Участь у роботі наукової школи академіка НАПН України Т. С. Яценко
Сучасну українську практичну психологічну науку неможливо уявити без проведення щорічних Всеукраїнських навчально-методичних семінарів (жовтень 2012 р.) та Авторських шкіл (квітнь 2012 р.) академіка НАПН України Т. С. Яценко та її послідовників.
Участь у конференціях з глибинної психокорекції стала своєрідною традицією для студентів факультету педагогіки та психології, яку впровадила доцент кафедри практичної психології нашого ВУЗу – Галушко Л. Я. Вона є активним учасником конференцій, оскільки часто проводить майстер-класи.
Основи психодинамічної теорії в Україні сформовані академіком Національної академії педагогічних наук України Яценко Тамарою Семенівною.
Т. С. Яценко – вчений зі світовим ім'ям: член міжнародної тренінгової асоціації в Нью-Йорку, учасник Третього всесвітнього конгресу з психотерапії (Відень, 2002); підтримує наукове співробітництво з вченими Білорусії, Німеччини, Голландії, Киргизстану, Росії, Фінляндії, Франції та інших країн; чотири рази брала участь у семінарах, що проводилися в Росії за ініціативою Фонду Дж. Сороса в містах Підмосков'я, в якості ведучої тренінгової групи. Т. С. Яценко неодноразово була представлена серед імен державних діячів та наукової еліти України. Громадсько-наукові заслуги Т. С. Яценко підтверджуються відповідними нагородами (див. фото 2).
Фото 2: а - «Заслужений діяч народної освіти України», 1996;
б - «Відмінник освіти України», 1999;
в - «Орден Княгині Ольги III ступеня», 2001 р.;
г - «За наукові досягнення», 2006;
д - «Золота медаль К. Д. Ушинського», 2009.
Зародження даного підходу можна віднести до 1978-1979 рр., що знайшло втілення в розробці методу активного соціально-психологічного навчання (АСПН), який спочатку був зорієнтований на оптимізацію спілкування вчителя з учнями (докторська дисертація (1989 р., при консультативній підтримці академіка РАО Бодальова О. О.). Поштовхом до науково-практичних пошуків послугувала практика соціально-психологічного тренінгу (СПТ) в Москві і Новосибірську, стажування з групової психотерапії в Ленінграді (Санкт-Петербург), Польщі (Варшава, Гданськ).
Авторський метод активного соціально-психологічного пізнання з часом набув інструментальні можливості проникнення в глибини психіки з метою їх індивідуалізованого пізнання та надання практичної допомоги суб'єкту.
Чого вдалося досягнути за допомогою методу АСПП академіком НАПН Україні Т. С. Яценко?
По-перше, розкрито когнітивний ракурс процесу глибинного пізнання психіки, що стимулює суб'єкта до розвитку рефлексивного (соціально-перцептивного) інтелекту, на підставі реінтегрування деформованих структур психіки, які порушують функціональну гармонію взаємозв'язків у системі «свідоме – несвідоме» і переході на більш високий рівень психічної інтеграції. По-друге, досліджено зміст деформацій психіки в їх едіпальних залежностях, які продукують ускладнення відносин з первинними лібідними об'єктами (і з оточуючими людьми) через неприйняття, «відсікання» певних аспектів їхньої психіки, які є заміщенням чуттєвого до них тяжіння з мортідною валентністю. По-третє, виявлено провідні тенденції психіки в їх універсальності (трансцендентності): а) «до сили» і «до слабкості», б) «до людей» і «від людей» («до психологічної імпотенції»), в) «до життя» і «до психологічної смерті». Встановлено, що провідною тенденцією усієї захисної системи є «від слабкості до сили», що забезпечується ціною відступів від соціально-перцептивної реальності, включаючи інтроектування соціально небажаних. По-четверте, пізнання психологічного захисту в АСПП зосереджено на встановленні його системної впорядкованості, з таким підструктурним його утворенням як «суб’єктивна зінтегрованість психіки»; вперше в психології узагальнено і універсалізовано різновиди захистів у взаємозв'язках і автономії функціонування, а саме: ситуативні (периферійні) і базальні (особистісні). По-п’яте, розкрито архетипно-функціональну здатність психіки до візуалізації латентного її змісту при селекціонуванні смислових навантажень. Доведено наявність архетипних здібностей психіки до символізації та матеріалізації ідеальних реалій шляхом перекодування. Поставлено акцент на «зрощеності» архетипу з захисною системою та механізмами символізації (натяк, згущення, зміщення, локалізація, генералізація та ін.), що має вияв в полізначності символів та ін. По-шосте, вивчено властивості цілісної психіки у взаємозв'язках динаміки і статики, впливу едіпальних залежностей на формування внутрішніх суперечностей, наявність взаємозв'язків (і автономії) свідомої і несвідомої сфер психіки, залежність особистісної проблеми суб'єкта від порушення інформаційного обміну між свідомим і несвідомим. По-сьоме, доведено, що глибинне пізнання полегшується і стає доступним для свідомого завдяки процесу візуалізації, тобто матеріалізованій самопрезентації суб'єкта за умови спонтанності і невимушеності його поведінки. По-восьме, визначено та удосконалено прийоми і методи глибинно-психологічного пізнання, яке рунтується на діагностико-корекційному процесі в його нерозривній єдності. По-дев’яте, вперше у форматі глибинного пізнання створена методика психоаналізу комплексу тематичних малюнків суб’єкта (33-38 тем), з наступною психоаналітичною інтерпретацією якщо є діалогічна взаємодія. Успішність методики зумовлена насамперед комплексністю пропонованих (потенційному автору) тем малюнків, які стосуються різних сфер життєдіяльності людини, у відповідності з системною впорядкованістю психічного та діалогічною взаємодією з автором, яка об’єктивує взаємозв’язки між малюнками. По-десяте, визначено прикладні аспекти психодинамічної теорії, це: глибинно-психологічний ракурс адаптації; особливості діалогічної взаємодії в системі «психолог – респондент»; виховання та психокорекція; глибинні витоки релігійної віри; впровадження АСПП в школі (в роботі з підлітками); порівняльний аналіз проективних і психоаналітичних методик пізнання психіки та ін., що відображають дисертації послідовників Т. С. Яценко.
