Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ КОЛЕКТИВНО-ГРУПОВИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

МИХАСЬКОВА Марина Анатоліївна –

кандидат педагогічних наук, доцент,

завідувач кафедри теорії та методики музичного мистецтва

Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

e-mail:[email protected]

Анотація

    У статті розглянуто реалізацію інтерактивних методів навчання в професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Особливу увагу приділено групі колективно-групових методів навчання, де передбачено роботу в змішаних групах (велике коло, обговорення проблеми, мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, мозаїка, аналіз ситуацій, вирішення проблем) та інших. Запропоновано декілька прикладів їхнього застосування в процесі викладання предметів «Історія зарубіжної музики», «Історія української музики», «Музична педагогіка». Передбачено, що методи можна застосовувати в процесі підготовки фахівців зі спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Визначено, що колективно-групові методи допомагають студентам зануритися в конкретні практичні проблеми (ситуації), знайти можливі варіанти та шляхи їхнього вирішення. Вони дозволяють студентам забезпечити професійну спрямованість освіти, у практичному викладанні більше враховувати специфіку обраної спеціальності, формувати відповідні навички на практиці. Метою застосування цих методів є розширення, поглиблення й деталізація наукових знань, отриманих студентами на лекціях та в процесі самостійної роботи, прищеплення умінь і навичок, розвиток наукового мислення та усного мовлення студентів.

Ключові слова: інтерактивне навчання, колективно-групові методи навчання, музично-педагогічна діяльність, професійна підготовка вчителя музичного мистецтва.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Інтерактивні методи навчання: теорія і практика впровадження [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code103F1AF92B958

2. Мозковий штурм [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrloves.ru/moda-ta-stil/5942mozkovij-shturm.html

3. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія і практика / О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А.П.Н., 2002. – 136 с.

4. Ростовський О. Я. Музична педагогіка: навчальні програми, методичні рекомендації та матеріали. – Ніжин: Вид-во НДУ ім. М.Гоголя, 2001. – 112 с.

ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

НЕСТЕРЕНКО Тамара Сергіївна –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри філософських та гуманітарних дисциплін

Кропивницького інституту державного та муніципального управління

[email protected]

Анотація

    Стаття присвячена проблемі професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи. Розглянуто різні аспекти підготовки майбутніх учителів початкових класів. В статті розкрито сутність, структура, компоненти і види підготовки вчителя початкової школи.

Ключові слова: майбутні вчителі початкової школи; професійна підготовка; структура, компоненти, види підготовки.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Амонашвили Ш. А. Педагогическая симфония / Ш. А. Амонашвили. – М.: Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 2002. – 672 с.

2. Володько В. М. Основні компоненти загальнопедагогічної підготовки майбутнього вчителя / В. М. Володько / / Проблеми сучасної педагогічної освіти: зб. ст. / Крим. держ. гуманіт. ін-т. – К., 2001. – Вип. 3. – 4. – С. 25–42.

3. Галузевий стандарт вищої освіти. Освітньо– професійна програма підготовки бакалавра за спеціальністю 6.010100 початкове навчання
[розробники В. І. Бондар, І. М. Шапошнікова, А. П. Каніщенко, С. В. Страшко, Т. І. Тітова, З. Л. Гейхман]. – К.: Альянс, 2006. – 140 с.

4. Денисенко В. В. Формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів початкових класів : автореф. дис. … канд. пед. наук: / В. В. Денисенко. – Харків, 2005. – 19 с.

5. Мижериков В. А. Введение в педагогическую деятельность: учеб. пособ. для студентов пед. учеб. заведений / В. А. Мижериков, Т. А. Юзефавичус. – М. : Педагогическое общество России, 2005. – 352 с.

6. Новий тлумачний словник української мови [Текст]: 42 000 слів. Т. 3. П-Я / [уклад.: В. В. Яременко, О. М. Сліпушко]. – 2-ге вид., випр. – К.: Аконіт, 2001. – 862 с.

