Про засади запобігання і протидії корупції : Закон України № 3206–VI від 07.04.2011 р. // Відомості Верховної Ради України. – 2011, № 40. – Ст.404.
9. Політична корупція в Україні: суб’єкти, прояви, проблеми протидії / Інформаційно–аналітичні матеріали до фахової дискусії «Політична корупція в Україні: стан, чинники, засоби протидії» 27 листопада 2009 р. – К. : Центр Разумкова, 2009. – 90 с.
10. Армаш Н.О. До питання розмежування посад державних політичних діячів та державних службовців / Н.О. Армаш // Форум права. – № 1, 2012. – С. 45–51.
11. Авер’янов В.Б. Кодифікація адміністративного законодавства: нове бачення перспективи / Державне управління: проблеми адміністративно-правової теорії та практики / За заг. ред. В.Б. Авер’янова. – К. : Факт, 2003. – С. 43–47.
12. Концептуальні засади взаємодії політики й управління : навч. посіб. / авт. кол. : Е.А. Афонін, Я.В. Бережний, О.Л. Валевський та ін. ; за заг. ред. В.А. Ребкала, В.А. Шахова, В.В. Голубь, В.М. Козакова. – К. : НАДУ, 2010. – 300 с.
13. Мельниченко В.І. Політична нейтральність і професійність державної служби України / В.І.Мельниченко // Університетські наукові записки. – 2005, № 1–2 (13–14). – С. 302–307.
14. Мотренко Т. Особливості стосунків між політиками та вищими державними службовцями в перехідних демократіях / Т. Мотренко // Демократичний розвиток: вищі державні службовці та політико-адміністративні стосунки : Матеріали XVIII Міжнарод. Конгресу з підготовки вищих державних службовців (15–17 червня 2005 р., Київ) / Укл. С. В. Соколик. – К. : «К.І.С.», 2005. – С. 35–39.