Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет освітніх наук та мистецтв

VІІ Всеукраїнська науково-практична конференція: «Психолого-педагогічний супровід розвитку особистості дитини в умовах взаємодії закладу дошкільної освіти та сім’ї»

VІІ Всеукраїнська науково-практична конференція: «Психолого-педагогічний супровід розвитку особистості дитини в умовах взаємодії закладу дошкільної освіти та сім’ї»

24 вересня 2025 року викладачі кафедри дошкільної та початкової освіти (Котелянець Н. В., Котелянець Ю. С., Нікітіна О. О., Мартін А. М., Горська О. О., Баранюк І. Г., Андросова Н. М., Вдовенко В. В., Жигова І. В., Кіндей Л. Г., Цуканов Н. М., Прибора Т. О.) та студенти спеціальності А2 «Дошкільна освіта» бакалаврського рівня (група ДО23-Б) і магістерського рівня (група ДО25-М) взяли участь у VІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції «Психолого-педагогічний супровід розвитку особистості дитини в умовах взаємодії закладу дошкільної освіти та сім’ї».

Доктор педагогічних наук, професор кафедри вищої математики та методики навчання математики, проректор з наукової роботи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Годованюк Тетяна Леонідівна та кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України, в. о. декана факультету дошкільної та спеціальної освіти УДПУ імені Павла Тичини Дудник Олена Володимирівна урочисто відкрили конференцію.

Доктор філософії, доцент кафедри теорії і методики дошкільної освіти, декан факультету дошкільної освіти Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка Дмитренко Аліна Павлівна окреслила напрями розвитку дошкільної освіти. Вона підкреслила, що прогрес у цій сфері можливий лише за умови тісної співпраці з батьками, психологами та всією освітянською спільнотою.

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії, технологій і методик дошкільної освіти Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди Шуть Микола Миколайович у своєму виступі розкрив тему «Ігрова потреба дитини як екзистенція». Він наголосив, що гра є невід’ємною складовою життя дитини, у якій вона не лише випробовує власні сили, а й повноцінно живе. Дослідник підкреслив, що гра і життя становлять цілісність, адже саме через гру дитина відкриває світ, пізнає себе та інших, а також закладає підвалини культурного розвитку людства. У своїй доповіді він звернув увагу на історичний і філософський аспект феномена гри, зазначивши, що в понятті «людина» існує вісім значень, з яких перше, походячи від грецької мови, визначає людину як гравця, а в латинській традиції слово має вісім смислових відтінків. Учений підкреслив, що основи ігрової діяльності дитина засвоює насамперед у сім’ї, де відбувається перше входження у культуру гри, яка в подальшому стає провідним чинником становлення особистості.

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти та професійного розвитку педагогів КНЗ «ЧОІПОПП Черкаської обласної ради» Андрющенко Тетяна Костянтинівна у своєму виступі висвітлила значення позитивного мислення як важливого чинника професійної успішності сучасного педагога. Вона наголосила, що свідома установка на позитив, уміння відмовлятися від негативних формулювань та замінювати їх конструктивними висловлюваннями створюють основу для внутрішньої гармонії, стресостійкості та віри у власні можливості. Науковиця детально зупинилася на техніках і вправах, що допомагають педагогу підтримувати позитивний настрій, зокрема техніці «звільнення від частки не», методиці «шкідливих слів», пошуку позитиву в негативі, а також практиці роботи з емоціями «7-П». Вона підкреслила, що позитивне мислення тісно пов’язане з формуванням професійної самосвідомості педагога та визначає стиль його спілкування з дітьми і колегами. Педагог, який свідомо розвиває в собі цю здатність, здатний передавати вихованцям установку на оптимізм, життєву активність та самореалізацію, що відповідає гуманістичним орієнтирам сучасної освіти.

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського Шикиринська Олександра Василівна представила доповідь на тему «Створення інтерактивного контенту в закладі дошкільної освіти з використанням цифрових ресурсів». У своєму виступі вона акцентувала увагу на практичних можливостях застосування безкоштовного сервісу LearningApps.org, що надає педагогам широкий спектр інтерактивних вправ, зокрема завдання на класифікацію, послідовність та створення колекцій. Доповідачка підкреслила, що цей ресурс може ефективно використовуватися як у традиційному освітньому процесі, так і за умов дистанційної взаємодії, зокрема у співпраці з батьками, а також для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Окремо було розглянуто можливості платформи Genially.com, яка пропонує велику кількість шаблонів, серед яких значна частина доступна безкоштовно. Водночас Шикиринська Олександра Василівна зауважила, що цей ресурс не має української мовної підтримки, обмежуючись лише чотирма мовами, серед яких англійська.

