Онлайн зустріч з академіком НАПН України, доктором психологічних наук, професором Т. С. Яценко
Карантинні обмеження можуть відкривати і нові можливості. 16 – 17 грудня 2020 р. у дистанційному форматі, за допомогою сучасних новітніх технологій, відбулася онлайн зустріч з академіком НАПН України, доктором психологічних наук, професором, завідувачем Науково-дослідної лабораторії глибинної корекції та психолого-соціальної реабілітації Тамарою Семенівною Яценко. Такий формат співпраці обумовлений вивченням навчальної дисципліни «Активне соціально-психологічне пізнання» при ЦДПУ імені В. Винниченка, що входить до Галузевого стандарту з підготовки бакалаврів практичної психології (2004) розробленим під її керівництвом і затвердженим МОН України. Тамара Семенівна подякувала керівництву та колективу кафедри практичної психології за введення курсу «Активне соціально-психологічне пізнання» у навчальний процес підготовки психологів-магістрів.
Представлена психодинамічна теорія та відповідні методологічні та методичні засади спрямовують практику групової психокорекції за авторським методом. Академік Тамара Семенівна Яценко – фундатор вітчизняної психодинамічної теорії та розробник оптимального варіанту групової психокорекції у формі методу активного соціально-психологічного пізнання, яке може бути реалізоване як у малій, так і у великій групах учасників, а тепер – і в онлайн форматі. Студенти-психологи, зокрема, магістри очної та заочної форм навчання, мали унікальну можливість бути учасниками психокорекційного процесу і змогли на практиці переконатися на скільки психіка індивідуальна та підкорена універсальним законам психології.
У процесі роботи Тамара Семенівна поєднала представлення методологічних основ глибинної психокорекції та практикум прочитування смислових параметрів поведінки учасників. Основний метод пізнання психіки, що використовувався у процесі роботи, – психоаналіз із застосуванням комплексу тематичних малюнків (у поєднанні з репродукціями художніх полотен), безпосереднім учасником якого був магістрант В. П. Кіяшкін. Така співпраця базувалася на діалогічній взаємодії психолога з респондентом.
Кожен із учасників мав можливість висловитися, як у процесі роботи, так і по завершенні її.
Магістрантка Анастасія Олексієнко: «Я хотіла би подякувати Т. С. Яценко та Л. Я. Галушко за надану можливість долучитись до пізнання курсу «Активне соціально-психологічне пізнання» в такому форматі. Було дуже цікаво спостерігати як працює професор, академік НАПН України – засновник цього методу – Тамара Семенівна Яценко. Для мене, студента – психолога, була ця зустріч змістовною, адже вказує на спрямованість до професійності та екологічного підходу у роботі із респондентом. Ці два дні занять мене вразили можливістю опанування практичним інструментарієм та здатністю до інтерпретації досвідного матеріалу. Така робота для мене – майстер-клас, де за такий короткий час можна налагодити психологічний контакт із респондентом і досягнути в процесі психотерапевтичної роботи таких колосальних результатів.
Переконана, що така взаємодія між Центральноукраїнським державним педагогічним університетом імені Володимиром Винниченка та Черкаським національним університетом імені Богдана Хмельницького сприяєтиме налагодженню комунікацій між студентами – психологами у навчально-виховному процесі».
Магістрантка Аліса Кушнірова: «Унікальний метод активного соціально-психологічного пізнання сприяє, насамперед, власній особистісній психокорекції та розвитку соціально - перцептивних компетенцій. У процесі використання методу АСПП створюються умови для вивчення особливостей внутрішньої детермінації активності особистості. У презентованій роботі академіком Тамарою Семенівною Яценко узагальнено теоретичні основи глибинного пізнання та розкрито особливості діагностико-психокорекційного процесу. Здобуті мною знання та практичні навички будуть використані у подальшій професійній діяльності».
Магістрант Віктор Кіяшкін : Я брав безпосередню активну участь в якості респондента, де психологом є засновниця методу активного соціального психологічного пізнання – академік Національної академії психологічних наук України Тамара Семенівна Яценко. Для мене, без перебільшень, стало откровенням провести роботу із таким спеціалістом, визнаним майстром своєї справи, тим більше, що в таких заходах я ще ніколи не брав участі. Основою глибинно-психокорекційної роботи став психоаналіз картин з репродукцій відомих художників та моїх авторських психомалюнків.
Спільна робота з Тамарою Семенівною допомогла мені в поглибленні самопізнання та послабленні механізмів психологічного захисту, пізнанні неусвідомлених, прихованих змістів психіки, розумінні своїх особистісних проблем. Ця співпраця показала, що системи свідомого і несвідомого, дуальність нашої психіки діють незалежно одна від одної, але разом із тим спонтанно на рівні підсвідомості тісно переплетені, – і все це характеризує цілісність. Особливо вдячний Яценко Тамарі Семенівні за її толерантність, глибоке розуміння таїнства психіки, що давало мені відчуття захищеності, розслабленості і сприяло спонтанності й невимушеності моїх відповідей.
Висловлюю щиру вдячність усім, хто долучився до цього цікавого, пізнавального, глибинно-психокорекційного заходу, а особливо виражаю слова подяки організатору онлайн заняття – Галушко Любові Ярославівни, за її професіоналізм та просвітницькі погляди у надані знань студентам.
Метод активного соціально-психологічного пізнання дозволяє мені більше пізнати себе, і, сподіваюсь, у моїй подальшій роботі наддасть можливість працювати на його підґрунті з тими, хто потребує психологічної допомоги.
Професія психолога поєднує в собі мудрість і молодість душі, креативність і величезну енергію, доброту і виваженість! Дякуємо Вам, Тамаро Семенівно, що долучаєте нас до глибинного пізнання психіки в її цілісності шляхом розкриття позадосвідних, архаїчних утворень психіки в їхньому дієвому потенціалі, що є актуальним у підготовці психолога.
Інформація підготовлена за матеріалами кафедри практичної психології