7. Савченко О. Удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів / О. Савченко // Початкова школа. – 2001. – № 7. – С. 1–4.

8. Сластенин В. А. Общая педагогика: учебное пособие для студентов вузов : В 2–х ч. Ч.1. / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов. – М.: ВЛАДОС, 2002. – 288 с.

9. Хомич Л. О. Професійно–педагогічна підготовка вчителя початкових класів / Л. О. Хомич. – К.: Магістр–S, 1998. – 201 с.

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВИХОВАТЕЛЯ ДО ФОРМУВАННЯ ДИТЯЧОГО КОЛЕКТИВУ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

ПАСІЧНІЧЕНКО Анжела Василівна –

кандидат психологічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти

Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті обгрунтовано роль колективу у формуванні особистості дитини дошкільного віку. З'ясовано, що дитячий колектив є середовищем соціального становлення вихованця. Проаналізовано зміст та методичні аспекти професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до формування дитячого колективу. Визначено специфіку організації та проведення лекційних і практичних занять.

Ключові слова: професійна підготовка, вихователь, дошкільники, дитячий колектив, формування особистості, заклад дошкільної освіти.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Діти і соціум: особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: монографія / А. М. Богуш, Л. О. Варяниця, Н. В. Гавриш, С. М. Курінна, І. П. Печенко; Наук. ред. А. М. Богуш; За заг ред. Н. В. Гавриш. – Луганськ: Альма-матер, 2006. – 368 с.

2. Колосова О. В. Колектив як фактор соціального становлення особистості старшого дошкільника / О. В. Колосова // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. – 2014. – Випуск 42. – Ч.2. – С. 31–35.

3. Кон И. С. Ребенок и общество / И. С. Кон. – М.: Академия, 2003. – 336 с.

4. Кудикіна Н. В. Гра: феноменологічна та педагогічна характеристики/ Н. В. Кудикіна // Освітологічний дискурс. – 2010. – № 1. – С. 20–30.

5. Павлик О. А. Інтерактивні технології в підготовці вчителя-словесника / О. А. Павлик // Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка.  2005.  №25.  С. 116–118.

6. Пасічніченко А. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування соціальнокомунікативної компетентності дошкільників / А. В. Пасічніченко // Вісник Черкаського університету. Серія: педагогічні науки. – 2017. – Випуск № 11. – С. 97–103.

7. Рогальська І. П. Соціалізація особистості у дошкільному дитинстві: сутність, специфіка, супровід: монографія / І. П. Рогальська. – Київ: Міленіум, 2008. – 400 с.

СОЦІАЛЬНА РОБОТА З «СІМ’ЯМИ ГРУПИ РИЗИКУ»

ПІДВАЛЬНА Юлія Василівна –

кандидат педагогічних наук, доцент,

кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

e-mail: [email protected]

Анотація

    Важлива роль належить соціальним працівникам в організації соціальної роботи з «сім’ями групи ризику», які мають порушення в адаптації. Соціальна робота з сім’єю має багатоаспектний характер. Ця діяльність спрямована на вирішення потреб сім’ї і її соціального оточення.

Ключові слова: соціальні працівники, «сім’ї групи ризику», соціальна робота, «неблагополучна сім’я», «проблемна сім’я», «деструктивна сім’я» «дисфункціональна сім’я», «негармонійна сім’я».

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Воронцова М. В. Сім’ї «групи ризику»: проблеми, шляхи рішення. Монографія / М. В. Воронцова. – Москва, 2009. – 194 с.

2. Грицай А. Г. Сім’ї «групи ризику»: в структурі ттипології неблагополучних сімей / А. Г. Грмцай // Вісник Адигейського державного університету, Серія: Педагогіка і психологія. – 2009. – Вип. 3 (47). – С. 32–36.

