Про травмоінформоване мистецтво на семінарі наукового центру
25 червня (вівторок) 2024 року відбулося засідання семінару Міждисциплінарного наукового центру прикладних досліджень. Спікерка семінару професор кафедри мистецької освіти Алла Миколаївна Растригіна виступила з доповіддю «Травмоінфомоване мистецтво для підтримки ментального здоров’я українців».
Пані Алла розповіла учасникам семінару про дослідження травми: перші дослідження травми й посттравматичного стресового розладу (ПТСР) з’явилися у ХХ столітті. Симптоми ПТСР описували вже під час Першої світової війни. Тоді травму називали «снарядний шок» або «слабкість характеру». Під час Другої світової війни і наступних конфліктів (В’єтнам і Афганістан) зростало розуміння того, що ПТСР може бути глибоким, хронічним розладом, який може розвинутися після травматичної події.
Важливим кроком стала актуалізація проблеми «травмоінформованого підходу», що відбулася завдяки дослідженням таких діячів і науковців, як Максін Гарріс, Роджер Фаллот (США) та Анджела Кеннеді (Велика Британія). Травмоінформована допомога через мистецтво – це практичний підхід, що передбачає підготовку майбутніх професіоналів-митців до арт-комунікаційної взаємодії й творчої діяльності з постраждалими.
Пані Алла розповіла про досвід професора Найджела Осборна з Единбурзького університету. Протягом майже двадцяти років він працює в гарячих точках світу за власною методикою, яка допомагає дітям подолати кризові стани в умовах війни через мистецьку комунікацію.
Після завершення виступу спікерки відбулося обговорення проблематики семінару, у якому прозвучали як питання до професорки Растригіної, так і думки щодо важливості порушених проблем.
На завершення семінару учасники підсумували, що унікальний досвід професіоналів із Великої Британії може стати підґрунтям для удосконалення підготовки майбутніх професіоналів у ЗВО України. Плідна співпраця з британськими колегами у впровадженні підходів травмоінформованої допомоги та мистецької комунікації сприяє розробці нової концепції університетськими фахівцями. Ця концепція стосується інноваційного напрямку в мистецько-педагогічній освіті – травмоінформована мистецька педагогіка. Її мета полягає в збереженні психічного здоров'я дітей та української нації загалом.