pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

DEVELOPING THE TECHNOLOGIES OF CLASSROOM ACTIVITIES: NEW TECHNOLOGICAL AND PSYCHOLOGICAL CHALLENGES

LYSENKO Liudmila Oleksandrivna

Candidate of Pedagogical Sciences,

Associate Professor,

Department of Linguodidactics and Foreign Languages

Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University

e-mail: [email protected]

 Summary 

The article highlights the psychological management aspects of technology classroom activities. The attention is paid to new opportunities and challenges that teacher and learners come across while teaching and learning a foreign language. The work suggests. The article emphasizes the role of personalized e-learning environment organizing and supporting in the process of learning a foreign language.
One of the main distinctive features of today’s education is the problem of developing new technologies of
classroom activities. This process is usually accompanied with a series of obstacles that do not leave the teaching and learning process unmarked. Technology classroom activities differ greatly from the traditional ones. The teacher should take into account various methodological, psychological, linguistic and physical aspects that impact the process of learning of foreign language. By using the Internet the teacher will present the students powerful and interesting opportunities for communication, interaction and collaboration. Students should be encouraged to communicate not just with their group mates in the classroom but with those who are physically and geographically apart. Doing this, new ways for practicing language are opening. ICT provide appropriate basis for the development of main language skills – speaking, listening, writing and
reading.
Supporting the integration tendencies of cognition, the process of education informatisation actualizes
the design and development of approaches to the potential use of information technologies in order to develop
the personality of a student, his alternative thinking, imagination, attention, abilities.

Key words: personalized e-learning environment, information society, information communication technologies, computer-oriented learning environment, a personification process, language barriers, sound diagram, language skills, on-line dictionaries

Full text:

Adobe Acrobat Pro PDF

REFERENCES 

1. Clark E. The research for a new educational paradigm /E. T. Clark // Holistic Education review. – Vol.1 (1), 1988. – P. 18–25.

2. Dudeney G., Hocky N. How to teach English with technology / Gavin Dudeney, Nicky Hochky // Pearson Education Limited: Edinburg Gate, Harlow, 2008. – P. 8–9.

3. Ford P., Goodyear P., Heseltine R., Lewis R., Darby J., Graves J. Managing change in higher education: A learning environment architecture / P. Ford, P. Goodyear, R. Heseltine and others // Society for Research in Higher Education and Open University Press. – 1996. – 146 p.

4. Harmer J. How to teach English / J. Harmer // Pearson Education Limited: Edinburg Gate, Harlow, 2009. – 176 p.

5. Webster R. A refective and Participatory Methodology for E-learning and Life-long Learning / R. Webster // Advances in E-learning: Experiences and methodologies / J. Francisco, G. Penalvo // Information Science Reference. – Hershey. – 2008. – P. 4–10.

6. Wilson B. What is a constructivist learning environment? In B. g. Wilson (Ed.) / B. Wilson // Constructivist learning environments: Case-studies in instructional design: Educational Technology
Publications. – 1996. – P. 3–10.

ПЕРЕДШКІЛЬНА ОСВІТА ДІТЕЙ: ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИХОВАТЕЛЯ ДО СТИМУЛЮВАННЯ ЇХНЬОЇ ПРОСОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ

ЛЕСІНА Тетяна Миколаївна

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри загальної педагогіки,

дошкільної та початкової освіти

Ізмаїльського державного гуманітарного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

Стаття присвячена науково-педагогічному осмисленню одного з важливих чинників удосконалення сучасної передшкільної освіти – компетентної діяльності педагога-дошкільника щодо розвитку просоціальної активності дітей старшого шкільного віку. Актуалізуються деякі аспекти проблеми готовності студентів як контурентоздатних фахівців.

Ключові слова: передшкільна освіта, дошкільна зрілість, «ціннісний вимір», просоціальна активність, професійно-педагогічна підготовка, підготовленість, готовність майбутнього вихователя.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Асмолов А. Г. Психология личности. Принципы общепсихологического анализа: М.: изд-во МГУ, 1990. – 274 с.

2. Богуш А., Маліновська Н. Перші кроки грамоти: передшкільний вік: навч. пос. – вид.2-ге. – К.: Слово, 2014. – 424 с.

3. Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях: навч. прогр. та календарно-темат. план ∕ А. М. Богуш, І. Л. Сіданіч, В. Є. Сучок та ін. – К., 2016. – 124 с.

