Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ПРОБЛЕМИ ВИКЛАДАННЯ СЛОВЕСНОСТІ ЯК ПРЕДМЕТ ОБГОВОРЕНЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ФОРУМІВ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТЬ)

НОВАКІВСЬКА Людмила Володимирівна

кандидат педагогічних наук,

доцент кафедри української літератури, українознавства

та методик їх навчання

Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

e-mail: [email protected]

Анотація

У статті висвітлено історію організації та проведення педагогічних форумів другої половини ХІХ – початку ХХ століть, присвячених проблемам методики викладання словесності в історії вітчизняної школи. З’їзди вчителів словесності – це перший крок до гласності у вирішенні найважливіших проблем народної освіти, який визначив соціальний статус методики викладання словесності, мови та літератури, як гуманітарної науки, спрямованої на рішення значущих для народної освіти проблем.

Автором з’ясовано, що з-поміж педагогічних форумів другої половини XIX – початку XX століть, під час яких активно обговорювалися проблеми викладання словесності, на особливу увагу заслуговують з’їзди вчителів словесності: З’їзд учителів російської мови та словесності (Київ, 15 червня), Перший з’їзд викладачів російської мови військово-навчальних закладів Росії (22-31 грудня 1903 р.), I Всеросійський з’їзд викладачів російської мови і словесності (Москва, грудень 1916 р. – початок січня 1917 р.).

Ключові слова: педагогічні форуми, з’їзди, словесність, методика викладання словесності, вітчизняна школа, педагоги-словесники.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Балталон Ц. Из груды ученических тетрадей / Ц. Балталон // Педагогический сборник, 1889. – С. 120–139.

2. Богданова О. Ю. Методика преподавания литературы О. Ю. Богданова, С. А. Леонов, В. Ф. Чертов. – М. : Академия, 2004. – 400 с.

3. Водарский В. Литературные суды над Чичиковым и Рудиным / В. Водарский // Родной язык в школе. – 1914–1915. – № 9–10. – С. 486–507.

4. Выразительное чтение и выразительная речь в связи с преподаванием грамматики // Родной язык в школе. – 1914–1915. – № 1. – С. 8–14.

5. Галабутский Ю. К вопросу о внеклассном чтении в связи с вопросом об ученических сочинениях / Ю. Галабутский // Русская школа. – 1892. – № 4. – С. 96–103.

6. Донская Т. К., Буслаев Ф. И. – основоположник отечественной методики русского языка / Т. К. Донская // Слово и предложение: исследования по русскому языку и методике
преподавания: сб. науч. ст. в честь 70-летия проф. В. П. Проничева. – СПб., 2007. – С. 311–319.

7. Из практики преподавания родного зыка. Внеклассное чтение под руководством учителя // Родной язык в школе. – 1914 –1915. – № 8. – С. 455–456.

8. Из практики преподавания родного языка. Заучивание наизусть стихотворений в старших и младших классах // Родной язык в школе. – 1914–1915. – № 7. – С. 375–394.

9. Известия о деятельности и состоянии наших учебных заведений // ЖМНП. – 1867. – Ч. 135. – С. 316–332.

10. Лирические вечера в школе // Родной язык в школе. – 1914–1915. – № 3. – С. 168–171.

11. Литературные беседы в школе // Родной язык в школе. – 1915. – № 3. – С. 427–428.

12. Малыхин П. Теория сочинений (из руководства, предназначаемого для преподавания словесности в женских учебных заведениях) / П. Малыхин // Филологические записки. – 1860. – Вып. 3–4. – С. 32–34.

13. Острогорский В. П. Благие желания (К вопросу о преподавании родного языка) / В. П. Острогорский // Женское образование. – 1877. – № 8. – С. 425–447.

14. Писарев Д. Школа и жизнь / Д. Писарев // Русское слово. – 1865, июль. – С. 116–162.

15. Преображенский C. B. К вопросу о методах и приемах ведения ученических сочинений / С. В. Преображенский // Педагогический сборник. – 1891. – № 8. – С. 69–96.

16. Приёмы диктовки // Учитель. – 1867. – Т. VII, отд. II. – № 13–16. – С. 233–236.

17. Скопин В. П. О значении письменных упражнений в старших классах гимназии / В. П. Скопин // Учитель. – 1863. – Т. 3, отд. ІІ. – № 19–22. – С. 914–1068.

18. Скопин В. П. О методе чтения поэтических произведений / В. П. Скопин // Учитель. – 1864. – Т.4, отд. I. – № 8. – С. 42–44.

19. Съезды в Киеве учителей русского языка и словесности Киевского учебного округа в 1863 и 1864 годах // ЖМНП. – 1864. – Т. ІХ. – Сентябрь. – С. 1–12.

20. Филонов А. Курсы истории литературы / А. Филонов // Ж. М. Н. П. – 1863. – Ч. 118. Отд. V (июнь). – С. 107–127.

21. Шиков К. М. Становление профессионального идеала учителя русского языка на рубеже XIX – начала XX вв. / К. М. Шиков, Е. И. Дворникова // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. – 2012. – Выпуск № 1. – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/stanovlenie-professionalnogo-ideala-uchitelya-russkogo-yazyka-na-rubezhe-xix-nachala-xx-vv