ОБДАРОВАНІ ДІТИ: В. О. СУХОМЛИНСЬКИЙ У ДІАЛОЗІ З СУЧАСНІСТЮ
ВДОВЕНКО Вікторія Віталіївна –
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти
Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка
e-mail: [email protected]
Анотація
Соціальний та економічний прогрес нації, держави безпосередньо залежить від розв’язання проблем здібних і обдарованих дітей. Різноманітні напрямки педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського досліджується багатьма вченими протягом кількох десятків років. Проте питання розвитку обдарованих учнів в педагогічній спадщині Василя Сухомлинського, на нашу думку, вивчено недостатньо. Ідеї В. Сухомлинського щодо раннього виявлення та гармонійного розвитку обдарованих дітей, співзвучні сучасним, а їх переосмислення допоможе нашій системі освіти успішно пройти складний шлях реформування та виведе її на якісно новий рівень. Автором статті здійснено спробу зробити порівняльний аналіз педагогічних ідей В.О. Сухомлинського та сучасних досліджень щодо навчання та розвитку обдарованих дітей.
Ключові слова: обдаровані діти, здібності, розумовий розвиток, стратегії навчання, прискорення, випередження, збагачення, проблематизація, метод розвиваючого дискомфорту
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Антонова О. Є. Врахування у навчанні особливостей обдарованої дитини як чинник підвищення якості знань учнів // Проблеми підвищення якості освіти у контексті Євроінтеграційних процесів: досвід, інновації, перспективи / За ред. О. А. Дубасенюк: Зб. наук.метод. праць. – Житомир: Вид-во ЖДУ, 2006. – 200 с.
2. Вдовенко В. В. Дитяча обдарованість: проблеми організації навчання // Науковометодичне забезпечення рівного доступу до якісної освіти в умовах її модернізації. Науковометодичний вісник. – Кіровоград, 2006. – № 42. – С. 363 – 373.
3. Волобуєва Т. Б. Розвиток творчої компетентності школярів. – Х.: Видавнича група «Основа», 2005. – 112 с.
4. Гур’янова О. В. Школа радості – переклик поколінь // Школа першого ступеня: теорія і практика: Зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди. – Випуск 21. – ПереяславХмельницький, 2007. – С. 115–122.
5. Журова А. Робота з обдарованими учнями. Формування дослідницького способу мислення в системі Малої академії наук // Рідна школа. – 2005. – №3. – С. 66–67.
6. Красноголов В. О. Методи навчання обдарованих дітей // Обдарована дитина. – 1999. – №5. – С. 18–25.
7. Сухомлинський В. О. Розумове виховання і всебічний розвиток дитини // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т.1. – С.91 – 105.
8. Сухомлинський В. О. Розумова й мовна діяльність підлітків // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т.1. – С. 309.
9. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т. 3. – С. 112
10. Сухомлинський В. О. Народження громадянина // Вибр. твори: в 5 т. – К.: Рад. Школа, 1976. – Т. 3. – С. 411.
11. Хромова Т. Одарённый ребёнок нуждается в дискомфорте // Відкритий урок. – 2003. – №1. – С. 14–18.