ІСТОРИКО-ПРАВОВИЙ ДОСВІД СТАНОВЛЕННЯ ПРАКТИКИ ВИКОРИСТАННЯ КОМЕРЦІЙНИХ ПОЗНАЧЕНЬ
УДК 343.533.2
DOI https://doi.org/10.36550/2522-9230.2019.7.5
Дімітров Михайло Михайлович,
кандидат юридичних наук,
старший викладач Придунайської філії МАУП
e-mail: [email protected]
https://orcid.org/0000-0002-1156-3447
Анотація
Проведений аналіз еволюції появи та становлення комерційних найменувань свідчить, що: в стародавні часи (в Римській імперії та Стародавній Греції) клеймо залишається єдиним засобом індивідуалізації учасників господарського обороту, товарів і послуг, поєднуючи в собі знак для товарів і послуг, фірмове найменування та кваліфіковане зазначення походження товару.
Застосування клейма на виробах, насамперед, переслідувало такі цілі: а) засвідчення якості товару конкретного ремісника та виробника; б) підтвердження права власності ремісників та виробників на свої товари; в) сприяння продажу великої кількості товарів торговим посередникам, які цінували рівень якості роботи окремих ремісників і виробників.
В Київській Русі для відмінності своїх товарів від чужих використовувався спеціальний знак – тамга, і лише значно пізніше: клеймо. Застосування клейма на виробах засвідчувало якість товару та підтверджувало права власності ремісників та виробників на свої товари.
В період середньовіччя розвиток торгових товариств сприяв появі особливого найменування учасників обороту – фірма та до необхідності вибору особливого імені для її позначення. З цього часу, поряд з товарним знаком, почав формуватися новий відособлений засіб індивідуалізації – фірмове найменування. Найбільш поширеними вони були в Англії, Німеччині, Франції, вони ідентифікували власника, підтверджували якість та стабільність надання ним послуг.
Протягом кінця XVII – XVIIІ ст. низку нормативно-правових актів, які врегульовували питання правової охорони засобів індивідуалізації учасників господарського обороту, товарів і послуг, було прийнято в Російській імперії.
Фактично водночас із російським законодавством щодо засобів індивідуалізації учасників господарського обороту, товарів і послуг розвивалося європейське (Німеччина, Франція, Англія) законодавство, яке насамперед базувалося на судових прецедентах.
Ключові слова: історія становлення, комерційні позначення, знак для товарів та послуг, товарний знак, засоби індивідуалізації учасників цивільного обороту.
Повний текст:
Список використаних джерел:
- Соболева Т.А. Товарные знаки: монография. М.: Наука, 1986. 176 с.
- Нефедова Л.Д. Товарные знаки и их роль в управлении качеством продукции: монография. М.: Поиск, 1982. 60 с.
- Городов О.А. Право на средства индивидуализации: товарные знаки, знаки обслуживания, наименование мест происхождения товаров, фирменные наименования, коммерческие обозначения: монография. М.: Волтерс Клувер, 2006. 448 с.
- Быкодорова А.Ф. Уголовно-правовое значение незаконного использования товарного знака: дис. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.08. Ставрополь, 2000. 152 c.
- Ласточкина М.С. Уголовно-правовая защита средств индивидуализации участников гражданского оборота и производимой ими продукции: дис. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.08. М., 2010. 201 c.
- Загальна теорія держави і права: підручник для студентів юридичних вищих навчальних закладів / [за ред. М.В.Цвіка, О.В.Петришина]. Харків: Право, 2009. 584 с.
- Головизнина И.А. Незаконное использование товарного знака: проблемы квалификации и правоприменения: дис. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.08. М., 2008. 198 c.
- Никитина Л.К. Уголовно-правовая охрана прав на средства индивидуализации юридических лиц, товаров, работ, услуг и предприятий: дис. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.08. Краснодар, 2010. 177 c.
- Les métiers et corporations de la ville de Paris / ХIII siècle. P.: Le livre des métiers, publ. par R. de Lespinasse et Fr. Bonnardot, 1879. 421 p.
- Памятники русского права: памятники права периода создания абсолютной монархии / под ред. Л.В. Черепнина. М.: Гос. изд-во юрид. лит-ры, 1963. Вып. 7. 511 с.
- Панкова М.Н. Эволюция и развитие законодательства о средствах индивидуализации в России. Вестник Военного университета. 2011. № 3 (27). С. 156-163.
- Блинников В.И. Патент: от идеи до прибыли / В.И. Блинников, В.В.Дубровская, В.В. Сергиевский. М.: Мир, 2002. 333 c.
- Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона; в 86 т. Т. 65. СПб.: Семеновская Типолитография (И.А. Ефрона), 1901. 498 с.