Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ҐЕНЕЗА КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ПІДХОДІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ВИЩІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ

КОРЖ-УСЕНКО Лариса Вікторівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, докторант

кафедри педагогіки Сумського державного педагогічного

університету імені А. С. Макаренка

e-mail: [email protected]

Анотація

    У розвідці представлено широкий спектр концептуальних підходів до організації навчального процесу у вищій школі України дорадянського періоду відповідно до розуміння її мети і місії, змістових характеристик, взаємовідносин суб’єктів; окреслено особливості розроблення та впровадження різних моделей вищих навчальних закладів, що тривалий час були зорієнтовані на європейські й американські стандарти. Особлива увага приділена розкриттю динаміки розвитку ідеї народного університету і вільної української вищої школи, що позиціонувалася як «європейська за формою й українська за духом», реалізація якої здійснювалася в період національного державотворення.

Ключові слова: концепція; ідея; підхід; модель; місія; реформа; навчальний процес; народний університет; вільна українська вища школа.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Андреев А. Ю. Российские университеты XVIII – первой половины XIX века в контексте университетской истории Европы / А. Ю. Андреев. – М.: Знак, 2009. – 640 с.

2. Білан Л. Л. Система підготовки фахівціваграрників в Україні (ХІХ – початок ХХ ст.) / Л. Л. Білан, С. О. Білан. – К.: Аграрна освіта, 2011. – 168 с.

3. Бовуа Д. Російська влада і польська шляхта в Україні. 1793–1830 рр. / Д. Бовуа; переклад з фр. З. Борисюк. – Львів: Кальварія, 2007. – 296 с.

4. Грушевський М. Апостолові праці / М. Грушевський // Грушевський М. Спогади про Івана Франка / М. Грушевський. – Л.: Каменяр, 1911. – 814 с.

5. Грушевський М. С. Справа українських катедр і наші наукові потреби / М. С. Грушевський // Грушевський М. С. Твори: у 50 т. Т. 1: Суспільно-політичні твори 1894–1907 / М. С. Грушевський; [П. Сохань (гол. ред.), І. Горич (відп. секр.), О. Тодійчук]. – Львів: Світ, 2002. – С. 458–484

6. Державний архів Львівської області. – Ф. 26. – Оп. 7. – Спр. 532.

7. Державний архів Харківської області. – Ф. 45. – Оп. 3. – Спр. 3135.

8. Корж-Усенко Л. В. Історіографічний вимір становлення вищої освіти в Україні / Л. В. Корж-Усенко // Історико-педагогічний альманах / гол. ред. О. Сухомлинська. – 2014. – Вип. 2. – С. 59–63.

9. Корж-Усенко Л. В. Розвиток освіти в Україні козацького періоду: контекст діалогу культур / Л. В. Корж-Усенко, Д. В. Мартиненко // III Internationale virtyelle Konferenz der Ukrainistik. Dialog der Sprachen – Dialog der Kulturen. Die Ukraine aus globaler Sicht, (München, 1-4 November, 2012). – München; Berlin; Washington, D. C.: Verland Otto Sagner, 2013. – P. 800–816.

10. Кузьміна С. Л. Педагогічна спадщина київської академічної філософії ХІХ – початку ХХ ст.: капітал мертвий чи живий? / С. Л. Кузьміна // Ученые записки Таврического национального университета имени В. И. Вернадского. Серия: Проблемы педагогики средней и высшей школы. – 2013. – Т. 26 (65), № 1. – С. 29–43.

11. Левицька Н. М. Вища гуманітарна освіта: монографія / Н. П. Левицька. – К., 2012.

12. Львівська національна наукова бібліотека імені В. Стефаника. – Відділ рідкісної книги. – Інв. № 69438.

13. Нечуй-Левицький І. С. Причепа / І. С. Нечуй-Левицький. – Львів, 1889.

14. Сумцов Н. Ф. Вопрос о состоянии руководств студентам Харьковского университета / Н. Ф. Сумцов // Харьковские губернские ведомости. – 1897. – 13 мая.

15. Университетская идея в Российской империи XVIII – начала XX веков: антология: учебное пособие для вузов / сост.: А. Ю. Андреев, С. И. Посохов. – М.: РОССПЭН, 2011. – 527 с.