Професійно-навчальна мотивація студентів
Ставлення студента до свого навчання у ВНЗ найбільше залежить від чинників вибору професії (спеціальності) і ставлення до самого процесу навчання. Позитивною мотивацією професійного вибору студента є такі його прояви:
-яскраво виражений інтерес до професії;
-бажання в майбутньому займатися саме цією професійною діяльністю;
-прагнення бути корисним людям, суспільству результатами своєї професійної діяльності, служити Україні та ін.
У реальному житті трапляються дещо інші мотиви вибору ВНЗ (соціальний престиж професії, впливрідних, випадковий збіг обставин тощо).
Важливе завдання вищої школи – формування професійних мотивів навчання студентів, вироблення в них потреби в опануванні професійних знань, умінь і навичок. При наявності професійної мотивації пізнавальна діяльність студента має розгорнутий, пристрасний, наполегливий характер. Тоді він отримує насолоду від навчання, яке викликає в нього позитивні емоції, бажання працювати. Мотивація досягнення успіху визначає любов і захоплення своєю роботою, процесом навчання. Студенти виявляють ініціативу, створюють навколо себе творчу пізнавальну атмосферу. Вони демонструють готовність до успішної, результативної навчально-професійної діяльності.
Допомагає успішному навчанню студентів мотивація самоствердження, бажання продемонструвати свої реальні й можливі досягнення. Вони виявляють наполегливість, високу емоційність у ставленні до своїх результатів.
У триєдиному завданні: навчання, розумовий розвиток і виховання - зв’язною ланкою виступає інтерес суб’єкта навчання. Завдяки пізнавальному інтересу, знання і процес опанування ними можуть стати рушійною силою розвитку інтелекту і важливим чинником виховання різносторонньо розвиненої особистості студента.
Залежно від мотивації навчання і характеру навчально-професійної діяльності можна виділити такі три типи студентів:
1-ий тип – орієнтація на різнобічну професійну підготовку, пізнавальна діяльність розвивається в ширину.
2-ий тип – орієнтація на вузьку спеціалізацію, пізнавальна діяльність розвивається в глибину.
3-ій тип – відсутність внутрішньої мотивації, пізнавальна активність мінімальна.
Для формування позитивної мотивації навчально-професійної діяльності студент повинен стати її суб’єктом:
1) виявляти вільну пізнавальну активність, інтелектуальну ініціативу і самостійність у прийнятті рішень щодо вибору шляхів і змісту самоосвіти.
2) збагачувати свій внутрішній світ, бути відкритим новому досвіду.
3) у діях сьогодення орієнтуватися на своє майбутнє, будувати особистісну перспективу. Мотивація навчання посилюється, якщо студент бачить зв’язок між засвоєнням знань, збагаченням власного досвіду та вимогами й функціями майбутньої професійної діяльності.
4) розвивати рефлексивні процеси: самооцінку, самокритичність.
5) виховувати в собі потребу втілювати в життя власні плани, реалізовувати потенційні можливості. Лише за наявності у студента потреби в самореалізації розвиваються його загальні й професійні здібності, успішно здійснюється теоретична і методична професійна підготовка, формується духовна і моральна вихованість. Процес навчання для нього набуває життєвого смислу, і він працює на вищому рівні активності. Смисл – цінність, ставлення, що виявляється у хвилюваннях, у почуттях (не бути байдужим до свого майбутнього).