pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

THE PHENOMENON OF SPIRITUAL UPBRINGING IN THE MODERN EDUCATIONAL CONTEXT

RASTRYGINA Alla Mykolaivna –

Doctor of Pedagogical Sciences, Full Professor

Head of the Vocal-Choral Studies

and Methods of Music Education Chair at

Kirovograd Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University

e-mail: [email protected]

ORCID iD 0000-0002-4393-283

Анотація

    В статті представлена авторська позиція щодо можливостей організації сучасного освітнього простору, однією із найбільш важливих характеристик якого є його духовність виховання – феномен, що виникає в освітньо-виховному процесі й стає підґрунтям для розкриття його призначення і ролі у сучасній педагогічній реальності. Представлено характеристику таких основоположних понять, як духовність виховання що є духовністю своєрідного, пов’язаного із галуззю освіти і виховання середовища, виокремлено явища, що властиві саме такому середовищу: загальна духовність виховання, прояв духовності виховання, простір духовності виховання, контекст духовності виховання, а також окреслено перспективи розвитку духовності виховання у сучасному освітньому просторі.

Ключові слова: сучасний освітній простір, духовність, духовність виховання, виховання духовності, прояв духовності, духовність середовища, педагогічна реальність, контекст духовності виховання, розвиток духовності виховання.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Development of Spirituality of Education (2016) // Collective monograph/ ISBN 978-609-808990-5. – Vilnius: Žuvėdra –280 p.

2. Context of Spirituality of Education (2014) // Collective monograph. ISBN 978-609-8089-39-4. – Vilnius: Publishing House «The Seagull». – 400 p.

3. Spirituality in the Human World (2009) // Collective monograph. – Vilnius: Vilnius Pedagogical University – 440 p.

4. Spirituality of Education (2012) // Collective monograph – Vilnius: Lithuanian University of Educational Sciences, – 574 p.

5. Хоружа Л. (2012) Теоретическая и практическая ценность международной коллективной монографии «Духовность воспитания»: рефлексия ученого. Из журнала SOTER: Kaunas. С. 151–153.

BUILDING UP ORGANIZATIONAL AND METHODICAL SYSTEM AS A STRATEGY OF FUTURE MUSIC AND CHOREOGRAPHY TEACHERS’ PROFESSIONAL TRAINING

REBROVA Helen Evgenivna –

doctor of pedagogical Sciences, Professor,

head of Department of musical art and choreography

DZ «South Ukrainian national pedagogical

University named after K. D. Ushinsky»

e-mail:[email protected]

Анотація

    У статті розкриваються конструкти системи, яка зорієнтована на підготовку музикантів і хореографів з урахуванням широкого спектру їхньої подальшої діяльності в обраному фаховому напряму. Перелічуються сфери та галузі фахової діяльності студентів. Визначено генералізовану роль ментального (фаховостратифікаційного підходу), а також художньо-ментального підходу до побудови відкритої організаційно-методичної системи, що враховує синергетичні та стохастичні явища розвитку соціокультурного простору та фахової діяльності музикантів і хореографів.

Ключові слова: організаційно-методична система, соціокультурний простір, майбутні вчителі музики і хореографії, ментальний (фахово-стратифікаційний), художньо-ментальний підходи.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Андрейко О. І. Мистецькоперсоналізований підхід до формування виконавської культури скрипаля [Текст] / О. І. Андрейко // Науковий часопис ПУ імені М.П. Драгоманова. – Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Випуск 11 (16). – Київ: НПУ, 2011. – С. 174–177.

2. Белкин А.С. Теория и практика витагенного обучения с голографическим методом проекций [ Текст] / А.С. Белкин. – Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т., 1997. – 12 с.

3. Наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції національнопатріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно
патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національнопатріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах» [Текст] // Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/konczepcziyanaczionalno-patriotichnogo-vixovannya-ditej-imolodi.html [Nakaz MON vid 16.06.2015 № 641 «Pro zatverdzhennia Kontseptsii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei i molodi, zakhody shchodo zabezpechennia realizatsii Kontseptsii natsionalnopatriotychnoho vykhovannia ditei i molodi ta metodychni rekomendatsii shchodo natsionalnopatriotychnoho vykhovannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh»] [Text]. Rezhym dostupu: http://mon.gov.ua/activity/education/konczepcziyanaczionalno-patriotichnogo-vixovannya-ditej-imolodi.html

4. Олексюк О. М. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті: колективна монографія [Текст] / О. М. Олексюк, М. М. Ткач, Д. В. Лісун; М-во освіти і науки України, Київський ун-т ім. Бориса Грінченка, Ін-т мистецтв. – 2013. – 160 с.