4. Ковшар О. В. Теоретико-методичні засади організації передшкільної освіти: Монографія. – Кривий Ріг, 2015. – 244 с.

5. Лавроненко О. Гуманізм як домінанта виховної системи Василя Сухомлинського ∕∕ Рідна школа. – 2005. – № 1. – С. 4–7.

6. Пєхота О. М. Особистісно-орієнтоване навчання: підготовка вчителя: монографія ∕О. М. Пєхота, А. М. Старєва. – Миколаїв: вид-во «Іліон», 2006. – 272 с.

7. Підготовка вихователя до розвитку особистості дитини в дошкільному віці: монографія ∕ за заг.ред. І.І. Загарницької. – К.: Вид-во НПУ ім. М. Драгоманова, 2009. – 310 с.

8. Радул В. В., Галета Я. В. Соціалізація особистості: навч. пос. – Кіровоград, 2013. – 236 с.

9. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа ∕ В. О. Сухомлинський. – Вибрані твори в 5-ти т. – Т. 3. – К.: Рад. Школа, 1977. – 234 c.

10. Ціннісні орієнтації дитини у дорослому світі: навч.-метод.пос. ∕ Т. О. Піроженко, Л. І. Соловйова та ін. – К.: «Слово», 2016. – 248 с.

СПЕЦИФІКА ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ МОЛОДШИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

КУРКІНА Сніжана Віталіївна

кандидат педагогічних наук, доцент

кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін

Кіровоградського державного педагогічного університету

імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

У даній статті автор досліджує особливості пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного віку на уроках музичного мистецтва й показує шляхи й методи ефективного розвитку особистості засобами музичного мистецтва. Автор вказує, що правильно організована пізнавальна діяльність на уроках музики здатна стимулювати процеси мислення, позитивно впливає на формування таких операцій як аналіз, синтез, абстрагування, порівняння, узагальнення тощо.

Ключові слова: пізнавальна діяльність, початкова школа, молодший шкільний вік, музичне мистецтво, урок, навчальний процес, розвиток особистості, навчальна діяльність, художньо-творча діяльність.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бабанский Ю. К. Оптимизация процесса обучения: Общедидактический процесс / Ю.К. Бабанский – М., 1977. – 257 с.

2. Григорян С. Т. Формирование мотивации учения школьников: метод. рекомендации / С. Т. Григорян. – М., 1982. – 85 с.

3. Дьяченко В. К. Организационная структура учебного процесса и ее развитие / В. К. Дьяченко. – М., – 1989. – 160 с.

4. Давыдов В. В. Психологическая теория учебной деятельности и методов начального обучения, основанных на содержательном обобщении / В. В. Давыдов. – Томск, 1992. – 118 с.

5. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. – М., 2004. – 288 с.

6. Попова Т. В. Музыкальные жанры и формы / Т. В. Попова. – М., 1954. – 384 с.

7. Шип С. Жанр музичний / С. Шип. // Українська музична енциклопедія. – Т. 2. – К.: НАНУ; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2008. – С. 67–72.

8. Эльконин Б. Д. Избранные психологические труды /под ред. В. В. Давыдова, В. П. Зинченко / Б. Д. Эльконин. – М., 1989. – 560 с.

STUDYING THEORETIC ENGLISH GRAMMAR: KEY PROBLEMS AND THE WAYS OF THEIR SOLUTION (BASED ON THE STUDY OF THE NOUN)

КOZII Оlhа Bоrysivna

Candidate of Philologocal Sciences, Associate Professor,

Department of Linguodidactics and Foreign Languages

Kirovohrad Vynnychenko State Pedagogical University

e-mail: [email protected]

Summary 

Language is a multifaceted, complex phenomenon which can be studied and described from various points of view: as a psychological or cognitive phenomenon, as a social phenomenon, from the point of view of its historic changes. The following paper deals with the problem of theoretical study of the noun categories. Theoretic English grammar is usually taught after studying General Linguistics. That’s why students can easily refer to the general linguistic terminology. Studying practical grammar students mostly fulfill the tasks translating sentences and filling the blanks by appropriate word forms. But theoretical study demands the ability to explain various phenomena.
Nouns directly name various phenomena of reality and have the strongest nominative force among notional parts of speech: practically every phenomenon can be presented by a noun as an independent referent, or, can be substantivized.
The category of gender in English is a highly controversial subject in grammar.
The category of number presents a classic example of a binary privative grammatical opposition. The category of number in English is expressed by the paradigmatic opposition of two forms: the singular and the plural. The division of the nouns into countable and uncountable is based upon their «quantitative nature». Uncountable nouns can be used either only in the singular or only in the plural; for them the category of number is absolute, or a constant feature category. Students’ attention should be turned to the difference between productive and non-productive as while studying practical grammar non-productive forms were viewed mostly as the exceptions. But students should still remind non-productive paradigms and the following exercise will help them to nail down.
To sum up it should be mentioned that the study of theoretical English grammar must combine learning key terms and reviewing practical skills.

