Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ДО НОВАТОРСЬКИХ ПОШУКІВ УДОСКОНАЛЕННЯ УРОКУ В ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТ.

КРАВЧУК Оксана Володимирівна –

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент

кафедри фахових методик та інноваційних технологій

у початковій школі Уманського державного педагогічного університету

імені Павла Тичини

e-mail: [email protected]

Анотація

    Після нетривалого періоду відмови від класно-урочної системи навчання у 30-х роках минулого століття в Україні відбулося остаточне повернення до неї. Визнання уроку основною формою навчально-виховного процесу в урядових документах зумовило пошуки, спрямовані на вдосконалення форм уроку, його структури, ефективності тощо. У 30–40-ві роки ХХ ст. ще не спостерігаємо виразних оригінальних інноваційних ідей, спрямованих на докорінні зміни форми, структури уроку. Значне посилення уваги до якості уроку спостерігаємо у 50-роки ХХ ст. На шпальтах педагогічної преси вміщували публікації про кращі досягнення шкіл та окремих учителів, звучали заклики до вивчення та впровадження кращого досвіду учителів. Названі чинники ставали підґрунтям для новаторських пошуків і принципово нових форм удосконалення уроку у наступні десятиліття.

Ключові слова: урок, ефективність уроку, новаторство, історія педагогіки, передовий педагогічний досвід.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Ангеловски К. Учителя и инновации / Кристе Ангеловски; перевод с македонского. – М.: Просвещение, 1991. – 156 с.

2. Бакум З. Сава Чавдаров і лінгводидактика / Зінаїда Бакум // Початкова школа. – 1997. – № 2. – С. 53–55.

3. Бондаренко А. І. Про підсумки роботи шкіл Харківської області за першу чверть 1939/1940 навчального року / А. І. Бондаренко // Збірник методичних матеріалів: Харківський інститут удосконалення учителів (обмін педагогічним досвідом). Вип. 2. – Харків: Видавництво Харківського облвно і Інституту удосконалення учителів, 1939. – С. 3–7.

4. Кузьмінський А. І. Технологія і техніка шкільного уроку: навч. посібник / А. І. Кузьмінський, С. В. Омельяненко. – К.: Знання, 2010.  335 с.

5. Кучеренко І. Класно-урочна система Я. Коменського: становлення й історія розвитку / І. Кучеренко // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [гол. ред.: М. Т. Мартинюк]. – Умань: ПП Жовтий О. О., 2012. – Ч. 3. – С. 158–165.

6. Кучеренко І. Основна організаційна форма навчання та її модифіковані форми / І. Кучеренко // Педагогічні науки: зб. наук. пр. Бердянського державного педагогічного університету. – Бердянськ: БДПУ, 2012. – № 1. – С. 157–163.


7. Нечипорук З. С. Ширити передовий педагогічний досвід / З. С. Нечипорук // Радянська школа. – 1955. – № 3. – С. 58–59.

8. Островерхова Н. М. Урок як соціальнопедагогічна система / Н. М. Островерхова // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2014. – № 2. – С. 9–14.

9. Помагайба В. Спроба оцінити техніку «типового» урока» в трудшколі за даними автофіксації поведінки учнів / В. Помагайба // Український вісник експериментальної педагогіки та рефлексології. – К.: Держ. Вид-во України,1928. – Вип. 3. – С. 71–87.

10. Присяжнюк К. Ф. Вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду / К. Ф. Присяжнюк // Радянська школа. – 1952. – № 12. – С. 3–10.

11. Програмний документ в історії радянської школи // Радянська школа. – 1952. – № 8. – С. 4–7.

12. «Про навчальні плани для початкової, неповної середньої та середньої школи УРСР» // Збірник законів та розпоряджень робітничоселянського уряду України: за 1935 рік. – [Київ]: Вид. ВУЦВК «Радянське будівництво і право», 1935–1936. – Т. 1. Вип. 1–47. – С. 407–416.

13. Радянська освіта. – Київ, 2017. – №4–10.

14. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручник / О. Я. Савченко. – К. : Грамота, 2012. – 503 с.

15. Усенко Є. Г. У боротьбі за повну успішність / Є. Г. Усенко // Радянська школа. – 1952. – № 5. – С. 9–13.

16. Чавдаров С. Запобігання неуспішності учнів – обовʼязок кожного вчителя / С. Чавдаров // Радянська освіта. – 09 вересня 1950 р. – С. 1.