5. Олексюк О. М. Музично-педагогічний процес у вищій школі [Текст] / О. М. Олексюк, М. М. Ткач. – К.: Знання України, 2009. – 123 с.

6. Падалка Г. М. Розвиток мистецької світи: модернізаційні аспекти [Текст] / Г. Падалка // Мистецтво і освіта. – № 3 (81), 2016. – С. 2–5.

7. Реброва О. Є. Теоретичне дослідження художньо-ментального досвіду в проекції педагогіки мистецтва: [монографія] [Текст] / О. Є.Реброва. – Київ: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2013. – 295 с.

8. Реброва О. Є. Художньо-ментальний підхід у фаховому навчанні майбутнього вчителя хореографії / О. Є. Реброва // Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Сер. 14: Теорія і методика мистецької освіти. Київ: Вид-во НПУ, 2014. Вип. 16 (21). С. 25–30.

9. Реброва О. Є. Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва і хореографії [Текст]: автореф. дис.. доктора пед. наук – 13.00.04 – теорія і методика професійної освіта; 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / О.Є.Реброва. Київ, 2013. – 44 с.

НАСТАВНИЦТВО В НАУЦІ І ОСВІТІ ДОРОСЛИХ

СЕМЕНОГ Олена Миколаївна –

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри української мови

Сумського державного педагогічного університету

імені А. С. Макаренка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті акцентовано увагу на розгляді мікропедагогіки наукового наставництва і його відкритого середовища крізь призму досліджень учених Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, їхньої ролі в розвитку неперервної освіти в Україні. На основі аналізу наукових праць доведено, що якісними показниками культури наставництва є наукова етика, взаємоповага, моральність, естетичність.

Ключові слова: освіта, неперервна освіта, якість освіти, наставництво, науковий наставник, андрагогічний підхід.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гончаренко С. У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення / С. У. Гончаренко. – Рівне: Волинські обереги, 2012. – 189 с.

2. Гончаренко С. Про покликання вченого / Семен Гончаренко // Естетика і етика педагогічної дії: зб. наук. пр. / Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України; Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка. – Вип. 3. – К., Полтава: ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2012. – С. 44–55.

3. Гончаренко С. У. Про фундаментальні і прикладні педагогічні дослідження, або «Не споруджують освіту на піску» / С. У. Гончаренко. // Шлях освіти. – 2010. – № 2. – С. 2–10.

4. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник /Семен Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

5. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремінь; Акад. пед. наук України. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

6. Зязюн І. Педагогічна дія вчителя в умовах інтегральної освітньої технології /Іван Зязюн //Теорія і практика управління соціальними системами. – 2010. –№3 [Електронний ресурс] – Режим доступу: . Загол. з екрану.– Мова укр.

7. Карпов А. О. Научный наставник в исследовательском образовании [Електронний ресурс] – Режим доступу: <http://iedtech.ru/files/journal/2013/4/karpov-tutor.pdf >. Загол. з екрану.– Мова рос.

8. Концепція «Нова українська школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/% D0%9D%D0%BE% D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/08/21/2016-08-17-3-.pdf. – Загол. з екрану. – Мова укр.

9. Концепція освіти дорослих в Україні / Укл.: Лук'янова Л. Б. – Ніжин: ПП Лисенко М.М., 2011. – 24 с.

10. Лук'янова Л. Б. Акмеологічний ресурс андрагогічної моделі навчання / Л. Б. Лук'янова // Проблеми освіти: збірник наукових праць. – Вип. 84. – Житомир-Київ, 2015. – С. 31–36.

11. Лук’янова Л.Б., Ничкало Н.Г., Аніщенко О.В., Волярська О.С. Освіта дорослих — невід’ємна складова освіти впродовж життя / Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В.Г. Кремень (голова), В.І. Луговий (заст. голови), А.М. Гуржій (заст. голови), О.Я. Савченко (заст. голови)]; за заг. ред. В.Г. Кременя. – К.: Педагогічна думка, 2016. – С. 128–138.

