На кафедрі мистецької освіти відбулася VI Міжнародна науково-практична конференція «Мистецький освітній простір у контексті реалізації сучасної парадигми освіти»
Пленарне засідання конференції відкрив ректор ЦДУ ім. В. Винниченка, доктор юридичних наук, професор Євген Соболь. Очільник університету наголосив на важливості мистецько-педагогічної освіти в розбудові сучасного українського суспільства. Також запевнив, що професорсько-викладацький склад ЦДУ ім. В. Винниченка завжди відкритий до співпраці з вітчизняними й зарубіжними партнерами.
Вітаючи учасників конференції, проректорка з наукової роботи ЦДУ ім. В. Винниченка, докторка психологічних наук, професорка Лілія Клочек зауважила, що триває реформування освітньої галузі, у якій мистецько-педагогічна посідає особливе місце. Професорка підкреслила, що наша конференція є для наукової спільноти чудовою нагодою обговорити найбільш актуальні проблеми мистецької освіти та перспективи її удосконалення й розвитку.
З привітанням учасників конференції та доповіддю про пріоритетність педагогічної освіти для сучасного розвитку українського суспільства, виступила ректорка Полтавського Національного Педагогічного університету ім. В. Г. Короленка, докторка педагогічних наук, професорка, членкиня-кореспондентка НАПН України Марина Гриньова. Науковиця наголосила на необхідності збереження мистецько-педагогічних спеціальностей, залучення якомога більшої кількості абітурієнтів до вступу на педагогічні освітні програми мистецького спрямування. На її думку, майбутні вчителі мистецької освіти та виховання є фахівцями, які сприяють духовному розвиткові молодого покоління, в умовах війни забезпечують ментальну підтримку українців. Професорка зауважила, що сьогодні важливу роль відіграє мистецтво для підтримки національної єдності українців і бойового духу захисників. За словами Марини Гриньової, мистецтво формує український світогляд.
Проректорка з науково-педагогічної, творчої роботи та інноваційного розвитку, програмна директорка «Kharkiv Music Fest -2024» Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського, докторка мистецтвознавства, професорка Юлія Ніколаєвська виступила й поділилася своїми думками щодо трансформації вітчизняного мистецького простору та ролі викладачів у збереженні ментального здоров'я українців. Її думка полягає в тому, що викладачі повинні активно реагувати на ці зміни, щоб допомогти зберегти здорове громадянське суспільство в Україні.
Алла Растригіна, докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри мистецької освіти ЦДУ ім. В. Винниченка, запропонувала колегам інтегрувати заявлені напрямки у три блоки. Розпочавши блок «Арт-комунікації та травмоінформована допомога через мистецтво», професорка окреслила засадничі основи Міжнародної Програми «Мистецтво та комунікації». Програма спрямована на покращення навичок майбутніх вчителів мистецько-педагогічних спеціальностей у використанні мистецтва для надання травмоінформованої допомоги. Вона наголосила, що така робота вперше розпочалася саме в нашому університеті в межах міжнародного проєкту «Art Therapy Force», започаткованого ГО «Арт Дот» під керівництвом професора Н. Осборна.
Професор Найджел Осборн з Единбурзького університету детально розглянув ефективність травмоінформованої допомоги через мистецтво в контексті війни в Україні. Він висловив впевненість, що майбутні вчителі, навчені цим методам, сприятимуть ментальному здоров'ю молоді та підтримці громадянського суспільства.
Науковці Наталія Пасічник та Ренат Ріжняк з ЦДУ імені В. Винниченка виступили з доповіддю про важливість використання арт-комунікації для українських педагогів та необхідність оволодіння ними методами травмоінформованої допомоги через мистецтво.
У доповідях вчених з Великої Британії були представлені результати експериментальної роботи з розробки рамок для використання творчих мистецтв у колективному зціленні. Докторка Анжела Кеннеді з Британської Спілки дій після травми розглянула розвиток травмоінформованих практик. Тіна Еллен Лі та Роберт Голден згадали можливості використання творчих мистецтв для колективного зцілення. Даррен Абрахамс з «The One World Orchestra» представив інформацію про відновлення психоемоційного здоров'я через музичні проекти.
У доповідях Нітци Давідович, Олександри Геркерової та Генрі Редвуда було розглянуто проблематику травмоінформованого мистецтва та арт-комунікацій. Тетяна Строгаль поділилася результатами досліджень щодо впливу музичного коучингу на особистісний розвиток та професійну стратегію майбутніх вчителів мистецтва. Виступи цих доповідачів викликали особливий інтерес з точки зору практичного застосування в контексті травмоінформованого мистецтва.
Науковці НАПН України Мирослава Вовк, Оксана Комаровська і Василина Хайруліна порушили низку актуальних проблем у мистецько-педагогічній освіті. Вони обговорювали питання, пов'язані з партнерством у педагогічній освіті в умовах цифровізації, дискусійні теми мистецької освіти через призму сучасного педагога, а також створення школи духовного розвитку особистості.
Доповіді Олени Ребрової, Надії Кічук, Ганни Карась, Анатолія Мартинюка та інших вітчизняних науковців, а також зарубіжних гостей, таких як Леопольд Хеммінгер, Реди Йонушаускене та Сігітас Лаурінавічюс, стали цінними для професорсько-викладацького складу університетів і педагогів-практиків. Вони досліджували культуротворчий контент підготовки майбутніх учителів мистецького профілю, інтегративний підхід до професійної підготовки, а також засоби духовно-патріотичного виховання через мистецтво. Зарубіжні гості також привнесли свої знання, зокрема, Леопольд Хеммінгер розглянув метод Сократа в контексті середовища Moodle.
Статтю підготувала проф. Алла Растригіна