Практична підготовка студентів
НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА У СПЕЦІАЛЬНИХ ШКОЛАХ ТА ІНКЛЮЗИВНИХ КЛАСАХ
Мета практики: ознайомити студентів зі специфікою діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами; умовами і способами організації освітнього процесу в них; формувати уявлення у здобувачів щодо сфери діяльності вчителя-дефектолога, визначення актуальних завдань навчально-виховної та корекційно-розвивальної роботи з дитиною з психофізичними порушеннями.
Завдання практики:
- Формування уявлень у студентів про зміст навчальної діяльності вчителів-логопедів та вчителів-дефектологів.
- Ознайомлення студентів з особливостями і принципами роботи загальноосвітніх закладів освіти з інклюзивною формою навчання.
- Озброєння студентів уміннями спостерігати та аналізувати освітній процес у закладах освіти.
- Розвиток творчого потенціалу студентів. Отримання навичок науково-дослідної роботи.
- Виховання у студентів iнтepecy до майбутньої професії.
ВИРОБНИЧА ПРАКТИКА ЛОГОПЕДИЧНА У ЗДО ТА ЗЗСО
Мета практики: розвиток професійних компетенцій студентів у логопедичній роботі через практичне опанування методик діагностики, корекції та розвитку мовлення дітей з нормотиповим розвитком, які потребують корекції звуковимови, та дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Формування умінь і навичок адаптації логопедичної діяльності до індивідуальних потреб дітей у закладах дошкільної освіти та закладах загальної середньої освіти.
Завдання практики:
1) оволодівати навичками діагностики мовленнєвих порушень у дітей із нормотиповим розвитком і дітей із ООП, використовуючи сучасні методики, а також складанням індивідуальних програм розвитку (ІПР) для ефективної корекції;
2) формувати вміння планувати та проводити індивідуальні й групові логопедичні заняття, спрямовані на корекцію звуковимови, розвиток фонематичного слуху, лексико-граматичної сторони мовлення та зв’язного мовлення, а також удосконалювати професійне ведення логопедичної документації, зокрема логопедичних карт, протоколів діагностики та звітів;
3) розвивати здатність створювати адаптовані методичні матеріали, у тому числі й наочні засоби, впроваджувати інтерактивні й ігрові методики в логопедичну роботу;
4) оволодівати навичками ефективної комунікації з педагогами, вихователями, психологами та батьками, забезпечуючи командну співпрацю для досягнення результатів у корекційно-розвивальній діяльності;
5) формувати здатність аналізувати результати логопедичних занять, оцінювати їхню ефективність і вносити необхідні корективи до планів роботи;
‒ виробляти навички рефлексії, аналізу власної діяльності, уміння робити висновки та розробляти рекомендації для вдосконалення логопедичної роботи;
6) удосконалювати професійні компетенції в підготовці та проведенні логопедичних занять, інтегруючи сучасні методики розвитку мовлення та когнітивних навичок, а також у підготовці звітної документації й аналізі результативності корекційної діяльності.
ВИРОБНИЧА ПРАКТИКА У СПЕЦІАЛЬНИХ ШКОЛАХ ТА ІНКЛЮЗИВНИХ КЛАСАХ
Мета практики: формувати у здобувачів першого (бакалаврського) рівня практичні навички майбутньої професійної діяльності: визначати актуальні завдання навчально-виховної та корекційно-розвивальної роботи з дитиною з ООП, застосовувати методики і технології навчально-виховної та корекційно-розвивальної роботи в умовах спеціальних шкіл та інклюзивних класів; формувати індивідуальний стиль професійної діяльності.
Завдання практики:
- Вивчення законодавчих документів, що визначають права дитини; нормативних документів, що регулюють діяльність закладів спеціальних шкіл й інклюзивних класів їхніх фахівців.
- Вивчення та узагальнення досвіду вчителя спеціальних шкіл та інклюзивних класів.
- Формування у студентів комплексного уявлення про організацію, зміст, структуру, специфіку навчальної допомоги учням у спеціальних школах та інклюзивних класах.
- Закріплення теоретичних знань отриманих в процесі вивчення навчальних дисциплін та розвиток практичних вмінь здійснення корекційно-навчальної роботи з учнями з ООП.
- Озброєння студентів уміннями спостерігати та аналізувати освітній процес у спеціальних школах та інклюзивних класах.
НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В СПЕЦІАЛЬНИХ ТА ІНКЛЮЗИВНИХ ЗДО
Мета практики: формування стійкого професійного інтересу до обраної спеціальності; створення у студентів професійної обізнаності про спеціальність і закладення фундаментальних практичних навичок у сфері майбутньої фахової діяльності, формування професійних компетенцій, уміння застосувати у реальних умовах набуті теоретичні знання.