У доповіді було також представлено сервіс Classtime.com, що призначений для перевірки навчальних результатів дітей. Серед його переваг відзначено компактність, зручний інтерфейс, доступ до загальної бібліотеки тестів та можливість організації командних ігор. Водночас підкреслено, що ресурс є платним. Таким чином, виступ окреслив практичні інструменти для створення сучасного інтерактивного контенту в дошкільній освіті та визначив їхні переваги й обмеження.

Директор Гончаренко центру Умань, голова осередку ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» Черкаської області Пентій Ольга Василівна у своєму виступі на тему «Освіта впродовж життя. Гарне гасло чи реальні можливості?» розкрила такі ключові тези.

Вона наголосила, що інформаційний простір сьогодні подвоюється приблизно кожні півтора року, і це ставить перед освітянами необхідність безперервно оновлювати свої знання й удосконалювати професійні навички. Освіта впродовж життя – це не лише гасло, а реальна стратегія виживання й розвитку людини в сучасному світі. За її словами, онлайн-курси та цифрові платформи стають одним із провідних механізмів такого неперервного навчання, надаючи доступ до знань незалежно від віку, місця чи часу.

У своїй доповіді пані Ольга представила діяльність Гончаренко центру як приклад реалізації концепції безперервної освіти. Вона описала, що центр є освітньо-культурним простором із безкоштовними курсами англійської мови, курсами фінансової грамотності, правилами дорожнього руху, цифрової безпеки та іншими освітніми ініціативами. Центр прагне стати платформою, яка об’єднує громадян, що прагнуть навчатися, змінювати своє середовище й реалізовувати себе через знання і творчість. Пентій підкреслила роль такого освітнього простору як каталізатора співпраці між різними групами: педагогами, батьками, громадськими ініціативами та громадами, що підтримує ідею освіти без бар’єрів. Вона зауважила, що освітні програми центру не тільки розвивають інтелектуальні компетенції, але й стимулюють особистісне зростання, творче мислення та активну громадянську позицію.

У підсумку в своєму виступі Ольга Пентій продемонструвала, що освіта впродовж життя – це не утопія, а прагматична відповідь на виклики швидкоплинної інформаційної доби, і що реалізувати її можна через створення відкритих освітніх просторів, таких як Гончаренко центр, які надають доступ до знань, об’єднують людей і посилюють потенціал громад.

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики дошкільної освіти Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка Любива Віталіна В’ячеславівна у своєму виступі на тему «Методика Yellow House English у дошкільній освіті України: дві мови, одне дитинство» ознайомила аудиторію з історією та особливостями впровадження міжнародного освітнього проєкту «Білінгвальне майбутнє. Дошкільна освіта». У доповіді було розкрито, що методика Yellow House English ґрунтується на створенні освітнього середовища, у якому діти дошкільного віку опановують дві мови – рідну та іноземну – у природному взаємозв’язку. Її сутність полягає в інтеграції мовної освіти в усі аспекти розвитку дитини, поєднанні домашнього і групового навчання, доступності для кожного педагога та забезпеченні природного занурення у мовне середовище. Структура програми передбачає трирічний курс із добіркою завдань для домашньої роботи. Любива В. В. підкреслила, що методика спрямована на збереження цілісності дитинства, забезпечення психологічної безпеки дитини, розвиток мовленнєвої компетентності, комунікативних умінь і мультикультурної чутливості.

У виступі було згадано про ключових діячів проєкту: Клер Селбі, Валдек Мікса та Руслану Григорівну Найду

Завідувач дошкільного навчального закладу ясла-садок комбінованого типу № 12 м. Умані Ващенко Алла Володимирівна у своєму виступі на тему «Забезпечення якості дошкільної освіти в науково-педагогічному проєкті «Інтелект України» окреслила ключові підходи до впровадження даної програми в освітній процес закладу. Вона наголосила, що проєкт спрямований на формування інтелектуального потенціалу дитини, розвиток пізнавальної активності, творчості та комунікативних умінь. Особливу увагу доповідачка приділила питанням системності та наукової обґрунтованості програми, що забезпечує високу якість освітнього середовища й ефективність підготовки дітей до шкільного навчання.

Відгуки викладачів та студентів можна переглянути у Facebook на сторінці факультету освітніх наук та мистецтв за посиланням.

Інформацію підготувала доцент Тетяна Прибора