Концепція розвитку кафедри освітніх наук на період 2025–2030 рр.
Орієнтиром розвитку кафедри є високий рівень вимог до викладання дисциплін, висока професійна та загальнонаукова підготовка професорсько-викладацького складу, високий рівень та культура викладання, спонукання до активного, творчого засвоєння знань здобувачами вищої освіти, що має забезпечити внесок кафедри в усебічне й системне формування позитивного іміджу Центральноукраїнського державного університету імені
Володимира Винниченка, його просування на основі унікальних конкурентних переваг у сфері академічної якості та експертизи.
Основна мета кафедри: задоволення зростаючого попиту сучасного суспільства на підготовку фахівців високої кваліфікації, високоморальних, патріотичних, освічених особистостей, спроможних зробити істотний внесок у майбутнє України.
Завдання кафедри:
- забезпечення максимального сприяння розвиткові здобувачів вищої освіти як свідомих і відповідальних громадян, цілісних та культурних особистостей, конкурентоздатних професіоналів та лідерів шляхом органічного поєднання освітньої, наукової та інноваційної діяльності на засадах академічної доброчесності;
- збільшення інтелектуального потенціалу та розвиток науково-дослідної бази кафедри, підвищення професіоналізму професорсько-викладацького складу;
- упровадження інноваційних методів організації освітнього процесу, освоєння прогресивних освітніх технологій;
- налагодження співпраці зі стратегічними партнерами.
Пріоритетним напрямом розвитку кафедри освітніх наук є забезпечення високого рівня фахової підготовки студентів та аспірантів. Кафедра має стати центром якісної підготовки фахівців у сфері освітніх наук, провідним осередком науково-теоретичного і практичного дослідження сучасних проблем розвитку освіти на різних рівнях її функціонування шляхом накопичення інтелектуального капіталу професорсько-викладацького складу кафедри, формування корпоративних цінностей, створення позитивного іміджу кафедри та університету в цілому.
Навчально-методична робота кафедри
У даному напрямі робота кафедри впродовж 2025–2030 рр. буде спрямована на:
- модернізацію відповідно до стандартів вищої освіти та сучасних вимог ринку праці та впровадження освітньо-професійної програми «Освітні науки (Позашкільна освіта)» ІІ (магістерського) рівня вищої освіти та освітньо-наукової програми «Освітні, педагогічні науки» ІІІ (освітньо-наукового) рівня вищої освіти;
- проходження акредитації освітньо-професійної програми «Освітні науки (Позашкільна освіта)» ІІ (магістерського) рівня вищої освіти;
- проходження акредитації освітньо-наукової програми «Освітні, педагогічні науки» ІІІ (освітньо-наукового) рівня вищої освіти;
- удосконалення системи залучення роботодавців до формування освітніх програм та навчальних планів підготовки здобувачів вищої освіти;
- удосконалення навчальних робочих програм з обов’язкових та вибіркових дисциплін із метою узгодження з національними та європейськими стандартами змісту освіти та професійної підготовки;
- підготовку до видання підручників та навчальних посібників та інших публікацій із навчально-наукового спрямування кафедри;
- удосконалення системи контролю за якістю освітніх послуг, у тому числі шляхом запровадження внутрішньої системи забезпечення якості на кафедрі;
- дотримання кодексу академічної доброчесності всіма учасниками освітнього процесу;
- запровадження інноваційних освітніх технологій у підготовку майбутніх учителів на засадах концепції «Нова українська школа»; використання комп’ютерних технологій у процесі викладання навчальних дисциплін, зокрема перехід на повне мультимедійне супроводження всіх курсів, які викладаються кафедрою;
- удосконалення методичного забезпечення навчання студентів за змішаною та дистанційною формами;
- введення викладання окремих курсів англійською мовою;
- активізація участі студентів у конкурсах студентських наукових робіт та олімпіадах.
Наукова робота кафедри
Пріоритетними завданнями наукової роботи кафедри педагогіки є:
- забезпечення своєчасного захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії аспірантами кафедри; активізація та мотивація підготовки докторських дисертацій викладачами та докторантами кафедри, своєчасне отримання вчених звань;
- участь викладачів, докторантів, аспірантів та студентів у міжнародних та всеукраїнських наукових і науково-практичних конференціях, семінарах, круглих столах з проблем розвитку освіти;
- публікація результатів досліджень викладачів, докторантів, аспірантів і студентів кафедри в наукових фахових виданнях України та інших держав, які входять до Організації економічного співробітництва та розвитку та/або Європейського Союзу;
- збільшення кількості публікацій співробітників кафедри у виданнях, які входять до міжнародних наукометричних баз Web of Science та Scopus;
- здійснення членами кафедри роботи щодо опонування та рецензування дисертацій, рецензування монографій, підручників і навчальних посібників, іншої навчально-методичної літератури;
- активізація участі членів кафедри в роботі разових спеціалізованих вчених рад із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії;
- розширення наукових зв’язків із партнерськими кафедрами українських та зарубіжних університетів;
- організація дискусійного клубу студентів та аспірантів задля обговорення результатів індивідуальної науково-пошукової роботи з дисциплін фахового спрямування;
- залучення студентів та аспірантів до участі в міжнародних конкурсах наукових робіт, грантових програмах та програмах академічної мобільності;
- удосконалення роботи кафедрального сайту та сторінок кафедри в соціальних мережах з метою поширення наукових здобутків викладачів, докторантів, аспірантів та студентів;
- продовження роботи щодо організації та проведення щорічних науково-практичних конференцій за профілем кафедри;
- наукове співробітництво з українськими та зарубіжними ЗВО з метою обміну досвідом наукової роботи, вивчення новітніх методик досліджень тощо;
- проведення постійно діючого кафедрального методологічного семінару із залученням науковців із інших ЗВО та наукових установ, зокрема в режимі відеоконференції.
