Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

ТИПИ МОВНИХ ПОМИЛОК В УЧНІВСЬКИХ РОБОТАХ І ШЛЯХИ ЇХНЬОГО УСУНЕННЯ В КОНТЕКСТІ ПОГЛЯДІВ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

ЖИГОРА Ірина Валеріївна –

кандидат філологічних наук, доцент кафедри методик дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державногопедагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

  Навчання учнів рідної мови передбачає насамперед розвиток мовлення й чуття слова, оволодіння нормами і тонкощами української мови. Українська мова як навчальна дисципліна посідає одне з найважливіших місць у підготовці фахівця для будь-якої діяльності. Завдання предмету – забезпечити теоретичну й практичну підготовку учнів: дати основні відомості про мову як суспільне та історичне явище, про структуру і закономірності її розвитку, а також допомогти оволодіти нормами сучасної української літературної мови, сформувати міцні практичні навички мовного аналізу, грамотного письма й високої культури мовлення, бережного ставлення до слова. Здобуваючи освіту, кожен учень повинен усвідомити, що передусім він мусить опанувати мову – знаряддя мисленнєвої й мовної діяльності. Оскільки до сьогодні відсутня докладно розроблена конструктивна типологія мовних анормативів, які трапляються в учнівських роботах, будь-який крок у цьому напрямку сприятиме її розробленню. Запропонована увазі фахівців стаття має заповнити деякі пробіли у цій галузі культури мовлення, зокрема, зроблено спробу простежити типологічні ознаки ненормативних одиниць, з’ясувати причини виникнення помилок кожного типу, розробити критерії виявлення мовних помилок для перевірки учнівських письмових робіт.

Ключові слова: мовна норма, анормативи, помилка, культура мовлення, мовні яруси.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови [укл. і голов. ред. В. Т. Бусел]. – К ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. – 1728 с.

2. Заволока С. П. Спогади про Сухомлинського / С. П. Заволока. – К. : Радянська школа, 1979. – 254 с.

3. Пилинський М. М. Мовна норма і стиль / М. М. Пилинський. – К. : Наукова думка, 1976. – 288 с.

4. Пономарів О. Д. Стилістика сучасної української мови: Підручник / О. Д. Пономарів. – К. : Либідь, 1992. – 248 с.

5. Савченко О. Я. Художні твори Василя
Сухомлинського для дітей як джерело виховання цінностей / О. Я. Савченко // Педагогічний дискурс. – 2011. – Вип. 10. – С. 441–444.

6. Сухомлинський В. О. Слово про слово / В. О. Сухомлинський // Вибрані. твори : в 5-ти т. Т. 5. – К. : Радянська школа, 1977. – С. 160–169.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. [Текст] / В. О. Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1976. – Т. 1. – 654 с.

8. Сухомлинський В. О. Слово рідної мови // Українська мова і література в школі. – 1968. – 12 груд. – С. 1–10.

9. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором / В. О. Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1988. – 284 с.

10. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1988. – 310 с.

11. Сухомлинський В. О. Як добитися, щоб слово вихователя доходило до вихованця? : уривки з книги «Сто порад вчителю» / В. О. Сухомлинський // Педагогічна майстерня. – 2012. – № 1. – С. 20-21.

12. Цюпа І. А. Василь Сухомлинський (добротворець): серія біографічних творів життя славетних / І. А. Цюпа. – К. : Молодь, 1973. – 334 с.

13. Шевчук С. В. Українське ділове мовлення: Навч. посібник / С. В. Шевчук. – К. : Літера ЛТД. 2002. – 480 с.