І, насамкінець, розроблена «Модель внутрішньої динаміки психіки» гармонійно доповнила структуру психіки, введену З. Фрейдом. Це дозволило підкреслити відмінності функціонування психіки в її суперечливій сутності в двох напрямах: «по горизонталі» (Т. С. Яценко) і «по вертикалі» (З. Фрейд), в контексті єдності й автономії підструктур («свідомість – несвідоме»). В одноактній поведінці перетин «вертикалі» і «горизонталі» обумовлює «точку», розкриття змісту якої потребує додаткових засобів, що забезпечили б розгортання її семантики в діалозі з респондентом. Останньому сприяє вихід на асоціативний ряд взаємозв’язків, зумовлених інваріантністю й ітеративністю поведінки. Процесуальна діагностика передбачає її убудованість в природний порядок психічного, що об'єктивується спонтанною активністю респондента.
Представлений психодинамічний формат досліджуваних проблем глибинної психокорекції Т. С. Яценко знайшов наукове підтвердження в захисті двох докторських і 30 кандидатських дисертацій. Наукова школа академіка НАПН Україні Т. С. Яценко сприяє розвитку практичної психології в Україні, теоретико-методологічному фундуванню психологічної служби. Це підтверджує той факт, що під керівництвом Т. С. Яценко розроблено Галузевий стандарт з підготовки бакалаврів практичної психології та його затвердження як МОН України, так і Міністерством праці та соціальної політики України (2004).
З 2006 року функціонує Науково-дослідний центр глибинної психології, відкритий постановою Президії НАПН Україні при РВНЗ «Кримський гуманітарний університет» (м. Ялта). Особливого поштовху розвиток теоретико-практичних проблем глибинної психології набув внаслідок проведення Авторських шкіл академіка НАПН України Т. С. Яценко. Це каталізувало становлення глибинної психології в Україні і частково в Росії, що засвідчується участю психологів із більш як 30 міст України та психологів Москви і Підмосков’я.
Посібники по авторським Школам видаються на підставі аудіо-і відеозаписів аналітичного процесу. На даний момент проведено вісім авторських Шкіл, опубліковано 5 посібників (див. фото 1).
Фото 1. Книги по Авторським школам
Всеукраїнський семінар з проблем глибинного пізнання (з щорічною конкретизацією тематики), що відображають відповідні збірники статей, видані при НПУ імені М. П. Драгоманова.
Т. С. Яценко має об’ємні просвітницько-громадські обов’язки. З 1992 року і до цього часу є членом Вищої атестаційної колегії Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. З 1995 року – членом Спеціалізованої вченої ради по захисту кандидатських і докторських дисертацій Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, а з 2002 року – членом експертної ради ДАК МОНМС України. З 2008 року – член Координаційної ради по затвердженню наукових тем по психології при НАПН України. Член редколегії низки періодичних видань: журналів «Практична психологія і соціальна робота» (м. Київ), «Проблеми сучасної педагогічної освіти» (РВНЗ КГУ, м. Ялта), «Психологія і суспільство» Інституту експериментальних систем освіти (м. Тернопіль) та ін.
Це дає нам змогу стати активним учасником не тільки у поглибленні теоретичних знань з даного напрямку психологічної науки, але й отримати практичний досвід роботи у методі АСПП, який містить в собі роботу з іграшками, камінням, тістом, елементи психодрами, казкотерапії, використання психомалюнку. Цим ми завдячуємо викладачу кафедри практичної психології, кандидату психологічних наук, Галушко Любові Ярославівні, яка є не тільки простим споглядачем, а й безпосередньо проводить тренерську роботу у малих групах, спрямованих на пізнання себе в контексті вищеназваного методу.
Активна участь у подібних заходах сприяє становленню нас, як професіоналів у своїй галузі, вмотивовує до саморозвитку, самопізнання та формує у нас прагнення до самовдосконалення.
На базі розробленого Яценко Т. С. методу, ми маємо змогу вивчати його більш розгорнуто у процесі групової роботи поза навчальним процесом завдяки організованим Галушко Л. Я. гуртком, в якому беруть участь студенти різних курсів факультету педагогіки та психології. Робота, яка відбувається в межах групи, дозволяє більш глибоко вивчати власну особистість, свій внутрішній світ та інших учасників. Таким чином, ми проявляємо себе безпосередньо як практичні психологи, що позитивно впливає на наші професійні навички, професійний досвід.
Участь в авторських школах під керівництвом Т.С.Яценко, навчання у такого Майстра сприяє професійному зростанню та вдосконаленню навичок та вмінь. А це вже перший крок до професійного становлення практичного психолога. Дякуємо!
Матеріал підготовили: Юлія Полякова (48 група), Аліса Тускаєва (48 група), Аксьонова Марина(46 група), Бордюг Руслана(46 група), Степанова Аліна (46 група), Пархоменко Олена (58 група).
Примітка: Повідомлення написано на основі наукової публікації «Психодинамічна теорія: методологія та науково-практичні здобутки» за ред.Т.С.Яценко (Вроцлав, 2012).