Міжнародні зв’язки кафедри
Одним із основних завдань кафедри є розвиток її міжнародного співробітництва. До пріоритетних напрямів роботи в цьому контексті належать:
- налагодження співпраці із зарубіжними університетами з метою залучення викладачів, науковців, докторантів та аспірантів кафедри до виконання спільних міжнародних наукових проєктів, зокрема міжнародного проєкту Erasmus+ KA2;
- формування спільних наукових програм для отримання грантів на проведення наукових досліджень;
- забезпечення участі науково-педагогічних працівників кафедри у міжнародних наукових конференціях в Україні та поза її межами;
- стажування аспірантів, докторантів, науково-педагогічних працівників у зарубіжних університетах;
- робота з організації міжнародної співпраці, зокрема для вирішення питання стажування викладачів та аспірантів у споріднених ЗВО близького і далекого зарубіжжя, спільної роботи з пошуку грантів та їх виконання.
Виховна робота
Важливим компонентом реалізації стратегії розвитку кафедри на 2025–2030 рр. є робота професорсько-викладацького складу зі студентами, що передбачає реалізацію таких завдань:
- виховання у студентів національної свідомості, патріотичного ставлення до своєї держави та її інтересів, розвитку професійного інтелекту, широкого кругозору та ерудиції, позитивних моральних якостей та культури, дисциплінованості й організованості;
- створення необхідних умов для ефективного розвитку студентського самоврядування, формування лідерів;
- забезпечення і захист прав та інтересів студентів, зокрема тих, що стосуються організації освітнього процесу;
- сприяння навчальній, науковій та творчій діяльності студентів;
- сприяння діяльності студентських гуртків, товариств, об’єднань, клубів за інтересами;
- організація співробітництва зі студентами інших закладів вищої освіти і молодіжними організаціями;
- патріотичне виховання молоді;
- сприяння формуванню високо свідомої, творчої, креативної, суспільно активної особистості.
Профорієнтаційна робота, співпраця з працедавцями та працевлаштування випускників
Профорієнтаційна робота кафедри освітніх наук спрямована на забезпечення виконання ліцензійних обсягів прийому здобувачів освіти на освітньо-професійну програму «Освітні науки (Позашкільна освіта)» ІІ (магістерського) рівня вищої освіти та освітньо-наукову програму «Освітні, педагогічні науки» ІІІ (освітньо-наукового) рівня вищої освіти;
Завданням профорієнтаційної роботи є формування умов для свідомого, мотивованого вибору професії майбутніми абітурієнтами, що передбачає спілкування зі студентами різних курсів, залучення активістів студентського самоврядування, співпрацю з роботодавцями та випускниками, а також участь кафедри в ефективних рекламних заходах.
Основні напрями роботи:
- постійне оновлення презентаційних матеріалів та відповідної сторінки сайту кафедри та в соціальних мережах, цільові виїзди в заклади освіти, залучення потенційних абітурієнтів до наукових та виховних заходів кафедри;
- сприяння працевлаштуванню випускників шляхом якісного підбору та розширення баз практики;
- створення на сайті кафедри сторінки для інформації щодо працевлаштування випускників;
- розміщення рекламної інформації в друкованих джерелах (брошурах та буклетах) та в засобах масової інформації;
- обов’язкова участь кафедри в таких рекламних заходах, як: дні відкритих дверей, презентації, спеціалізовані виставки та ярмарки, ювілеї чи пам’ятні дати університету і його співробітників, зустрічі випускників, конференції і симпозіуми, дні кар’єри тощо;
- використання стаціонарних зовнішніх носіїв (стіни, щити тощо) для розміщення інформації про запропоновані освітні програми, наявність ліцензії, терміни навчання тощо.
Покращення кадрового потенціалу кафедри
Передбачається покращення якісних характеристик кафедри за рахунок:
- підготовки наукових кадрів через докторантуру;
- забезпечення виконання програми підвищення кваліфікації викладачів кафедри у відповідних установах та організаціях в Україні та за кордоном.
Механізми реалізації стратегії розвитку кафедри
Реалізація стратегії розвитку кафедри педагогіки передбачає:
- злагоджену й ефективну роботу членів кафедри з виконання зазначених у ній положень та оптимізацію освітнього процесу;
- постійне підвищення викладачами кафедри свого професійного рівня, зокрема й шляхом участі в міжнародних програмах, тренінгах, майстер-класах та наукових семінарах;
- участь викладачів кафедри в конкурсах на отримання грантів для здійснення наукових досліджень та освітніх проєктів;
- ефективну співпрацю кафедри з іншими кафедрами університету, аспірантурою та докторантурою, Центром забезпечення якості вищої освіти та іншими структурними підрозділами університету;
- співпрацю з іншими закладами освіти для проведення спільних освітньо-наукових заходів.