Завдання практики:
- Ознайомлення з обов’язковою документацією асистента вихователя та вихователя інклюзивної групи, з оснащенням логопедичного кабінету, матеріально-технічною базою.
- Поглиблення та закріплення теоретичних знань, встановлення їх зв’язку із практичною діяльністю.
- Вивчення та узагальнення досвіду вихователя інклюзивної групи, асистента вихователя.
- Формування комплексного уявлення про організацію, зміст, структуру, специфіку корекційної допомоги дітям у спеціальних та інклюзивних ЗДО.
- Формування культури педагогічної діяльності (культура мовлення, культура спілкування, культура зовнішнього вигляду) та потреби у педагогічній самоосвіті, розвиток навичок професійного спілкування із дітьми, їх батьками та персоналом ЗДО, ЗЗСО, ІРЦ.
- Розвиток відповідального ставлення до професійної діяльності.
- Розвиток уміння спостерігати та аналізувати освітній процес у спеціальних та інклюзивних ЗДО.
- Виховання у студентів iнтepecy до майбутньої професії.
НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА ЛОГОПЕДИЧНА У ЗДО ТА ЗЗСО
Мета практики: ознайомити здобувачів зі специфікою діяльності логопедичних пунктів; умовами і способами організації освітнього процесу логопедичних пунктів; формувати уявлення у здобувачів щодо сфери діяльності вчителя-логопеда, визначення актуальних завдань освітньо-виховної та корекційно-розвивальної роботи з дитиною логопатом.
Завдання практики:
- Навчальна практика логопедична у ЗДО та ЗЗСО спрямована на закріплення та поглиблення теоретичних знань здобувачів щодо організації логопедичної роботи, ознайомлення з нормативно-правовою базою, методиками діагностики та корекції мовленнєвих порушень.
- Здобувачі освіти повинні ознайомитися зі структурою та функціонуванням логопедичного пункту, вивчити документацію (мовленнєві картки, індивідуальні плани розвитку дітей, плани логопедичних занять), а також проаналізувати освітнє середовище та матеріально-технічне забезпечення освітнього корекційного процесу.
- Здобувачі освіти повинні оволодіти методиками логопедичної діагностики, провести психолого-педагогічне обстеження дітей з мовленнєвими порушеннями, заповнити мовленнєві картки та скласти психолого-педагогічні характеристики. Особливу увагу слід приділити вивченню висновків Інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) та особливостям взаємодії логопеда з командою психолого-педагогічного супроводу.
- Практиканти повинні здійснювати спостереження та аналіз корекційних занять, оцінювати їхню ефективність, виконувати функції вчителя-логопеда, допомагати у підборі матеріалів, організації та проведенні занять. Необхідно розробити та апробувати власне логопедичне заняття, підготувати дидактичні матеріали та оцінити їхню ефективність у освітньому процесі.
- Важливим завданням є розвиток комунікативних навичок у взаємодії з дітьми, батьками та педагогічним колективом. Практиканти мають вивчити форми консультативної роботи логопеда з батьками дітей-логопатів, аналізувати методи комунікації та організацію батьківських зустрічей.
НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА ВОЛОНТЕРСЬКА (ПРОПЕДЕВТИЧНА)
Мета практики: ознайомлення здобувачів зі спеціальними закладами освіти, ІРЦ та формування в них практичних фахових знань та умінь надання допомоги дітям з ОПП та особам з обмеженими можливостями здоров’я; підготовка студентів до здійснення професійних функцій шляхом залучення їх до волонтерської діяльності, засвоєння її основних цінностей (альтруїзму, милосердя, благодійництва), вміння творчо застосовувати знання на практиці.
Завдання практики:
- Формування початкових уявлень у студентів про зміст корекційно-розвивальної діяльності. Вивчення та узагальнення досвіду волонтерської діяльності.
- Ознайомлення студентів з особливостями і принципами роботи спеціальних закладів освіти, ІРЦ з метою використання цих знань під час проходження активної практики у спеціальних закладах освіти та проведення волонтерської діяльності.
- Ознайомлення із законодавчими документами, що визначають права дитини. Підтримка і розвиток ініціатив з надання волонтерської допомоги дітям з ООП та особам з обмеженими можливостями здоров’я.
- Розвиток творчого потенціалу студентів. Отримання первинних навичок науково-дослідної роботи.
- Виховання у студентів iнтepecy до майбутньої професії.