
Експертиза освітньо-ігрового набору «Скринька «Баби Єльки»
Етнолабораторія «Баба Єлька» звернулась до ЦДУ ім. Володимира Винниченка за експертизою освітньо-ігрового набору «Скринька «Баби Єльки».
До експертизи були залучені викладачі кафедри дошкільної та початкової освіти: кандидат педагогічних наук, доцент Цуканова Наталія Миколаївна, яка проводила експертизу разом зі студентами спеціальності А2 Дошкільна освіта (групи ДО23 Б, ДО24 Б) та кандидат педагогічних наук, доцент Прибора Тетяна Олександрівна – А3 Початкова освіта (Групи ПО23 Б, ПО25 Б-с).
Вибір груп для експертизи був не випадковим: саме ці майбутні фахівці працюватимуть із дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку, для яких і створений набір. Залучення студентів до тестування сприяє не лише ґрунтовній перевірці дидактичного потенціалу матеріалів, а й формуванню в них професійної компетентності щодо використання українознавчого контенту в освітньому процесі.
Освітньо-ігровий набір «Скринька «Баби Єльки» є інноваційним українознавчим ресурсом, орієнтованим на дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, але його потенціал значно ширший. Він ґрунтується на етнографічних матеріалах Кіровоградщини та поєднує елементи народознавства, культурної спадщини й сучасних педагогічних практик.
У межах експертизи, проведеної студентами спеціальностей «Початкова освіта» та «Дошкільна освіта», було визначено, що кожна гра з набору є пізнавальним відкриттям: у грі «Знайди пару» дитина знайомиться з предметами побуту українців, у пазлах відтворює культурні символи та історичні об’єкти, у вибійці створює орнаменти за мотивами рушників Кіровоградщини, а з пісенником – долучається до автентичних мелодій, які звучали в родинному середовищі попередніх поколінь, цінним є методичні розробки, які на флешці було подано до набору.
Набір має значну дидактичну цінність, адже відповідає завданням Базового компоненту дошкільної освіти (2021) та Державного стандарту початкової освіти. Його використання сприяє формуванню ключових компетентностей: уміння орієнтуватися в інформаційному просторі, розвитку художньо-естетичних здібностей, критичного мислення, колективної взаємодії. Завдяки ігровому формату завдання виконуються у співпраці, що відповідає принципам педагогіки партнерства.
Особливої ваги в умовах сьогодення набуває ціннісний компонент «Скриньки «Баби Єльки». Її зміст спрямований на виховання любові до рідної культури, формування локальної та національної ідентичності, що є основою усвідомленої громадянської позиції. Використання автентичних орнаментів, пісень і писанок з колекцій регіону забезпечує наукову достовірність матеріалу та створює глибокий особистісний зв’язок дитини з культурним надбанням своєї малої батьківщини.
Таким чином, «Скринька «Баби Єльки» є ефективним освітнім інструментом, що поєднує пізнавальний, виховний і розвивальний потенціал. Її впровадження в освітній процес може розглядатися як вагомий крок до збереження національної ідентичності, посилення культурної безпеки та формування цілісного україноцентричного освітнього простору.
Відгуки викладачів та студентів можна переглянути у Facebook на сторінці факультету освітніх наук та мистецтв за посиланнями:
https://www.facebook.com/share/p/1B8iiYhseg/,
https://www.facebook.com/share/p/1CRQqhjA2E/,
https://www.facebook.com/share/p/1BSTn3Twh7/
Інформацію підготувала доцент Тетяна Прибора