Keywords: theoretic grammar, the noun, number, gender, exercises.

Full text:

Adobe Acrobat Pro PDF

REFERENCES 

1. Blokh M. A Course in Theoretical English Grammar / M. Blokh. – M., 2000. – 384 p.

2. Chomsky N. Language and Mind / N. Chomsky. – N. Y., 1972. – 142 p.

3. Fries Ch. C. The Structure of English / Ch.Fries. – N.Y., 1952. – 304 p.

4. Ganshina M., Vasilevskaya N. English Grammar / M.Ganshina, N. Vasilevskaya – M., 1964. – 548 p.

5. Illish B. The Structure of Modern English /B.Illish. – L., 1971. – 243 p.

6. Smirnitsky A. Morphology of English /A.Smirnitsky. – М., 1959. – 440 p.

7. Sweet H. A New English Grammar. Logical and Historical / H. Sweet. – Oxf., 1950. – 520 p.

GAME AS MEANS OF ACTIVE LEARNING COGNITIVE ACTIVITY IN ENGLISH LESSONS

KAPITAN Tetiana Anatoliivna

Candidate of Philological Sciences,

Associate Professor Department

of Linguodidactics and Foreign Languages

Kirovohrad Vynnychenko State Pedagogical University

e-mail: [email protected]

Summary

The article discusses role playing as an effective learning tool, which covers various types of speech activity (listening, speaking, reading and writing) in English classes, and that it is a necessary component of the lesson at the initial stage of learning.
Game at lessons of a foreign language helps to improve the efficiency of the educational process, develops the ability of students to be fluent in the language, and also gives educational communication communicative focus and strengthens the motivation of foreign language learning.
At the initial stage it is very important that the teacher created in the lesson of a foreign language favourable psychological climate and promote children to study the subject.
A special place in foreign language teaching has a role-playing game. Roleplay is one of the effective means of solving the problem of foreign language communication teaching. As the use of role-playing games give an opportunity to enhance the educational process.
According to many teachers, this game has great educational value. During the role play consciousness, discipline, mutual support, ability to defend their point of view are raised. When using role-playing it is necessary to consider the age characteristics of pupils
As we know, the success of holding the game depends entirely on the teacher, his professionalism, experience, communication skills and organizational skills. We believe that the teacher should organize the game, familiarize students with it and interest. Then in our opinion the teacher needs to create in class an atmosphere of trust so that students were confident in their own abilities and succeeded in reaching the goal. The teacher controls the action correctness of participants of the game and celebrates the best performance of the roles and typical mistakes with the pupils. It should also be noted that during the game it is not necessary to correct the mistakes but just record them so at the next lesson you can discuss them.
It is especially good when teachers use at the lessons of foreign language visual aids, toys, games. Because greatly designed and held, game facilitates learning and also consolidation of linguistic material in phonetics, vocabulary, grammar and reading.

Keywords: role-playing game, an interactive form, the efficiency of the educational process, a means of cognitive activity, communicative orientation, communication competence, experience and professionalism.

Full text:

Adobe Acrobat Pro PDF

REFERENCES

1. Vrublevskaya L. V. Methodological development «Games at the English lessons» / English language and literature – 2009, –№. 19–21– P. 63–67.

2. Gys V. J. The methodology of games as a means of active cognitive activity /English language and literature, 2010/ – №. 6 – P. 7–9.

3. Demichev A. K. Role-playing games on English lessons / English language and literature/ – №. 13, 2010. – P. 2–9.

4. Kolesnik, I. S. Improving the efficiency of learning through games / English language –№. 3 of 2010. – P. 2–5.

5. Makarenko A. S. the Game // Works: In 7 vol., – K., 1954. – Vol. 4. – P. 367–368.

6. Shcherban P. M. Educational games // K. «High school», 1993. – 120 з.

7. Yarygina N. T. Grammatical and phonetic games at lessons of English language and literature.– №. 14, 2010 – P. 20–27.