3. Зубкова Т. С. Организация и содержание работы по социальной защите женщин, детей и семьи: Учеб. пособие для студ. сред. проф. учеб. заведений / Т. С. Зубкова, Н. В. Тимошина. – 2-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 224 с.

4. Іванцова А. О. Про роботу з проблемними сім’ями / А. О. Іванцова // Виховання школярів. – 2000. – №10.– С. 18–20.

5. Методика и технология работы социального педагога: Учеб. пособие для ВУЗОВ / Под. ред. М. А. Галагузовой, Л. В. Мардахаева. – М. : Издательский центр «Академия», 2002. – 192 с.

6. Прохорова О. Г. Семьеведение теория и практика / О. Г. Прохорова, Е. И. Холостова. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Издательство Юрайт, 2014. – 379 с.

7.Роль батька в соціалізації дітей // Андрєєва Т. В. Сімейна психологія: навчальний посібник. – СПб. : Мова, 2004. – С. 167.

8. Феминология. Семьеведение. Под ред. Л. Т. Шинелевой. – М.: Изд- во МГСУ «Союз», 1997. – Т. 2. – С. 121–134.

9. Холостова Е. И. Социальная работа: учебник для бакалавров / Е. И. Холостова. – М.: Дашков и К, 2012. – 612 с.

ФАХОВЕ МУЗИЧНЕ МИСЛЕННЯ У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ДИРИГЕНТІВ ХОРУ

ПІХТАР Олена Анатоліївна -

кандидат педагогічних наук, доцент,

декан факультету мистецтв відокремленого підрозділу

«Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв»

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті аналізується фахове музичне мислення як ключова компетентність у фаховій підготовці майбутніх диригентів хору. У роботі стверджується, що питання активізації музичного мислення студентів мистецьких вищих навчальних закладів забезпечують якість їхньої професійної підготовленості. Диверсифікація індивідуальних характеристик та типів музичного мислення, методи розвитку музично-пізнавальної діяльності студентів сприяють процесу формування професійної компетентності диригентів хорових колективів.

Ключові слова: фахове музичне мислення, професійна компетентність, майбутні диригенти хору, фахова підготовка, мистецькі вищі навчальні заклади.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бурська О. Феномен музично-виконавського мислення та особливості його формування у процесі навчально-репетиційної діяльності студентів / О. Бурська // Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. – Вип. 8. – Вінниця: «Гіпаніс», 2003. – С. 121–125.

2. Гринчук І. Проблеми музичного мислення: теорія і методика розвитку. Діалектика музичного логосу та ейдосу: навч.-метод. посібник / І. Гринчук, О. Бурська. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. – 224 с.

3. Давидов М. Аспекти фахового мислення музиканта-виконавця / М. Давидов // Актуальні питання гуманітарних наук. – Вип. 7. – 2013. – С. 93–118.

4. Мозгальова Н. Г. Особливості музичного мислення майбутнього вчителя музики / Н. Г. Мозгальова // Наука і сучасність: зб. наук. праць Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – К.: Лагос, 2001. – ТХХ VIII. – С. 50–56.

5. Олексюк О. М., Ткач М. М. Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва: навч. посібник / О. М. Олексюк, М. М. Ткач. – К.: Знання України, 2004. – 264 с.

6. Растригіна А. Формування фахових компетенцій у класі хорового диригування як основа професіоналізму майбутнього педагогамузиканта / А. Растригіна // Молодь і ринок. – № 10 (93), 2012. – С. 11–14.

7. Рябова О. Музично-слухові уявлення як операнди музичного мислення особистості / О. Рябова // Естетика і етика педагогічної дії. – 2016. – Вип. 13. – С. 60–68.

8. Сверлюк Я. В. Компетентнісний підхід як динамічне процесуальне явище в диригентськооркестровій освіті / Я. В. Сверлюк // Духовність особистості в системі мистецької освіти: зб. пр. наук. шк. д-ра пед. наук, проф. О. М. Олексюк / Київський ун-т ім. Б. Грінченка. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – С. 35–42.

9. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.