12. Наставничество: тенденция к возрождению [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.sovetdirectorov.info/1275dekabr2011

13. Ничкало Н. Г. Професійна педагогіка праці: проблеми взаємозв’язку в умовах ринкової економіки / Н. Г. Ничкало // Безперервна професійна освіта в контексті європейської інтеграції: теорія, досвід, прогноз: зб. наук. ст. методологічного семінару, 17 березня 2010 р.: у 2-х ч. / [за ред. В.І. Лугового, Н.Г. Ничкало]. – Ч.1. – К.: Педагогічна думка, 2010. – С. 97–105.

14. Ничкало Н. Г. Філософія педагогіки серця Яна Павла II / Н. Г. Ничкало // збірник наукових праць «Освітній україноцентризм Георгія Філіпчука»; редкол.: Н.Ничкало (голова) та ін.; упоряд.: Н.Ничкало, О.Боровік; НАПН України; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. – К.: Богданова А. М., 2016 – С. 24–34.

15. Новий тлумачний словник української мови: У чотирьох томах // Уклад. В. В. Яременко, О. М. Сліпушко. – К.: Аконіт, 1999. – Т. 2. – 910 с.

16. Осипова Т. Ю. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до педагогічного наставництва : [монографія] / Т. Ю. Осипова. – Одеса : Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2015. – 412 с.

17. Проблеми якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін / Доповідь Президента НАПН України В. Г. Кременя на Загальних зборах НАПН України 30 жовтня 2014 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http : //www.mext.go.jp.

18. Семеног О. Академічна культура дослідника в освітньому просторі університету: [монографія ] / Олена Семеног, Мирослава Вовк. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 284 с.

19. Семеног О. Лінгвоперсонологія: навч. посіб. / Олена Семеног. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 192 с.

20. Сенека Л. А. Нравственные письма к Луцилию / Письмо 6 / Пер. с лат. С. А. Ошерова. М.: Наука, 1977. – С. 11.

21. Стратан-Артишкова Т. Б. Творчовиконавська підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва: монографія / Т. Б. СтратанАртишкова. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – 448 с.


22. Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори: в 2-х т. Т. 1. Теоретичні проблеми педагогіки: пер. з рос. / К. Д. Ушинський; за ред. А. І. Пискунова – К. : Рад. шк., 1983. – 496 с.

23. Філіпчук Г. Г. Етико-естетичні актуалітети сучасної мистецької освіти / Г. Г. Філіпчук //Розвиток професійного досвіду викладачів вищих педагогічних навчальних закладів на етикоестетичних засадах: монографія / Г.Г. Філіпчук (передмова), Г. І. Сотська, С. О. Соломаха, Н. С. Гомеля, М. П. Вовк, Ю.В. Грищенко, Н.О. Філіпчук, Т.В. Котирло; за наук. ред. Л.Б. Лук’янової. – К.: Талком, 2016. – С. 3–7.

24. Чупина В. А. Андрагогические смыслы деятельности наставника в системе непрерывного профессионального развития / Е В. А. Чупина // Научный диалог. – 2014. – № 3 (27) : Психология. Педагогика. – С. 115–122.

25. Ян Амос Коменський «Пампедія» //Філософія освіти: хрестоматія : навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. / уклад.: В.О. Огнев’юк, О.М.Кузьменко. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 25–34.

26. A Memorandum on Lifelong Learning / Commission of the European Communities. – Brussels, 30.10.2000 [Електронний ресурс]. – URL: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_ Lifelong_Learning.pdf. – Загол. з екрану. – Мова англ.

27. The Global Competitiveness Report (20142015) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://reports.weforum.org/global-competitivenessreport-2014-2015/economies/. – Загол. з екрану. – Мова укр.

DEVELOPMENT PROSPECTS OF CREATIVE AND PERFORMING PREPARATION OF FUTURE TEACHERS MUSICIANS

STRATAN-ARTYSHKOVA Tetiana Borysivna –

Doctor of Pedagogy, Professor of Music Theory and Instrumental

Disciplines Kirovograd Volodymyr Vinnychenko State Pedagogical University

e-mail: [email protected]

Анотація

    У статті розкривається значення творчо-виконавської підготовки як складного багатоаспектного процесу, що передбачає спрямованість на індивідуалізований розвиток професійно значущих якостей майбутнього фахівця, його творче самовираження. Доведено, що характеризуючись здатністю до інноваційного пошуку, до відтворення музичного образу у різних формах художнього мислення, результативність і перспективність творчо-виконавської підготовки полягає у сформованості авторської спроможності як професійно-особистісної якості майбутнього фахівця.

Ключові слова: функції творчо-виконавської підготовки, педагогічні умови, авторська спроможність, майбутній педагог-музикант.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гончаренко С. У. Зміст загальної освіти і її гуманітаризація / С. У. Гончаренко // Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи [За ред. І. А. Зязюна]. – К. : Віпол, 2000. – С. 81–107.

2. Горбенко О. Б. Музично-виконавська підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва: навч.-метод. Посіб. / О. Б. Горбенко. – Кіровоград, 2012. – 84 с.

3. Гуральник Н. П. Новий погляд на інтеграційні процеси в класі фортепіано / Н. П. Гуральник // Теорія і методика мистецької освіти: збірник наукових праць [Ред. Колегія О. П. Щолокова та інші]. – К.: НПУ, 2004 р. – Вип. 1(6). – С. 59–66.

4. Даренський В. «Мова» мистецтва як феномен екзистенційного діалогу / В. Даренський // Людинознавчі студії: Зб. Наук. Праць ДДПУ. Філософія. – Дрогобич: Вимір, 2005. – С. 54–63.


5. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с. (Альма-матер)

6. Каган М. С. Внутренний диалог как закономерность художественно-творческого процесса / М. С. Каган // Сов. Искусствознание. – М., 1985. – Вып. 19. – С. 184–219.

7. Масол Л. М. Компаративні методи опанування мистецьких цінностей у контексті полікультурної освіти / Л. М. Масол // Педагогічні науки. – Херсон: Вид-во ХДПУ, 2002. – Вип. 30. – С. 101–105.

8. Меерович М. И. Технология творческого мышления: Практическое пособие / М. И. Меерович, Л. И. Шрагина. – Мн.: Харвест; М.: АСТ, 2000. – 432 с.

9. Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати: Практико зорієнтований збірник / Керівник авторського   н.  із  ент С. М. Шевцова. – К.: Видавництво «Департамент», 2003. – 500 с.

10. Назайкинский Е. Логика музыкальной композиции / Е. В. Назайкинский. – М., 1982. – 319 с.

THE METHODS OF WORK WITH THE THIRD YEAR PUPILS OVER THE INTERPRETATION OF PIECES OF MUSICAL ART

СHERKASOV Volodymyr Fedorovich –

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

of the Chair of Music-Theoretical and Instrumental Subjects of

Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University

e-mail: [email protected]

ORCID iD 0000-0003-2760-275 х

Анотація

    У статті здійснено спробу розкрити зміст методики роботи над інтерпретацією творів музичного мистецтва з учнями третіх класів загальноосвітніх навчальних закладів. Автором запропоновано інтерактивні музично-педагогічні технології та інноваційні методи музичного навчання, спрямовані на засвоєння змісту навчального матеріалу передбаченого шкільною програмою. Доведено, що використання різних видів мистецтв на уроках музики уможливлює формування музичної культури учнів як складової духовної сфери особистості.

Ключові слова: методика інтерпретації творів музичного мистецтва, уроки музичного мистецтва, музично-педагогічні технології, інтерактивні методи навчання, жанри музичного мистецтва, стилі й форми музики, музична культура особистості.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Апраксина О. А. Методика   н.  із  ентиф воспитания в школе: Учеб. Пособие для студетов   н.  . Ин-тов по спец. № 2119 «Музыка и   н.  ». – М.: Просвещение, 1983. – 224 с., нот. Ил.

2. Гадалова І. М. Методика викладання музики у початкових класах: Навч. Посібник. – К.: ІСДО, 1994. – 272 с.

3. Осеннева М. С., Безбородова Л. А. Методика   н.  із  ентиф воспитания младших школьников: Учеб. Пособие для студ. нач.   н.  . Педвузов. – М.: Издательский центр «Академия», 2001. – 368 с.

4. Поплавська Ю. О. Методика навчання музичної грамоти в початковій школі: Навч. – метод. Посіб. Для вчит., студ. І магістрів. – Вінниця: Нова Книга, 2007. – 128 с.

5. Музика. Програми та поурочні методичні розробки для 3–4 класів загальноосвітніх шкіл. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 56 с.

6. Печерська Е. П. Уроки музики в початкових класах: Навч. Посібник. – Київ: Либідь, 2001. – 272 с.

7. Ростовський О. Я. Методика викладання музики у початковій школі: Навч.-метод. Посібник. – 2-е вид., доп. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 216 с.

8. Черкасов В. Ф. Теорія і методика музичної освіти: [підручник] / Володимир Черкасов. – Кіровоград: РВВ КДПУ   н.. В. Винниченка, 2014. – 528 с.